فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی برای پیشرفت کشور در کانادا و آمریکا اقامت می‌کنند

سوال جامعه آن است که هزینه موردنیاز برای این زندگی عالی و مرفه فرزندان نظام در کشورهای غربی چطور تامین می‌شود

در روزهای اخیر، انتشار دو خبر موجب شد موضوع اقامت خانواده و فرزندان مقام‌های حکومت اسلامی در خارج از ایران در کانون توجه قرار بگیرد - تراست

این توضیح که «فرزندانمان برای پیشرفت کشور به کانادا و آمریکا مهاجرت می‌کنند»، واکنش یکی از مقام‌های عالی نظام به حواشی مرتبط با اخبار اقامت فرزندان مدیران ارشد جمهوری اسلامی در خارج از ایران است.

سردار اسماعیل کوثری، فرمانده سپاه، نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی و همچنین قائم‌مقام قرارگاه ثارالله که به نیروهای جبهه پایداری نزدیک است، با اعلام این موضوع تاکید کرد که مهاجرت‌هایی از این‌ دست معمول‌اند.

کوثری از جمله مقام‌هایی است که بارها در مورد غرب‌ستیزی و مقاومت در برابر سبک زندگی غربی مطالبی را بیان کرده است و همین مسئله شنیدن سخنان این‌چنینی از او را جالب می‌کند.

او در صحبت‌های اخیر خود، در مورد مهاجرت فرزندان مدیران عالی ایران تاکید کرد: «نباید وقتی فرزند یک مسئولی برای کسب علم مهاجرت می‌کند، آن مسئول را زیر سوال برد. علت مهاجرت این افراد پیشرفت کشور است؛ اما برخی الکی این قضیه را بزرگ می‌کنند.»

در روزهای اخیر، انتشار دو خبر موجب شد موضوع سفر و اقامت خانواده و فرزندان مقام‌های حکومت اسلامی در خارج از ایران در کانون توجه قرار بگیرد. ابتدا خبر اقامت فرزندان و اعضای خانواده محمدرضا مقدم، عضو شورای‌عالی امنیت ملی و مشاور وزیر نفت در خارج از ایران، خبرساز شد و سپس انتشار خبر حضور فرزند انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، بر بار رسانه‌ای واکنش‌ها به موضوع آقازاده‌های خارج‌نشین افزود. به‌ویژه آنکه مشخص شد فرزند انسیه خزعلی، چهره انقلابی دولت رئیسی، نه‌تنها در کانادا اقامت دارد، بلکه در این کشور شرکتی در زمینه تولید و فروش فیلترشکن به مردم ایران هم راه‌ انداخته است.

البته موضوع آقازاده‌های خارج‌نشین در جمهوری اسلامی تازگی ندارد؛ از جنجال‌های مرتبط با نمایش زندگی اعیانی فرزند یکی از سفرای ایران تا تصاویری که از حضور فرزندان و نوادگان شاخص‌ترین چهره‌های نظام منتشر شده‌اند، همگی این سوال را در ذهن جامعه ایجاد کرده‌اند که با این میزان شعار در مورد مقاومت جلو آمریکا و غرب‌ستیزی، چرا فرزندان مقام‌های عالی نظام همگی در آمریکا، کانادا و کشورهای غربی مشغول تحصیل و زندگی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی اولین افرادی که حضور فرزندش در خارج از ایران حواشی بسیاری ایجاد کرد، محسن رضایی بود. پسر رضایی در خارج از ایران و پس از همکاری با برخی شبکه‌های مخالف جمهوری اسلامی، کشته شد. گفته می‌شود مرگ مشکوک او به منظور جلوگیری از خروج و لو رفتن اطلاعات بیشتر بود.

