گروسی: خلاء نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تهران باید پس از خاموش کردن دوربین‌ها سطوح جدیدی از شفافیت ارائه دهد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، گفت که ادامه بررسی‌ها در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران برای آژانس بسیار دشوار خواهد بود، زیرا دسترسی بازرسان چندین ماه محدود شده است.

به گزارش اورشلیم پست، گروسی که در کنفرانس مطبوعاتی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ما باید بسیار سخت کار کنیم و ایران باید در ارائه دادن اطلاعات به ما شفاف عمل کند. فقط در صورتی که بتوانیم به اطلاعات دسترسی یابیم، می‌توانیم تصویری از وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ارائه دهیم.»

او گفت، تا زمانی که حدود ۲۷ دوربین آژانس همچنان از سوی تهران خاموش نگه داشته شوند، «خلاء اطلاعاتی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.»

گروسی در جریان سخنرانی خود همچنین تاکید کرد که برای دستیابی به ارزیابی واقعی در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران، لازم است جامعیت و صحت داده‌های ثبت‌شده از سوی تجهیزات نظارتی بررسی شود. به گفته او، «حتی در آن زمان نیز چالش‌های قابل‌توجهی برای تایید وضعیت اعلام‌شده ایران درباره سانتریفیوژها و آب سنگین قبل از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱، باقی خواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این کنفرانس مطبوعاتی در مورد اتهامات ایران مبنی بر موضع‌گیری سیاسی آژانس نیز گفت: «این موضوع تازگی ندارد که وقتی اطلاعات خاصی را مطالبه می‌کنیم و ایران نمی‌خواهد به آن‌ها ورود شود، ما را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند.»

او تاکید کرد: «موضوع بسیار ساده است. ما آثاری از اورانیوم پیدا کردیم که از سوی ایران اعلام نشده بود. این مواد در مکان‌هایی بود که هرگز قرار نبود فعالیت هسته‌ای داشته باشند. ما درباره این موارد سوال می‌پرسیم. آیا این سوال سیاسی‌کاری است؟!»

گروسی در ادامه گفت: «تحقیقات فعلی که می‌کوشیم با همکاری ایران انجام شود، فعلا ثمربخش نبوده و همچنان منتظریم که رخ دهد. ما می‌خواهیم این موضوع روشن شود و امیدوارم ایران هر چه زودتر همکاری با ما را آغاز کند.»

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه آغاز به کار کرد، تا روز جمعه، شانزدهم سپتامبر، ادامه خواهد داشت. در این نشست، نمایندگان ۳۵ کشور عضو حضور دارند.

این شورا سه ماه پس از تصویب قطعنامه‌ای تشکیل جلسه داد که از ایران می‌خواست به تحقیقات آژانس در مورد ردیابی اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده‌اش، پاسخ‌های معتبری بدهد. با این حال، بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، بیشتر کنفرانس مطبوعاتی نشست اخیر بر بحران هسته‌ای در اوکراین متمرکز بود و تاکنون نه از سوی گروسی و نه از سوی شورای حکام آژانس، هیچ اشاره‌ای به اقدام جدیدی علیه ایران، مانند ارجاع پرونده این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشده است.