آغاز برهه‌ای «تاریخی» برای رمزارز با ادغام کامل اتریوم

مصرف انرژی این رمزارز بلافاصله ۹۹.۹ درصد کاهش می‌یابد

با کاهش بدبینی‌ها در مورد اثرات محیط زیستی اتریوم، هواداران آن امیدوارند این رمز‌ارز با موانع مقرراتی کمتر و پذیرش گسترده‌تری مواجه شود- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

بالاخره پس از سال‌ها ترویج و توسعه، برهه‌ای مهم در تاریخ رمزارز فرارسید.

روز پنجشنبه، ساعت ۷:۴۵ به وقت تابستانی بریتانیا، فرایند موسوم به «ادغام» اتریوم پایان یافت. بدین ترتیب، بلافاصله مصرف انرژی دومین رمزارز بزرگ جهان بیش از ۹۹ درصد کاهش یافت.

اریک وورهیز، بنیان‌گذار سایت محبوب رمزارز موسوم به شیپ‌شیفت (ShapeShift)، در توییتی نوشت: «ادغام اتریوم پس از انتشار اوراق سفید (whitepaper) (سند جامع و کامل در ارتباط با نحوه عملکرد) بیت‌کوین، اثرگذارترین رخداد در تاریخ رمزارز است.»

ادغام اتریوم به معنای گذار شبکه‌ای پیچیده از حالت [الگوریتم] اثبات کار (که بیت‌کوین پیشگام آن بود) به حالت [الگوریتم] اثبات سهام‌ است، بدین ترتیب دیگر به نیروی رایانشی عظیمی برای پشتیبانی از تراکنش‌ها و استخراج واحدهای جدیدی از این رمزارز نیازی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این ادغام، میزان مصرف برق اتریوم برابر مصرف برق کشوری کوچک بود و این به بروز نگرانی‌های زیست‌محیطی درباره وابستگی بخشی از شبکه این رمزارز به سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی منجر شده بود.

با کاهش بررسی‌های موشکافانه در مورد اثرات محیط زیستی این رمزارز، هواداران آن امیدوارند اتریوم با موانع مقرراتی کمتر و پذیرش گسترده‌تری مواجه شود.

گیلبرت وِردیان، مدیرعامل شرکت زنجیره بلوکی کوآنت (Quant)، گفت: «این ادغام گام مهمی به سوی آوردن اتریوم به جریان اصلی جامعه است و مرحله‌ای از تکامل فناوری زنجیره بلوک است.»

«کاهش رد پای کربنی سالیان سال جزو اهداف صنعت بوده است... حالا که این اتفاق دارد می‌افتد، خواهیم دید که هرجا «خدمات مالی» (Financial Services) به زیرساخت‌های تمرکززدایی‌شده روی بیاورند، نهادها بیش‌ازپیش از رمزارز استفاده می‌کنند. فرایند تراکنش رمزارز ایمن‌ و مطمئن‌ و هزینه‌های آن نسبت به هزینه‌های سرسام‌آور و سنگین زیرساخت‌های فعلی کمتر است.»

و بالاخره تمام شد!

ادغام بر همه مبارک. این بزنگاهی در دنیای اتریوم است. هرکس در انجام این ادغام دستی داشته امروز باید به خود ببالد.

چند ساعت پیش از اعمال این تغییر، قیمت اتریوم (ای‌تی‌اچ) ثابت ماند و صرافی‌های بزرگ موقتا واریز و برداشت رمزارز را به حالت تعلیق درآوردند.

تغییرات کمی در قیمت سایر رمزارزهای مهم نظیر بیت‌کوین (بی‌تی‌سی) و کاردانو (اِی‌دی‌اِی) پدید آمد و کل بازار رمزارز کمتر از یک درصد تغییر داشت.

این در حالی بود که پیش‌تر روز چهارشنبه، افت قیمت شدیدی رخ داد که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار کاست و در گیرودار نگرانی‌ها از اینکه شاید ادغام اتریوم به مشکل بخورد آن را به زیر یک تریلیون دلار رساند.

ظاهرا هیچ مشکل عمده‌ای بروز نکرد، اما توسعه‌دهندگان هم‌چنان مشغول ارزیابی تمام جنبه‌های این رخداد بودند تا مطمئن شوند مطابق انتظار پیش می‌رود.

ویتالیک بوترین از بنیان‌گذاران اتریوم اوایل سال جاری گفت این ادغام تنها بخشی از یک برنامه چندبخشی برای ایجاد تحولات عمیق در رمزارز است و گام‌های بعدی را «موج بزرگ، آستانه، پاکسازی و نمایش پر زرق و برق» نامید. هدف از اجرای تمام این مراحل این است که زنجیره بلوک جدید سهم‌محور اتریوم ایمن‌تر و مقیاس‌پذیرتر شود.

© The Independent

بیشتر از جهان