مراسم آخرین دیدار مردم بریتانیا با ملکه الیزابت چگونه برگزار می‌شود

سر مارک رولی، رئیس پلیس متروپولیتن، گفت که قرار گرفتن پیکر ملکه در منظر عموم «چالشی بزرگ» است

سوگوارانی که امیدوارند برای آخرین بار به ملکه الیزابت دوم ادای احترام کنند، باید در صف‌هایی طولانی بایستند که ممکن است یک شب تمام طول بکشد.

مردم از روز چهارشنبه، ۱۴ سپتامبر، به مدت چهار روز، می‌توانند از کنار تابوت ملکه که در تالار وست مینستر در منظر عموم گذاشته شده است، عبور کنند. [نمایش پیکر یک شخصیت شناخته‌شده برای ادای احترام عمومی قبل از دفن، یک سنت است]

این تابوت روی سکوی مرتفعی به نام کاتافالک قرار می‌گیرد و در هر گوشه آن، طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز سربازان واحدهای ویژه خاندان سلطنتی مستقر می‌شوند.

کسانی که مایل‌اند در تالار وست مینستر لندن به ملکه ادای احترام کنند، می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از ساعت ۵ عصر روز چهارشنبه، ۱۴ سپتامبر، تا ۶:۳۰ صبح روز تشییع- دوشنبه ۱۹ سپتامبر- از کنار تابوت عبور کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما با این صف‌های طویل، قوانین دقیقی به اجرا درمی‌آید و واکنش پلیس تشدید می‌شود که با اسم رمز عملیات پر (Operation Feather) شناخته می‌شود.  

عملیات پَر چیست؟

عملیات پَر اسم رمز مدیریت صف‌‌ها و دربرگیرنده واکنش پلیس به هزاران سوگواری است که امیدوارند به ملکه ادای احترام کنند. طبق گزارش‌ها، طول این صف بیش از هشت کیلومتر خواهد بود و تعداد افراد به بیش از ۷۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

سر مارک رولی، رئیس جدید پلیس متروپولیتن، که اولین بار «پنج یا شش سال پیش» به [گروه] برنامه‌ریزی برای مرگ ملکه ملحق شد، گفت که قرار گرفتن پیکر در منظر عموم «چالش بزرگی» است.

او افزود: «رویداد امنی خواهد بود اما به دلیل سطح امنیتی که لازمه این مراسم است و حضور میلیون‌ها نفری که می‌خواهند به ملکه ادای احترام کنند، هزاران افسر پلیس را برای برگزاری آن مستقر خواهیم کرد.»

اعضای ارشد خاندان سلطنتی نیز طبق سنتی که به آن «شب‌زنده‌داری شاهزادگان» می‌گویند، باید در زمان‌هایی اطراف تابوت بایستند و ادای احترام کنند.

به بازدیدکنندگان گفته شده است که باید «چندین ساعت، احتمالا در طول شب» سرپا بایستند و فرصتی کمی برای نشستن دارند. به گفته مقام‌ها، شیوه امنیت فرودگاهی در مورد بازدیدکنندگان اجرا می‌شود و برای اشیایی که می‌توانند با خود بیاورند، محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود.

مقام‌ها قوانین صف‌بندی سختگیرانه‌ای از جمله دستورالعملی درمورد نوع پوشش ارائه داده‌ و هشدار داده‌اند که پوشیدن لباس‌هایی با «شعارهای سیاسی و توهین‌آمیز» ممنوع است.

مشروح قوانین صف‌بندی:

-کیف‌های بزرگ‌تر از ۴۰x۳۰x۲۰ سانتی‌متر، کیف‌هایی که محفظه‌هایشان بزرگ می‌شود، یا «چندین جیب یا درهای پیچیده دارند» و نیز «کیف‌هایی که بدنه سخت دارند» و کیف‌های چرخدار ممنوع‌اند.

- فلاسک و بطری آب ممنوع است. فقط بطری‌های شفاف آب مجاز است و محتویات آن‌ها باید قبل از ورود به محل بازرسی امنیتی در کاخ وست مینستر تخلیه شود.

- ایستادن در صف به جای دیگران ممنوع است. فقط کسانی که در انتهای صف به آن‌ها مچ‌بند داده می‌شود، اجازه دارند در صف بمانند.

- لوازم شخصی مثل کیف یا سایر لوازم جا مانده، برداشته یا احتمالا امحا می‌شود.

- استفاده از آلاچیق یا چادر در صف ممنوع است.

- هر نوع غذا یا مایعاتی ممنوع است و باید پیش از رسیدن به محل بازرسی امنیتی مصرف شود.

- آوردن گل و سایر اقلام مثل عروسک‌های پارچه‌ای، شمع یا یادداشت ممنوع است.

- وسایل تیز از جمله چاقوهای ارتش سوییس، قیچی یا پیچ‌گوشتی ممنوع است.

- وسایل دفاع شخصی مثل اسپری فلفل نیز ممنوع است.

- خنک‌کننده، زنبیل، کیسه خواب، پتو، صندلی تاشو و هرگونه تجهیزات کمپینگ در صف ممنوع است.

- آوردن کالسکه‌ غیرتاشو در صف ممنوع است.

- اسپری رنگ، قفل، زنجیر، لوازم کوهنوردی و اقلام مرگبار یا خطرناک ممنوع است.

- لوازم آتش‌بازی، کپسول دود، شیپور، منور، سوت، دستگاه لیزر و سایر مواردی که برای ایجاد مزاحمت و تولید سروصدا استفاده می‌شود، ممنوع است.

- بنر، پلاکارد، پرچم، پیام‌های تبلیغاتی یا بازاریابی یا سایر موارد مشابه که برای ایجاد اختلال به کار می‌رود، ممنوع است.

© The Independent

بیشتر از جهان