کامران قاسمپور، اولین طلایی کشتی ایران در بلگراد

کشتی‌گیر وزن ۹۲ کیلوگرم با برتری مقابل جیدن کاکس به ناکامی آزادکاران ایرانی مقابل رقبای آمریکایی پایان داد

کامران قاسمپور، برنده مدال طلا کشتی آزاد - عکس از امیررضا علی عسگری/ فدراسیون کشتی ایران

انتظار تیم ملی کشتی برای مدال طلا در روز ماقبل پایانی مسابقات جهانی صربستان به پایان رسید و کامران قاسمپور توانست در فینال وزن ۹۲ کیلوگرم جیدن کاکس آمریکایی را شکست دهد. او همچنین موفق شد به شکست‌های متوالی آزادکاران ایرانی مقابل رقبای آمریکایی پایان بدهد.

قاسمپور در وقت اول این فینال نزدیک موفق شد با زیرگیری به دو امتیاز برسد و از این برتری تا پایان مبارزه دفاع کرد. او در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ هم توانسته بود کاکس را شکست بدهد و با شایستگی از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرد.

به گزارش تسنیم، او پس از این قهرمانی گفت: «این مدال را به مردم خوب کشورم تقدیم می‌کنم. خوشحالم دل همه آن‌هایی که خالصانه برای من می‌تپید را شاد کردم. کاکس کشتی‌گیر پرتوانی است و باید با برنامه کشتی می‌گرفتم.»

آزادکاران ایرانی در چهار تقابل قبلی روی تشک‌های بلگراد مغلوب حریفان آمریکایی شده بودند. جمعه شب، حسن یزدانی و محمد نخودی در فینال وزن‌های ۸۶ و ۷۹ کیلوگرم به‌ترتیب مغلوب دیوید تیلور و جردن باروز شده بودند.

یونس امامی دیگر کشتی‌گیر ایرانی بود که جمعه شب در نیمه‌نهایی وزن ۷۴ کیلوگرم مغلوب کایل دیک، حریف آمریکایی، شد. البته او امشب با برتری ۶ بر صفر مقابل جاگلان از هند مدال برنز این وزن را به دست آورد.

شنبه رحمان عموزاد و رضا اطری هم توانستند با بردهای متوالی به فینال برسند و یکشنبه شب برای کسب مدال طلا روی تشک خواهند رفت.

عموزاد با برتری مقابل حریفانی از کره جنوبی، مجارستان و قزاقستان به نیمه‌نهایی وزن ۶۵ کیلوگرم رسید. او در مرحله نیمه‌نهایی، مقابل حاجی علی‌اف از آذربایجان اوج آمادگی و هنرش را به نمایش گذاشت و دارنده ۳ مدال طلای جهان را ۲-۹ شکست داد. او در فینال با جان دیاکومیهالیس روبرو خواهد شد؛ چهارمین فینال ایرانی – آمریکایی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطری هم بعد از برتری مقابل حریفانی از مقدونیه، آذربایجان، بلغارستان و مغولستان به فینال وزن ۶۱ کیلوگرم رسید. او در فینال با هیگوشی از ژاپن مبارزه خواهد کرد.

محمدحسین محمدیان هم می‌توانست به فینال وزن ۹۷ کیلوگرم برسد، ولی در نیمه‌نهایی ۱-۴ مغلوب کایل اسنایدر از آمریکا شد. او فردا برای کسب مدال برنز تلاش می‌کند.

در پایان رقابت‌های ۷ وزن کشتی آزاد قهرمانی جهان در صربستان، تیم ملی ایران موفق شده است یک مدال طلا (کامران قاسمپور در وزن ۹۲ کیلوگرم)، دو مدال نقره (محمد نخودی در وزن ۷۹ و حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم) و دو مدال برنز (یونس امامی در وزن ۷۴ و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم) به دست آورد و در روز پایانی هم فرصت کسب سه مدال دیگر را دارد.

بیشتر از ورزش