سازمان عفو بین‌الملل: قتل اسیران در پنجشیر جنایت جنگی است

عفو بین‌الملل به‌زودی نتایج یک تحقیق در مورد قتل‌های فراقانونی در افغانستان را منتشر می‌کند

طالبان در یک هفته گذشته، تعداد زیادی از جنگجویانشان را روانه پنجشیر کرده‌اند - عکس: @yahyakhanahmadi-twitter

پس از انتشار ویدیو تیرباران کردن اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان به دست طالبان، سازمان عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه ۲۴ شهریور، با انتشار رشته توییتی این اقدام طالبان را محکوم کرد و گفت که این عمل مصداق نقض مکرر حقوق بشر و جنایتی جنگی است. این سازمان، صحت و جدید بودن ویدیوهای منتشرشده از پنجشیر را تایید کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل نوشته است: « کشتار زندانیان جنایت جنگی است و طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. طالبان باید اعدام‌های سرپایی بازداشت‌شدگان را متوقف کند.» این سازمان گفت که قتل‌های فراقانونی همچون کشتن اسیران جنگی در پنجشیر، باید به‌طور کامل بررسی شوند و عاملان این وقایع باید از طریق یک دادگاه مستقل به دست عدالت سپرده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل گفت که صحت و جدید بودن ویدیوهای تیرباران کردن اسیران در پنجشیر را تایید می‌کند و مطمئن است که این تنها مورد جنایت جنگی به دست طالبان نیست. قرار است این سازمان روز جمعه، گزارش جدیدی را که نتیجه یک تحقیق در مورد قتل‌های فراقانونی به دست طالبان در افغانستان است منتشر کند.

در یک هفته اخیر، خبرهایی از درگیری شدید میان طالبان و اعضای جبهه مقاومت ملی دست‌به‌دست شده است. هر دو طرف ادعا کردند که تلفات سنگینی به طرف مقابل وارد کردند. در همین راستا، طالبان ویدیویی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن، یک فرمانده جبهه مقاومت ملی به اسم محمد یار با دو پسر و سه تن دیگر از اعضای گروهش به دست طالبان اسیر شده بودند. در این ویدیو، طالبان این اسیران را در حالی‌که دست‌ها و چشم‌هایشان را بسته بودند، به طور گروهی تیرباران کردند.

انتشار این ویدیو واکنش شدید مردم و سازمان‌های بین‌المللی را برانگیخت. دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان در توییتی نوشت: «در مورد ادعاهای اخیر در مورد نقض جدی حقوق بشر در پنجشیر و جاهای دیگر به‌شدت نگرانیم.»

در همین حال، دیوید مارتینون، سفیر فرانسه در افغانستان، نیز این عمل طالبان را یک جنایت تمام‌عیار دانست و گفت: «طالبان اسیرانشان را می‌کشند و با این کار، یک جنایت جنگی دیگر را مرتکب می‌شوند.»

با این حال، سخنگویان طالبان به قتل و به اسارت گرفتن اعضای جبهه مقاومت ملی اعتراف کردند و ویدیوهای شکنجه و قتل اسیران را نیز دست‌به‌دست می‌کنند.