رئيس‌جمهوری اسرائیل به امارات متحده عربی دعوت شد

به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل، این کشور «شانه‌به‌شانه امارات متحده عربی در مقابل حکومت ایران می‌ایستد»

خبرگزاری امارات متحده عربی شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رییس دولت امارات متحده عربی از اسحاق هرتزوگ، رئيس‌جمهوری اسرائیل، دعوت کرد برای شرکت در همایش بین‌المللی فضانوردی به ابوظبی سفر کند. این رویداد حوزه فناوری و فضا، قرار است ماه دسامبر در امارات متحده عربی برگزار شود. حضور رییس‌جمهوری اسراییل در این کنفرانس بین‌المللی دو سال پس از امضا پیمان ابراهیم، گامی دیگر در مسیر تقویت روابط به‌شمار می‌رود.

این درحالی است که شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز که در دومین سالگرد امضا پیمان ابراهیم به اسراییل سفر کرد، روز پنج‌شنبه با یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد.

روزنامه اورشلیم‌پست بامداد روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت، نخست‌وزیر اسرائيل در دیدارش با شیخ عبدالله بن زاید، به او وعده داد که تل‌آویو در کنار امارات متحده عربی در مقابل تروریسم حکومت ایران می‌ایستد.

لاپید روز پنج‌شنبه خطاب به وزیر خارجه امارات گفت: «اسرائیل شانه‌به‌شانه شما در برابر هرگونه حمله تروریستی ایستاده است.»

روز پنج‌شنبه همچنین شیخ عبدالله بن‌زاید آل نهیان با حضور در موزه ملی هولوکاست در اورشلیم، به قربانیان نسل‌کشی یهودیان در جریان جنگ دوم جهانی ادای احترام کرد و تاج‌گلی در محل موزه قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر وزیر خارجه امارات و هیئت همراه به اسرائيل، در دومین سالگرد امضای «پیمان ابراهیم»، در راستای عادی‌سازی روابط دو کشور انجام شده است.

روابط و همکاری‌های تجاری امارات متحده عربی با اسرائیل در حال گسترش است. پیش‌بینی‌ می‌شود ظرف چند سال آینده، امارات متحده عربی در ردیف ۱۰ شریک اصلی تجاری اسرائیل قرار گیرد.

«پیمان ابراهیم» در سپتامبر سال ۲۰۲۰ با حمایت‌های دولت وقت آمریکا، به‌منظور عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده امضا شد. بعدا سه کشور دیگر بحرین، مراکش و سودان به این پیمان پیوستند. تا پیش از امضای «پیمان ابراهیم»، تنها مصر و اردن از میان کشورهای عربی منطقه، با اسرائیل روابط دیپلماتیک و تجاری داشتند.

روز پنج‌شنبه نیکی هیلی، نماینده پیشین دولت آمریکا در سازمان ملل، ضمن اشاره به دومین سالگرد امضای «پیمان ابراهیم»، از دولت کنونی آمریکا به‌خاطر تلاشش برای دست‌یابی به توافق با حکومت ایران انتقاد کرد.

به‌گفته هیلی، «پیمان ابراهیم»، میان اسرائیل و امارات متحده عربی، گامی بلند به سوی صلح در خاورمیانه بود و دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، باید این پیمان موفق را الگوی کار خود قرار دهد، نه اینکه برای بار دیگر، به توافق فاجعه‌باری با حکومت ایران تن دهد که به امنیت جهان و متحدان آمریکا در منطقه ضربه می‌زند.

بیشتر از جهان