#مهسا_امینی روند شد؛ حال معترضان به قتل مهسا وخیم است

تا پایان روز شنبه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار توییت و ریتوییت به هشتگ مهسا امینی اختصاص یافته است

در روزی که مهسا امینی به خاک سپرده شد و مردم سقز و سنندج در اعتراض به کشته شدن این جوان با گلوله و سرکوب دست‌وپنجه نرم می‌کردند، هشتگ مهسا امینی به روند(ترند)ی جهانی تبدیل شد.

به گزارش کانال تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی تعداد لایک توییت‌های مربوط به این موضوع از ۱۰ میلیون گذشت و در مرز ۱۱ میلیون قرار دارد و رکورد هشتگ «اعدام نکنید» را که در سال ۱۳۹۹ ترند جهانی شده بود، شکست.

تا پایان روز شنبه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار توییت و ریتوییت به هشتگ مهسا امینی اختصاص یافته است. مهسا امینی با این اتفاق به یکی از تاثیرگذارترین نام‌های تاریخ توییتر فارسی تبدیل شد.

توییت محسن ماهینی یکی از توییت‌های پربازدید شد. او با انتشار عکسی از مهسا امینی در بیمارستان نوشته بود: «متنفریم ازتون متنفر»

علی کریمی نیز با توییت «فرزندان آن‌ها می‌روند، فرزندان ما می‌میرند» با ۸۵ هزار لایک و بیش از هشت هزار ریتوییت یکی از پربازدیدترین توییت‌ها بود.

گسترش اعتراضات

مردم روز شنبه در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی در شهرهای سنندج و سقز به خیابان‌ها آمدند. نیروهای امنیتی در این تجمع‌ها برای سرکوب معترضان به ضرب و شتم، پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی مستقیم روی آوردند.

وب‌سایت هه‌نگاو اعلام کرد که در این تجمع‌ها نهادهای امنیتی دست‌کم هفت شهروند را بازداشت کرده‌اند. این وب‌سایت همچنین از زخمی شدن دست‌کم ۱۳ نفر در جریان خشونت نیروهای امنیتی علیه مردم معترض سقز خبر داد. کیان درخشان و محمد پارسا، دو نفر از این مصدومان‌اند که حالشان وخیم گزارش شده است. کیان درخشان به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش از بیمارستان شفا در سقز به مراکز درمانی تبریز اعزام شد. همچنین در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی مبنی بر وخامت وضعیت جسمانی محمد پارسا اعلام شد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما از سوی دیگر افرادی نیز کماکان فضای مجازی را مقصر اصلی می‌دانند. مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس در توییت‌هایی بدون اشاره به کشته شدن مهسا امینی، به گروه مجاهدین خلق تاخت و نوشت: «اين خصلت بى‌آبرويى منافقان است كه سعى مى‌كنند به هر بهانه‌اى با سوءاستفاده از لجام‌گسیختگی فضای مجازى، دست به آبروريزى از جمهورى اسلامى بزنند.»

#بانوان مبارز و #پاكدامن از اركان پيروزى نظام مقدس ما بوده و هستند. كسانى كه امروز می‌خواهند با ابزار ترويج فحشا و لاابالی‌گرى باعث اختلاف‌افكنى و آبروريزى و تضعيف كشور شوند، بزودى مفتضح خواهند شد.

روزنامه کیهان نیز با دفاع از عملکرد نیروهای گشت ارشاد در یادداشتی نوشت که نباید نیروهای پلیس را به علت انجام وظایفشان شماتت کرد.

روزنامه کیهان بدون توجه به گزارش‌های پزشکان و بیمارستان کسری در مورد سکته مغزی مهسا امینی، نوشت: «اگر مثلا فردی برای توضیح درخصوص فرار مالیاتی به اداره مالیات فراخوانده شود و حین مراجعه به این محل دچار عارضه قلبی شود، باید قانون مالیات را لغو کرد؟! این ماجرا و رسوایی دروغ‌پردازان یک‌بار دیگر این سوال مهم را مطرح می‌کند که آیا دستگاه قضا قصد برخورد با کسانی که بدون سند و با اهداف مغرضانه یا خودنمایی آرامش روانی جامعه را هدف می‌گیرند و مثلا نظام را به دروغ به شکنجه یک دختر جوان متهم می‌کنند ندارد؟»

روزنامه کیهان در پایان فضای مجازی «رها و یله» را مقصر اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی دانست و مدعی شد این شرایط فضای مجازی «در هیچ جای دنیا» سابقه ندارد و همچنین خواستار برخورد با فضای مجازی شد.