خداحافظی نابغه سوئیسی از دنیای تنیس

راجر فدرر ۴۱ساله اعلام کرد که لیورکاپ آخرین حضورش در مسابقات حرفه‌ای خواهد بود

فدرر توانست ۳۱۰ هفته در صدر رده‌بندی تنیس‌بازان برتر جهان باشد- REUTERS/Paul Childs/File Photo

راجر فدرر، یکی از بزرگ‌ترین تنیس‌بازهای تاریخ، بعد از مسابقات لیورکاپ در لندن که در این ماه برگزار می‌شود، از ورزش حرفه‌ای خداحافظی می‌کند.

قهرمان ۲۰ دوره گرنداسلم بعد از ویمبلدون ۲۰۲۱ که زانویش را برای سومین بار جراحی کرد، در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده است.

فدرر ۴۱ساله در بخشی از نامه‌ای که برای خداحافظی‌ خود منتشر کرد، نوشت: «پیام بدن من در این مدت واضح بود؛ من در ۲۴ سال بیش از ۱۵۰۰ بار مسابقه داده‌ام. حالا باید بپذیرم که زمان پایان دوران حرفه‌ای من فرا رسیده است.»

فدرر ادامه داد: «خطاب به تنیس! من عاشقتم و هرگز تو را ترک نمی‌کنم.»

بخش دیگری از نامه فدرر خطاب به هوادارانش بود که او را در مسابقات مختلف در گوشه‌وکنار جهان همراهی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسطوره سوئیسی تنیس در سه سال گذشته با مصدومیت مزمن زانو درگیر بود و از شروع سال ۲۰۲۰ تنها توانست در سه گرنداسلم از ۱۱ گرنداسلم شرکت کند. آخرین مسابقه فدرر به بازی در یک‌چهارم نهایی ویمبلدون ۲۰۲۱ برمی‌گردد که مغلوب هوبرت هورکاز شد.

فقط رافائل نادال با ۲۲ قهرمانی و نواک جوکوویچ با ۲۰ قهرمانی، بیشتر از فدرر در گرنداسلم‌ها اول شده‌اند.

او درباره احساسش از این خداحافظی گفت: «این تصمیم تلخی است؛ چون دلم برای تمام چیزهایی که تور به من داد، تنگ خواهد شد. ولی هم‌زمان چیزهای زیادی برای جشن گرفتن دارم؛ خودم را یکی از خوش‌شانس‌ترین انسان‌های روی زمین می‌دانم. به من یک استعداد ویژه تنیس اعطا شده بود و توانستم در سطحی بازی کنم که هرگز تصور نمی‌کردم امکان‌پذیر باشد.»

فدرر علاوه بر خانواده، مربیان و هواداران، از حریفانش هم تشکر کرد: «خوش‌شانس بودم در مسابقاتی حماسی حضور داشتم که هرگز فراموش نخواهم کرد. ما رقابت‌هایی منصفانه، پرشور و شدیدی داشتیم و من همواره تلاش کردم به تاریخ این ورزش احترام بگذارم. ما در کنار هم توانستیم تنیس را به سطح جدیدی برسانیم.»

فدرر در سال ۱۹۹۸، وقتی ۱۶ساله بود وارد دنیای تنیس حرفه‌ای شد و اولین بار در ویمبلدون ۲۰۰۳ توانست فاتح گرنداسلم شود. آخرین قهرمانی گرنداسلم او، اوپن ۲۰۱۸ استرالیا بود.

فدرر توانست ۳۱۰ هفته در صدر رده‌بندی تنیس‌بازان برتر جهان باشد و سابقه کسب مدال طلای دوبل در المپیک ۲۰۰۸ پکن و نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن را دارد. او در سال ۲۰۱۴ هم با تیم سوئیس فاتح کاپ دیویس شد.

مسابقات سه‌روزه لیورکاپ ۲۳ سپتامبر شروع می‌شود و فدرر در کنار ماری، نادال، جوکوویچ، سیتسیپاس و کاسپر رود عضو تیم اروپا است که با تیم بقیه جهان رقابت خواهد کرد.

واکنش‌ها به خداحافظی فدرر

خبر خداحافظی اسطوره سوئیسی تنیس واکنش‌های زیادی داشت. رافائل نادال، رقیب قدیمی فدرر، آن را یک روز تلخ برای تنیس نامید و گفت: «راجر عزیز! دوست و رقیب من! ای کاش این روز هرگز نمی‌آمد. این روز برای من شخصا و برای هر ورزشکاری در جهان غم‌انگیزترین است. در آینده ما لحظه‌های بیشتری برای به اشتراک گذاشتن خواهیم داشت، زیرا هنوز کارهای زیادی داریم که انجام دهیم. از صمیم قلبم برای تو کنار خانواده‌ات آرزوی خوشبختی می‌کنم. تو را در لندن و لیورکاپ می‌بینم.»

سرنا ویلیامز، تنیس‌باز آمریکایی هم که به‌تازگی خداحافظی کرده است، گفت: «تو الهام‌بخش میلیون‌ها نفر از جمله خودم بودی و ما هرگز این را فراموش نخواهیم کرد. به باشگاه بازنشسته‌ها خوش آمدی.»

کارلوس آلکاراز، برنده اوپن ۲۰۲۲ آمریکا و صدرنشین جدید رتبه‌بندی جهانی هم گفت: «راجر یکی از الگوهایم و الهام‌بخش من بود. از شما برای هر کاری که در ورزش انجام دادید قدردانی می‌کنم. من هنوز هم می‌خواهم با تو بازی کنم! برای شما بهترین‌ها را در آینده آرزو دارم.»

لیونل مسی هم در پستی نوشت: «راجر نابغه‌ای بی‌نظیر در تاریخ تنیس جهان و الگویی برای هر ورزشکاری است. بهترین‌ها را در صحنه جدید برای شما آرزو می‌کنم. در زمین تنیس، دلتنگ تو خواهیم شد.»

بیشتر از تنيس