پاسارگاد در حبس نیروهای امنیتی

نیروهای سپاه و بسیج مانع حضور مردم در مقبره «کوروش کبیر» شدند

نمایی از مقبره کوروش کبیر در پاسارگاد. عکس از وب‌سایت الف

هفتم آبان برای ایرانیان روز ویژه‌یی‌ست. روزی که به نام «کوروش کبیر» شناخته می‌شود. کوروش کبیر اولین پادشاه سلسله هخامنشی بود که در زمانی کم‌تر از سی‌سال قلمرو پادشاهی ایران را تا دوردست‌ها گسترش داد و به نوشته مورخان نبوغی سرشار در حکمرانی داشت و شیوه‌های حکومت‌داری او هم‌چنان زبانزد تاریخ‌نویسان است. هرچند که هفتم آبان‌ماه در تقویم ما ایرانی‌ها رسما به عنوان روز جهانی کوروش ثبت نشد اما شهروندان ایرانی سال‌هاست که به صورت کاملا خودجوش این روز بزرگ را گرامی می‌دارند. 

هرچقدر که اقبال ایرانیان به برگزاری مراسم روز کوروش بیشتر می‌شود، برخوردهای پلیسی و امنیتی حکومت نیز با مشتاقان برگزاری مراسم روز کوروش نیز افزایش پیدا کرده است. امسال نیز گزارش‌های زیادی از تلاش نیروهای نظامی برای جلوگیری از حضور مردم در مقبره کوروش کبیر مخابره شده است. برخی تصاویر و خبرهایی که دوشنبه ششم آبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، حکایت از استقرار ماموران انتظامی در مسیر جاده‌های منتهی به «پاسارگاد» دارد. براساس این گزارش‌ها «ایست‌های بازرسی» در این مسیر مستقر شده است.

هم‌چنین گزارش شده است که نیروهای سپاه و بسیج در جاده‌های منتهی به پاسارگاد خیمه‌هایی برپا کردند تا عبور و مرور مردم را در روزهای اخیر کنترل کنند. بنا به این گزارش‌ها سخت‌گیری‌های نیروهای امنیتی و پلیسی ایران تا حدی بوده است که این نیروها به ساکنان محلی نزدیک به پاسارگاد برگه عبور و مرور داده است تا این ساکنان بتوانند به راحتی تردد کنند. 

از سوی دیگر در روزهای اخیر شماری از چهره‌های فعال اجتماعی و خانواده‌های در ایران توسط پلیس امنیت احضار شده اند تا به آن‌ها هشدار داده شود که در مراسم بزرگ‌داشت کوروش کبیر شرکت نکنند. 

بهمن احمدی امویی روزنامه نگار و زندانی سابق سیاسی از جمله کسانی بوده که به کلانتری جنت آباد در تهران احضار شده است. او در رشته توییتی نوشت که احضار او در ارتباط با مطالب یا پیام‌های مربوط به «کوروش» صورت گرفت. با این حال آقای امویی که از پاسخگویی به درخواست احضار سرباز زده با مقایسه وضعیت نظارت‌های امنیتی امروز با پلیس آلمان شرقی نوشت که اکنون نه فقط وزارت اطلاعات بلکه‌ اطلاعات سپاه،‌ پلیس امنیت، بسیج و قوه قضائیه هم شهروندان را زیر نظر دارند.

محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری نیز از دیگر فعالان اجتماعی بود که به مقر پلیس امنیت در جنت آباد احضار شد. این وکیل دادگستری نیز در توییتر نوشت که در پایگاه با افراد دیگری مواجه شدم که ظاهرا به دلایل مشابه احضار شده بودند. به نوشته این وکیل، افراد احضار شده را به اتاقی بردند تا تعهد کتبی بدهند که از حضور در مراسم روز کوروش در پاسارگاد خودداری کنند. به گفته او این درحالی ست که تاکنون در چنین مراسمی شرکت نکرده است.

