پیام شرکت نفتی شل به اروپا: هیچ کمکی در راه نیست

مدیران شل می‌‎گویند که برای جلوگیری از بحران انرژی در اروپا نمی‌توانند عرضه نفت و گاز را افزایش دهند

افزایش تولید شرکت شل در دهه گذشته ایالات متحده را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرد- JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

فاینشنال تایمز در گزارشی، با اشاره به بحران انرژی در اروپا، اعلام کرد که شرکت شل آمریکا هشدار داده که نمی‌تواند با افزایش عرضه نفت و گاز در زمستان ۲۰۲۲ اروپا را نجات دهد؛ چرا که این نگرانی مطرح است که سقوط صادرات روسیه باعث شود قیمت نفت خام به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

با وجود اینکه بازار نفت در هفته‌های اخیر آرام‌تر شد، این بازه هنگامی که تحریم‌های اتحادیه اروپا برای فروش نفت و گاز روسیه در اواخر سال ۲۰۲۲ اجرایی شود، پایان می‌یابد. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، این هفته هشدار داد که این تحریم «می‌تواند به افزایش قیمت نفت منجر شود».

به گزارش فاینشنال تایمز، با این حال مدیران شل ایالات متحده ذخایر عظیمی از نفت و گاز طبیعی در اختیار دارند که می‌تواند برای کاهش بحران انرژی اروپا استفاده شود؛ اما این شرکت می‌گوید که نمی‌تواند برای جلوگیری از کمبود انرژی در زمستان، عرضه را به‌سرعت افزایش دهد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «این‌طور نیست که ایالات متحده بتواند مقدار بیشتری را به بازار تزریق کند. تولید ما همان چیزی است که هست. هیچ کمکی در راه نیست. نه برای نفت، نه برای گاز.»

به گفته فعالان حوزه نفت و گاز، صادرات نفت و گاز مایع ایالات متحده برای بهره‌ بردن از قیمت‌های بالاتر در اروپا افزایش یافت، اما اکنون به حداکثر خود نزدیک شده است. آن‌ها در مورد رشد تولید خام کمتر از پیش‌بینی‌های دولت برای حدود یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲، هشدار دادند.

اسکات شفیلد، مدیر اجرایی «پایونییر نچرال ریسورس» (Pioneer Natural Resources)، در پاسخ به سوالی در مورد چشم‌انداز افزایش تولید در صنعت شل ایالات متحده، گفت: «نه! من نمی‌بینم که این اتفاق بیفتد.»

شفیلد که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در ایالات متحده را اداره می‌کند، گفت: «ما دکل‌های حفاری اضافه نمی‌کنیم و من نشنیده‌ام که کسی دکل‌ حفاری اضافه کرده باشد. با کاهش عرضه، ممکن است قیمت نفت در زمستان ۲۰۲۲ به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که با اجرایی شدن کامل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، فروش نفت این کشور که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، احتمالا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. پس از انتشار این گزارش، قیمت نفت برنت با یک درصد افزایش، به ۹۴ دلار در هر بشکه رسید.

افزایش تولید شرکت شل در دهه گذشته، ایالات متحده را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرد. رشد تولید هر ساله به‌خودی خود با افزایش کلی تقاضای جهانی مواجه شد و به حفظ قیمت نفت خام کمک کرد.

تولید ایالات متحده در هفته گذشته، پس از کاهش شدید قیمت نفت در طول همه‌گیری ویروس کرونا، به ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز ارتقا یافت. نگرانی‌های جدید در مورد رشد کند عرضه شل در شرایطی ایجاد می‌شود که فعالان این حوزه از توانایی گروه تولیدکننده اوپک برای افزایش عرضه هم نگران‌اند. این کارتل، هفته گذشته، برنامه‌ای را برای شروع کاهش تولید خود اعلام کرد.

در حالی که شرکت‌های بزرگ شورون و اکسون موبیل و همچنین برخی شرکت‌های خصوصی در حال افزایش حفاری‌اند، تعداد زیادی از دکل‌های فعال در هفته‌های اخیر متوقف شده‌اند و بهره‌وری هر چاه کاهش یافته است.

بن دل، مدیر اجرایی گروه سهام خصوصی کیمریج انرژی، گفت که سرمایه‌گذاران شرکت شل افزایش تولید نمی‌دهند. آن‌ها تولید کم و سود بالا را ترجیح می‌دهند.

مت گالاگر، رئیس شرکت حفاری خصوصی سرمایه‌گذاری «گرین لیک» (Greenlake Energy Ventures) گفت: «افزایش اندک عرضه از ایالات متحده در ماه‌های آینده، مسائل را در مقیاس جهانی تغییر نخواهد داد. اگر فکر کنیم که این انرژی ارزان می‌تواند برای همیشه رشد کند، می‌تواند خطرناک باشد.»

به گزارش فاینشنال تایمز، دولت ایالات متحده ماه‌ها برای کاهش قیمت نفت خام و بنزین که در اوایل سال ۲۰۲۲ به رکورد بالایی رسید و دولت بایدن را قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر نگران کرد، مبارزه کرده است. کاخ سفید از تولیدکنندگان شل خواست عرضه خود را افزایش دهند و جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی، کشور را به عنوان پایه جنگ توصیف کرد.

یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت که ایالات متحده در حال همکاری با متحدان گروه هفت برای ایجاد معافیت‌های احتمالی از تحریم روسیه در راستای جلوگیری از شوک عرضه است.

بیشتر از جهان