سیگار الکترونیکی می‌تواند سلول‌های سرطانی را بیدار کند

مسیری که باعث ایجاد تومور در افراد غیرسیگاری می‌شود با مسیر بیمار شدن افراد سیگاری متفاوت است؛ مسیری که تصور می‌شود عامل ایجاد جهش مستقیم در دی‌ان‌ای است که احتمالا به سرطان منتهی شود

اگر بتوانیم رشد سلول‌ها در واکنش به آلودگی هوا را متوقف کنیم، می‌توانیم خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهیم- Daniel LEAL / AFP

به گفته محققان، کشیدن سیگار الکترونیکی می‌تواند در ۱۰ سال آینده موج جدیدی از سرطان به پا کند.

محققان موسسه فرانسیس کریک «اف‌سی‌آی» (FCI) می‌گویند استفاده از سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار کشیدن است اما خطرات استعمال درازمدت آن برای سلامتی نامشخص است.

حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بریتانیا سیگار الکترونیکی می‌کشند و معمولا افرادی که قبلا سیگاری بوده‌اند، برای کمک به ترک سیگار از آن استفاده می‌کنند.

پروفسور چارلز سوانتون، محقق بالینی اف‌آی‌سی و پزشک ارشد موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا، می‌گوید کشیدن سیگار الکترونیکی برای سلامت افراد یک تهدید بالقوه است.

او گفت: «فکر نمی‌کنم بتوان گفت کشیدن سیگار الکترونیکی لزوما گزینه‌ای بی‌خطر برای ترک سیگار است. ممکن است بی‌خطر‌تر باشد، اما این بدان معنا نیست که بی‌خطر است.»

«مطمئن نیستیم کشیدن سیگار الکترونیکی در ۱۰ سال آینده به ابتلا به سرطان ریه منجر نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان اف‌سی‌آی مطالعاتی انجام دادند تا بفهمند چرا با آنکه سیگار کشیدن از دلایل اصلی ابتلا به سرطان ریه است، برخی از افرادی که در بریتانیا مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند- تقریبا از هر هشت بیمار یک نفر- سیگاری نیستند.

آن‌ها مطالعاتی روی انسان‌ و موش‌ انجام دادند که میزان قرار گرفتن در معرض ذرات آلودگی دوده‌ای در هوا را که می‌تواند به رشد سلول‌های سرطانی در ریه‌ها منجر شود، اندازه‌گیری کرد.

شواهد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد مسیری که باعث ایجاد تومور در افراد غیرسیگاری می‌شود با مسیر بیمار شدن افراد سیگاری متفاوت است؛ [مسیری] که تصور می‌شود عامل ایجاد جهش مستقیم در دی‌ان‌ای است که احتمالا به سرطان منتهی شود.

یافته‌های آنان نشان می‌دهد محرک‌هایی مانند آلودگی هوا باعث می‌شوند التهاب ایجاد شود که پس از آن، فرایند بهبود را به دنبال دارد و می‌تواند سلول‌های خفته را که می‌توانند جهش‌های سرطانی ایجاد کنند، «بیدار کند» و محققان نگران‌اند کشیدن سیگار الکترونیکی همان فرایند را آغاز کند.

محققان بر این باورند که داروهای ضدالتهابی می‌توانند به توقف فرایندی که ممکن است به سرطان منجر شود، کمک کنند اما هشدار دادند که شاید سال‌ها طول بکشد.

پروفسور سوانتون گفت: «سازوکاری که شناسایی کرده‌ایم می‌تواند به ما در یافتن روش‌های بهتری برای پیشگیری و درمان سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، کمک کند. اگر بتوانیم رشد سلول‌ها در واکنش به آلودگی هوا را متوقف کنیم، می‌توانیم خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهیم.»

دکتر ویلیام هیل، محقق دیگر اف‌‌سی‌آی، گفت: «یافتن روش‌هایی برای جلوگیری از التهاب ناشی از آلودگی هوا یا کاهش آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، کاهش دهد.»

© The Independent