هانیه دائمی، خواهر آتنا دائمی، فعال حقوق بشر که در اوین زندانی است  نیز در یادداشتی از احضار خود به پلیس امنیت تهران خبر داد. گفته می شود احضار او هم در ارتباط با روز کوروش صورت گرفته است. 

پیش از این نیز، صدها نفر از شهروندان پیامک هشداردهنده دریافت کرده‌ بودند که آنان را از حضور در مراسم روز کوروش منع کرده بود. این شهروندان به پیگرد قانونی تهدید شده بودند. در متن این پیامک آمده است: «حضور هرگونه تجمعات غیرقانونی در تاریخ ۷ آبان در مجموعه تاریخی پاسارگاد پیگرد قانونی دارد».

سال گذشته بود که «برایان هوک»مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به برخوردهای امنیتی و پلیسی حکومت ایران با شرکت‌کنندگان در مراسم کوروش کبیر گفته بود: «این کاملا مناسب و بجا است که مردم ایران بخواهند آن میراث را گرامی بدارند. کوروش بسیار بیشتر از این رژیم، منعکس کننده مردم ایران است».

شاهزاده رضا پهلوی نیز امروز صفحه توییتر خود با انتشار متنی کوتاه درباره این روز تاریخی نوشت: «باید از هر زمان دیگری بیدارتر باشیم و میراث کوروش را نجات دهیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌شک گردهمایی بزرگ ایرانیان در روز هفتم آبان سال ۱۳۹۵ در پاسارگاد، خشم مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخت. در این مراسم بود که شهروندان ایرانی شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سردادند و همین شد که پس از آن و در سال‌های گذشته حساسیت مقامات حکومتی به روز هفتم آبان شدت گرفت. در آن سال حتی گزارش‌هایی درباره درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی مخابره شده بود. 

سال گذشته بود که در آستانه روز هفتم آبان نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتارهای دوگانه رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، و هم‌چنین درخواست برای ثبت این روز تاریخی در تقویم ایران گفته بود: «درخواست نامگذاری روز کوروش را که درخواستی کاملا اجتماعی و فرهنگی است به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده و آن را امنیتی کردید. در دنیا مسایل امنیتی را، برای کاهش هزینه‌های ناشی از آن، فرهنگی و اجتماعی می‌کنند و ما کاملا نقطه عکس آنیم».

نماینده شیراز در مجلس هم‌چنین گفته بود که «روحانی در سازمان ملل متحد و سفرهای اروپایی‌اش ازتاریخ و فرهنگ غنی ایران یاد می‌کند و ایران را ناجی یهودیان در تاریخ می‌نامد. آنجا که مصرف خارجی برای شما دارد، به نوعی برای تأیید خود از آن حرف می‌زنید و در برخوردی دوگانه انکار داخلی شما را شاهدیم».

حسن روحانی در همان ایام و در یک کنفرانس خبری مشترک  با صدراعظم اتریش ضمن اشاره به نجات یهودیان توسط کوروش کبیر گفته بود: «برخی از کشورهای اروپایی بدهکاری تاریخی به یهود دارند که ما به آن کار نداریم، ولی ملت یهود هم به ما بدهکار است. ما ایرانیان منجی یهود در بابل بودیم. آنها مدیون ما بودند» .

وحشت حکومت جمهوری اسلامی از شدت گرفتن میزان محبوبیت شخصیت‌های بزرگ تاریخ شاهنشاهی ایران حکایت از دور شدن روزافزون شهروندان ایرانی از خواسته‌های تحمیلی حکومت در زندگی روزمره ایرانیان است. گویی مقامات جمهوری اسلامی برای تثبیت موقعیت خود باید تاریخ را یک بار دیگر از ابتدا بنویسند هرچند که در این چهل‌سال خوب آموخته‌ایم که جمهوری اسلامی هیچ استعدادی در تاریخ‌نگاری ندارد و هرچه از تاریخ می‌داند تنها روایت تخریب است و سرکوب. 

بیشتر از