تابلو کمال‌الملک در کاخ گلستان با میخ پاره شده است

یک ماه پیش نیز آفت‌خوردگی آثار هنر معاصر غرب در انبارهای موزه هنرهای معاصر خبرساز شد

آرش مودی، فعال میراث فرهنگی، از وجود پارگی در یکی از تابلوهای کمال‌الملک در کاخ گلستان خبر داد و گفت که این پارگی با میخ ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کنشگر میراث فرهنگی با اشاره به بازدید خود از موزه گلستان در روزهای اخیر گفت: «به شدت مشتاق دیدن آثار استاد کمال‌الملک بودم، اما متاسفانه زمانی که به تابلوی گربه و قفس قناری رسیدم با دیدن پارگی روی اثر شوکه شدم، از مسئولان آنجا پرسیدم که آیا اثر جعلی است، ولی آنان پاسخ دادند که تمام وسایل داخل کاخ اصلی است.»

به گفته آرش مودی، حتی مسئولان کاخ هم متوجه پارگی اثر نشده بودند و خانمی در پاسخ به پیگیری‌های او گفته است که تابلو هنگام میخ زدن به دیوار پاره شده است.

مسئولان کاخ گلستان تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

تابلو «گربه و قفس قناری» یکی از مشهورترین نقاشی‌های کمال‌الملک است. این نقاشی با ابعاد ۶۰ در ۴۷ سانتی‌متر با رنگ‌روغن روی بوم اجرا شده است و اکنون در کنار دیگر آثار محمد غفاری (کمال‌الملک) در کاخ‌موزه گلستان نگه‌داری می‌‎شود.

یک کارمند پیشین کاخ موزه گلستان، در گفتگو با ایندیپندنت فارسی گفت به احتمال فراوان این تابلو در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ در جریان به نمایش درآوردن در برخی از نمایشگاه‌ها آسیب دیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک قفس طلایی با حلقه آویز، سینی کف و قناری سفید داخل آن در این تابلو دیده‌ می‌شوند. در قسمت پایین قفس نیز روی یک مبل زرشکی منگوله‌دار، گربه‌ای سیاه‌وسفید در حالت خیز به سمت قفس است.

یک گلدان چینی آبی و سفید هم با نقش گل‌وبرگ در سمت راست نقاشی روی یک کمد چوبی قرار دارد و نوری از همین سمت به درون مجموعه می‌تابد.

محمد غفاری، مشهور به کمال‌الملک، نقاش ایرانی دوران قاجار است که در زمان حیات خود بیش از ۱۷۰ تابلو نقاشی خلق کرد. تابلوهای «دورنمای صفی‌آباد»، «عمله طرب»، «حوض‌خانه صاحبقرانیه»، «منظره آبشار دوقلو» «مرد مصری»، «فالگیر یهودی»، «منظره کوه شمیران» برخی دیگر از آثار مشهور این نقاش معاصرند.

علاوه بر تابلو «گربه و قفس قناری» نسخه اصل تعدادی دیگر از آثار کمال‌الملک، اکنون در کاخ‌موزه گلستان نگه‌داری می‌شوند.

این نخستین بار نیست که آثار با ارزش هنری در موزه‌های ایران آسیب‌ می‌بینند. حدود یک ماه پیش نیز فاجعه آفت‌خوردگی آثار ارزشمند هنر معاصر غرب در انبارهای موزه هنرهای معاصر خبرساز شد. اواخر مرداد ۱۴۰۱، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» در موزه هنرهای معاصر، ویدیو و تصاویری در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شد که نشان می‌داد دو حشره مرموز در قاب عکس مشترک چند ده هزار دلاری «برند و هیلا بکر» جا خوش کرده‌اند.

این تابلو به همراه ده‌ها اثر گران‌بهای دیگر پس از وقوع انقلاب اسلامی با بهانه «مغایرت با شرع» و «ترویج ابتذال» به انبارهای موزه هنرهای معاصر منتقل شدند، درحالی‌که همگی آن‌ها جزو شاهکارهای بی‌نظیر هنر مینی‌مالیستی و مفهومی قرن‌های نوزدهم و بیستم به شمار می‌روند.

با بیرون آمدن تعدادی از این آثار از زیرزمین موزه مشخص شد هشدارهایی که کارشناسان طی سال‌های گذشته درباره وضعیت نامناسب تابلوها در انبارهای موزه هنرهای معاصر داده‌ بودند واقعیت داشت زیرا شواهد نشان می‌داد گنجینه ارزشمند هنر معاصر غرب در ایران که ارزش مالی آن میلیاردها دلار برآورد شده، آسیب جدی دیده است.

اکنون نیز درحالی‌که پارگی تابلو معروف کمال‌الملک خبرساز می‌شود، مسئولان کاخ‌موزه گلستان نه‌تنها درباره آن توضیح نداده‌اند، بلکه ظاهرا حتی از این موضوع اطلاع نیز نداشته‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر