وزارت بهداشت مبلغ وثیقه خروج دانشجوهای پزشکی از ایران را افزایش داد

غالب ناظران بر این باورند که این تصمیم وزارت بهداشت واکنشی است به موج گسترده مهاجرت پزشک‌های ایرانی از کشور

جدای از مهاجرت پزشکان و کادرهای درمان، یکی دیگر از بحران‌های اجتماعی ایران مهاجرت گسترده گروه‌هایی است که مشاغل تخصصی دارند- خبرگزاری مهر

وثیقه خروج از کشور برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی افزایش پیدا کرد. وبسایت خبری «همشهری آنلاین» از قول معاونت آموزشی وزارت بهداشت نوشت که این گروه از دانشجویان اگر قصد خروج از کشور را داشته باشند باید در ازای هر سال تحصیلی‌ که گذرانده‌اند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وثیقه بگذارند.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در عین‌حال اعلام کرد که دانشجویان کارشناسی علوم پزشکی نیز باید در ازای هر سال تحصیلی «۶۰ میلیون تومان وثیقه برای خروج از کشور تهیه کنند.»

در بخشی از متن منتشر شده از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تاکید شده است که اگر این گروه از دانشجویان بخواهند «بدون پرداخت هزینه‌های تحصیلی و کمک‌های دریافتی جهت ادامه تحصیل یا به‌صورت موقت به خارج عزیمت نمایند، باید با تنظیم تعهدنامه رسمی و ضمانت شخص دیگری با سپردن وثیقه ملکی یا ضمانت بانکی، تعهد نمایند که پس از انقضا مدت معین، به ایران مراجعت نمایند.»

همزمان با انتشار این خبر، برخی ناظران مدعی شدند که این تصمیم جدید معاونت آموزشی وزارت بهداشت، که خروج دانشجوهای رشته‌های مختلف پزشکی از ایران را دشوارتر می‌کند، تمهیدی به‌حساب می‌آید در مقابل موج گسترده مهاجرت پزشکان ایرانی به دیگر کشورها.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخبار مربوط به مهاجرت گسترده پزشک‌های ایرانی به خارج از کشور، یکی از مهمترین اخبار ماه‌های اخیر در ایران بود که واکنش‌های مختلف‌ افکار عمومی را نیز در پی داشت.

آخرین گزارش مهم در این زمینه، روز یکشنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد. بر اساس داده‌های منتشر شده در این گزارش در طی چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از ایران مهاجرت کرده‌اند. روزنامه دنیای اقتصاد همچنین می‌نویسد طی یک سال گذشته نه تنها ۱۶۰ متخصص قلب از ایران مهاجرت کرده‌اند، بلکه ۳۰ هزار نفر از کادرهای درمان نیز در پی مهاجرت به کشور عمان بوده‌اند.

جدای از مهاجرت پزشکان و کادرهای درمان، یکی دیگر از بحران‌های اجتماعی ایران مهاجرت گسترده گروه‌هایی است که مشاغل تخصصی دارند. به‌عنوان مثال روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخل ایران از موج گسترده مهاجرت میان کشاورزها، باغدارها و رفوگرهای فرش به دیگر کشورها خبر می‌دهند.

روزنامه شرق با انتشار گزارشی به تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، نوشت به‌دلیل وضعیت وخیم کشاورزی و بی‌آبی در ایران بسیاری از کشاورزهای ایران به کشورهای کانادا و استرالیا مهاجرت کرده‌اند و شمار زیادی از این گروه نیز در پی خروج از کشور هستند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ نوشت رفوگرهای فرش ایرانی دارند کشور را به مقصد ترکیه و آذربایجان ترک می‌کنند؛ پدیده‌ای که حالا، و پس از گذشت یک سال و نیم از انتشار نخستین اخبار در مورد آن، به وضوح قابل مشاهده است و مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی در مورد آن سخن می‌گویند.