ادعای علی خامنه‌ای درباره اعتراضات مردمی

رهبر ایران: اعتراضات لبنان وعراق کار آمریکا و کشورهای مرتجع است

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعتراضات مردمی در عراق و لبنان، کشورهای «مرتجع منطقه» و «آمریکا» را مسئول اصلی این اعتراضات دانست. 

رهبر جمهوری اسلامی ایران که در دانشکده افسری ارتش سخنرانی می‌کرد، ادعا کرد که «آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه قصد دارند امنیت عراق و لبنان را برهم بزنند». 

به گفته رهبر جمهوری اسلامی «بزرگ‌ترین لطمه‌ای که دشمنان می‌توانند به یک کشور بزنند، این است که امنیت را از آن سلب نمایند، یعنی کاری که امروز در برخی کشورهای منطقه شروع کردند و امنیت را از مردم می‌گیرند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به ادعای علی خامنه‌ای «در دنیا بیشتر از همه، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه دارند آشوب به پا می‌کنند. این بدترین دشمنی و خطرناک‌ترین کینه‌ورزی علیه یک ملت است».

علی خامنه‌ای همچنین مدعی شد که « دشمنان، چنین فکرهایی را برای کشور عزیز ایران هم داشتند اما خوشبختانه ملت، هوشیارانه و بموقع به میدان آمد و نیروهای مسلح نیز آماده بودند و آن توطئه خنثی شد».

علی خامنه‌ای هم‌چنین خطاب به مردم عراق و لبنان گفت که «اولویت اصلی، علاج ناامنی است و مردم این کشورها نیز متوجه باشند که دشمن به‌دنبال برهم زدن ساختارهای قانونی و ایجاد خلأ در این کشورها است و تنها راه رسیدن مردم به مطالبات بر حقی که دارند، پیگیری آنها در چارچوب ساختارهای قانونی است».

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود درباره نیروهای مسلح ایران نیز سخن گفت. او که به مناسبت اعطای سردوشی به دانشجویان افسری ارتش در این مراسم شرکت کرده بود با تاکید براینکه یکی از مختصات ملت آزاده «تأثیر نپذیرفتن از تخریب محاسباتی دشمن» است، گفت: «گاهی اوقات دشمن در رایانه‌ی عمومی مدیریت یک کشور و در اندیشه و محاسبات آنها اثر میگذارد اما یک ملت آزاده هیچ‌گاه از این اقدام تأثیر نمیپذیرد و شجاعانه به‌دنبال منافع ملی خود میرود».

خامنه‌ای توصیه‌ای هم به نیروهای مسلح کرد. رهبر جمهوری اسلامی خطاب به نیروهای مسلح گفت: «نیروهای مسلح باید مراقب فتنه باشند و آرایش و آمادگی‌های لازم را برای مقابله با فتنه داشته باشند، زیرا طبق فرموده‌ی خداوند متعال در قرآن، فتنه از کشتار و قتل نیز بدتر است».

خامنه‌ای البته توضیح بیشتری درباره «فتنه» احتمالی که نیروهای مسلح باید خود را برای آن آماده کنند، ارایه نکرد و تنها به همین نکته بسنده کرد. 

محکوم کردن کشورهای منطقه و آمریکا در ناآرامی‌های اخیر کشورهای عراق و لبنان البته تنها به سخنان امروز علی خامنه‌ای محدود نمی‌شود؛ محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، کشورهای خارجی را به سازماندهی اعتراضات عراق و لبنان متهم کرد و ادعا کرد که «آنان قصد دارند با شعار‌هایی که درست می‌کنند، فاصله‌ای بین جمهوری اسلامی با عراق ایجاد کنند». 

احتمالا اشاره رئیس دفتر حسن روحانی به برخی شعارهایی‌ست که معترضین عراقی علیه جمهوری اسلامی ایران سر داده بودند و به نوعی خواستار بیرون رفتن نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی از کشور عراق شده بودند. بسیاری از معترضان عراقی در شعارهای خود گروه‌های نظامی نزدیک به ایران را باعث مشکلات عدیده داخلی می‌دانستند و مشخصا خواهان بیرون رفتن این نیروها از کشورشان بودند. 

از سوی دیگر روزنامه کیهان مهم‌ترین رسانه نزدیک به بیت رهبر ایران در گزارشی مدعی شد که اسناد جدیدی به دست‌آمده که نشان از دخالت‌های کشورهای آمریکا و عربستان در اعتراضات مردمی عراق است. کیهان در بخشی از این یادداشت مدعی شده که «طبق این اسناد، آمریکا و عربستان همه ظرفیت‌ها را، از سفارت‌های خود در بغداد گرفته، تا عناصر تکفیری و باقی مانده‌های حزب منحل شده بعثی، وارد میدان کرده‌اند. مردم نیز که خواسته‌های به حقی دارند، با مشاهده این بلبشو و خصوصا، غارت اموال مردم توسط شماری از نفوذی‌های معترض نما، صف خود را از آنها جدا کرده‌اند». 

گزارش روزنامه کیهان از قول رئیس پلیس بصره می‌نویسد: «به خدا قسم، اسرائیل، عربستان و امارات برای برهم زدن اوضاع عراق، پول‌های خود را به اینجا سرازیر می‌کنند... این کشور‌ها در راستای اهداف آمریکا، برای تشدید ناآرامی‌ها در عراق سرمایه‌گذاری می‌کنند. قطعا چیزی جز این نیست».

به‌نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران درصدد ساختن روایتی از ناآرامی‌های عراق و لبنان است که در سایه این روایت، بتواند بسیاری از رفتارهای خود با مردم ایران را توجیه کند. روایت جمهوری اسلامی در نهایت حکم مستقیم سرکوب مردم معترض در عراق و لبنان است در جهت تثبیت قدرتی که البته نزدیک به مقامات جمهوری اسلامی باشد. هرچند که رهبر ایران مطالبات مردم را در عراق و لبنان «به‌حق» می‌داند اما پرواضح است که این به‌حق بودن تنها تا زمانی معنی دارد که منافع قدرت‌های نزدیک به جمهوری اسلامی به خطر نیفتاده باشد. 

بیشتر از