ادامه واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به قتل مهسا امینی

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا: مرگ او نابخشودنی است

واکنش‌ها نسبت به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه خیابان وزرای گشت ارشاد ادامه دارد. شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی در داخل و خارج از ایران نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.  

مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین کاخ سفید در واکنش به این اتفاق نوشت: «اسمش را بگو مهسا امینی. ما شما را فراموش نمی‌کنیم. ما اجازه نخواهیم داد که دولت آمریکا آنچه را که رژیم ایران با شما انجام داد، بشوید.»

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز با ابراز ناراحتی از کشته شدن این دختر ۲۲ ساله نوشت: «مرگ او نابخشودنی است. ما همچنان مقامات ایرانی را در قبال این گونه موارد نقض حقوق بشر پاسخگو خواهیم دانست.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در صفحه توئیتر خود نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «مرگ مهسا امینی پس از جراحات وارده در بازداشت به دلیل حجاب «نادرست» هولناک است.»

رابرت مالی همچنین تاکید کرد که ایران باید به خشونت علیه زنان به دلیل استفاده از حقوق اساسی خود پایان دهد. او اعلام کرد که مسببین مرگ مهسا امینی باید نسبت به این اتفاق هولناک پاسخگو باشند.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دستور رئیس مجلس به کمیسیون شوراها برای بررسی مرگ مهسا امینی گفت: «ان‌شاالله پیرو دستوری که رئیس مجلس به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور داده‌اند تیمی تشکیل خواهد شد و به صورت میدانی بررسی لازم را انجام خواهیم داد.»

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: «هم در رابطه با بحث مجوزهایی که بوده است و هم اتفاقی که افتاده، از کلیه کسانی که در این موضوع دخیل بودند پرس‌وجو خواهد شد و بررسی می‌کنیم و گزارش این حادثه را به صحن علنی مجلس خواهیم آورد.»

اما یکی از جالب توجه‌ترین واکنش‌ها مربوط به علی حمزه‌ای، خبرنگار صدا و سیما بود. او که روز گذشته، خبر مربوط به ویدئو دستکاری شده از حضور مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا را گزارش کرد، با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود به دروغ‌پردازی‌ حکومت درباره قتل مهسا امینی واکنش نشان داد. او با انتشار طرحی از نام مهسا امینی نوشت: «سخت است، اما اعتقاد دارم ما خبرنگاران، بیشتر به خاطر نگفته‌هایمان در روز قیامت کیفر می‌شویم تا گفته‌هایمان!»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز گذشته با انتشار ویدئو کوتاه تقطیع شده‌ای از حضور مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا، سعی داشت تا واقعیت را تحریف کرده و مرگ مهسا امینی را به گونه‌ای دیگر نشان دهد. با توجه به نور بیرون پنجره‌ها به وضوح مشخص است که مدت زمان زیادی از این فیلم بریده شده است. در این گزارش به شرایط لحظه بازداشت و همچنین اتفاق‌های داخل خودرو ون گشت ارشاد اشاره‌ای نشده بود.

بازیگران و سینماگران ایرانی نیز نسبت به این اتفاق واکنش‌های زیادی نشان دادند. شبنم فرشادجو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با انتشار استوری‌هایی اعلام کرد در اعتراض به کشته شدن تلخ مهسا امینی، حجاب خود را از سر برداشته است.

گلشیفته فراهانی، بازیگر بین‌المللی سرشناس، روز جمعه ۲۵ شهریور با انتشار تصاویری از برخورد خشونت‌بار مقامات امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی با زنان در ایران، نوشت که «گویی کشور مشکل دیگری ندارد. در حالی که در غرب زنان مسلمان اصرار به پوشیدن حجاب دارند، این همان چیزی است که در ایران برای عدم تمایل به پوشیدن آن اتفاق می‌افتد. نمی‌خواهند به بهشت آنها بروند.»

ترانه علیدوستی، بازیگر سینمای ایران که فعالیت‌هایی در حمایت از حقوق زنان نیز دارد، در واکنش به مرگ مهسا امینی نوشته: «لعنت به این اسارت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیدوستی که چندی پیش شنیده شد نامش در لیست ممنوع‌الکاری‌های وزارت ارشاد وجود دارد، در شرح تصویر سیاهی که منتشر کرده بود به زبان انگلیسی نوشت: «مهسا امینی دو ساعت پس از بازداشت در تهران به دست پلیس امنیت اخلاقی برای بدحجابی به اغما رفت. او امروز جان داد بدون آنکه کاری کرده باشد. نامش را بگویید. این حرف را بپراکنید. فراموش نکنید زنان ایرانی چه می‌کشند.»

آناهیتا همتی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز با استفاده از هشتگ‌هایی از جمله «نه به خشونت علیه زنان» و «کرامت انسانی» به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داد.

شبنم مقدمی، بازیگر سینما، نیز نوشت: «خطا هم اگر کرده بود، این بود جزایش؟ این کجا رسم مسلمانی است؟ با ما برای بیداری ِوجدان خفته آن‌ها که با تو چنین کردند.»

رضا عطاران، یکی از پرفروش‌ترین بازیگران سینمای ایران نیز در واکنش به جان باختن مهسا امینی نوشت: «ما مدت‌هاست که مرده‌ایم.»

پرستو صالحی، بازیگر تلویزیون ایران هم که مدتی است به ترکیه مهاجرت کرده ، قتل مهسا امینی را امضای سند مرگ جمهوری اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد که روزی در میدان شهیاد، رفتن این حکومت را همراه با مردم به ستوه آمده، جشن بگیرد.

صالحی در ویدیویی که منتشر کرد با بغض و خشم صحبت می‌کرد و یک برگه که روی آن «نه به جمهوری اسلامی» نوشته شده بود، به همراه داشت. پرستو صالحی پیش از این به علت حمایت از اعتراضات مردمی و همراهی با مردم به دادگاه رفته بود و پس از ممنوع‌الکاری‌های فراوان تصمیم به مهاجرت از ایران و کشف حجاب گرفت.

ورزشکاران بسیاری نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. علی دایی، ستاره فوتبال و ملی‌پوش پیشین تیم ملی ایران نوشت: «چه به روزگار این سرزمین آوردید؟ دخترم می‌پرسد چه اتفاقی افتاده؟ چه پاسخی دارم؟»

علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز با اشاره به مهاجرت بسیاری از فرزندان مقامات حکومتی ایران در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که «فرزندان آنها می‌روند، فرزندان ما می‌میرند».

حسین ماهینی، علیرضا جهانبخش، مهدی قایدی، مهدی طارمی، سردار آزمون، جواد نکونام و برخی دیگر از ورزشکاران نیز در اینستاگرام خود نسبت به کشته شدن مهسا امینی واکنش نشان دادند.

وریا غفوری نیز درحالی که تنها شعری از فرخی یزدی در همراهی با مردم استوری کرده بود دقایقی پس از انتشار این ویدیو صفحه‌اش از دسترس خارج شد. در بخشی از این شعر که وریا غفوری منتشر کرده بود آمده است: «یک دسته منفعت‌جو، با مشتی اهرمن‌خو، با هم قرار دادند، بر بی‌قراری ما/ گوش سخن شنو نیست، روی زمین وگرنه، تا آسمان رسیده است، گلبانگ زاری ما».