از اوایل دهه ۸۰،  قبح اقامت فرزندان مدیران و مسئولان عالی جمهوری اسلامی در خارج از ایران ریخت و اگرچه انتشار تصاویر نوه روح‌الله خمینی در خارج از ایران برای مریدان او شوک بزرگی بود، انتشار پی‌درپی نام فرزندان خارج‌نشین مسئولان اصولگرا و اصلاح‌طلب در میانه دعواهای جناحی داخل نظام، آشکار کرد که مسئله بسیار حساس‌تر و گسترده‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید.

در دوران انتخابات ۱۴۰۰ و در پی رد صلاحیت علی لاریجانی، احتمال اینکه دلیل این رویکرد شورای نگهبان شایعه حضور برخی نزدیکان او در خارج از کشور باشد، سبب شد جریان نزدیک به لاریجانی تلاش کند پای بسیاری از مقام‌های دیگر را هم وسط بکشد؛ تا جایی که علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران، که از تندروترین مسئولان عالی‌رتبه نظام محسوب می‌شود هم ناچار شد بپذیرد دخترش در خارج از ایران است. در روزهای اخیر هم، خبر تولد نوه زاکانی در خارج از ایران بار دیگر نام او را به ماجرای آقازاده‌های خارج‌نشین وصل کرد. هرچند شاید جنجالی‌ترین خبر در این حوزه «سیسمونی گیت» فرزند محمدباقر قالیباف باشد.

جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا با نشان دادن واکنش انتقادی به این اخبار خود را با مردم همسو نشان دهد؛ بلکه این‌طور به نظر برسد که اکثریت در نظام با اقامت فرزندان مقام‌ها در خارج از ایران مخالف‌اند. بر همین اساس، مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، در توییتر در این مورد نوشت: «اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به‌محض اطلاع رئیس‌جمهوری، دستور صادر شد که اگر فرزند رفت، پدر هم برود!»

موضوعی که خود هجمه‌ای شدید به رئیسی را در پی داشت؛ چرا که منتقدان می‌گفتند با انتشار خبر اقامت فرزند انسیه خزعلی، اولین خواسته برای اثبات این سخن رئیسی برکناری سریع خزعلی است. البته برخی نیز به طنز نوشتند رئیسی گفت «پدر هم برود» و به مادر اشاره‌ای نکرد!

نامزد تصدی وزارت رفاه هم که دولت به مجلس معرفی کرده است، سابقه اقامت طولانی در کشور کانادا را دارد و دو فرزندش هم اقامت این کشور را دارند که این هم خلاف ادعاهای دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت است.

در وضعیتی که تنگناهای اقتصادی‌ امان مردم ایران را بریده و مدیران عالی نظام همگی مدعی‌اند که مردم «به عشق نظام و رهبری» در برابر فشارهای غرب مقاومت می‌کنند، حضور فرزندان آن‌ها در خارج از ایران و انتشار تصاویری که از زندگی بسیار مرفه این افراد خبر می‌دهد، خشم عمومی را برانگیخته است.

به‌ویژه آنکه جامعه شاهد است موج مهاجرت فرزندان مقام‌ها به نیروهای تندرو انقلابی هم رسیده و در فهرستی که به گفته سید محمد غرضی، از مقام‌های سابق نظام، نزدیک به پنج هزار نام در آن ثبت شده، اسامی نیروهایی که خود در خط مقدم افشای خبر اقامت فرزندان جناح مقابل در خارج از ایران بودند، نیز دیده می‌شود.

سوال جامعه آن است که هزینه موردنیاز برای این زندگی عالی و مرفه فرزندان نظام در کشورهای غربی چطور تامین می‌شود. بعضی بر این باورند موضع چهره‌هایی چون اسماعیل کوثری نظر سران نظام است؛ چرا که اگر بنا باشد جمهوری اسلامی بیش از این به مسئله فرزندان خارج‌نشین مسئولان بپردازد، شاید پای چهره‌های تاثیرگذار دیگری هم به میان بیاید و این چیزی نیست که حکومت در حال حاضر خواهان آن باشد.