نماینده آمریکا در امور یمن: روابط بین حوثی‌ها و ایران رابطه‌ای «مرگبار» است

به گفته تیم لندرکینگ، اجماعی بسیار قوی درباره تمدید آتش‌بس یمن وجود دارد و حتی جمهوری اسلامی ایران دست‌کم در کلام با آن موافق است

تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، روابط بین حوثی‌ها و ایران را رابطه‌ای عمدتا «مرگبار» دانست. او از وجود اجماع داخلی و بین‌المللی بسیار قوی در زمینه تمدید آتش‌بس در یمن خبر داد و گفت که همه کشورهای منطقه، جتی جمهوری اسلامی ایران، از یک راه‌حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند و مخالف بازگشت به جنگ‌اند. 

نماینده جو بایدن در امور یمن که از روز شنبه، ۱۹ شهریورماه، به‌منظور نوعی فشار دیپلماتیک برای تمدید آتش‌بسی که با میانجیگری سازمان ملل متحد در یمن برقرار شده است و تلاش برای دائمی‌شدن آن، به ریاض سفر کرده است، در گفت‌وگویی اختصاصی با عرب‌نیوز تاکید کرد که «اگر حوثی‌ها راه‌حل نظامی را انتخاب کنند، کاملا منزوی خواهند شد».

درپی بیش از هفت سال جنگ و بحران انسانی در یمن، آتش‌بسی که ماه آوریل امسال بین حوثی‌ها که بیشتر مناطق شمالی این کشور را کنترل می‌کنند و دولت به‌رسمیت شناخته‌شده آن کشور در جامعه بین‌الملل، در ماه ژوئن از دو ماه به شش ماه تمدید شده و تا حد زیادی برقرار مانده است.

لندرکینگ تمدید آتش‌بس را فرصتی برای حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌داند تا با نشان‌دادن حسن نیت خود، به خواست مردم یمن برای صلح پاسخ دهند.

او گفت: «از آن‌چه که ما پس از گفت‌وگو با یمنی‌های داخل یمن و سراسر جهان درک کرده‌ایم، هیچ تمایلی برای بازگشت به جنگ وجود ندارد. هیچ ظرفیتی برای کسی وجود ندارد که آرزو کند چنین اتفاقی بیفتد.»

تیم لندرکینگ که از ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا در یمن انتخاب شد، با اشاره به این‌که نقش دولت یمن در تسهیل ورود نفتکش‌ها به بندر حدیده (که از دوم آوریل امسال اجرایی شد) بخش مهمی از آتش‌بس است، گفت: «انتقال نفت تاثیر فوری و مثبتی بر یمنی‌ها دارد.»

او آتش‌بس موقت برقرارشده‌ در یمن را آتش‌بسی بسیار موفق دانست و در توضیح این موضوع، گفت: «۲۱هزار مسافر برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۶، با خطوط هوایی تجاری از فرودگاه صنعا پرواز کرده‌اند و در آینده مقاصد سفر بیشتری نیز از این فرودگاه در دسترس خواهند بود.»

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن همچنین افزود که در نتیجه آتش‌بس، تلفات غیرنظامیان در یمن ۶۰درصد کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها به‌طور علنی به شرایط آتش‌بس که دوم اوت تمدید شد، متعهد شده‌اند و به گفته لندرکینگ، ایالات متحده به ادامه حمایت آن‌ها از توافقی گسترده‌تر برای آتش‌بس در ماه اکتبر امیدوار است.

لندرکینگ گفت که درمیان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در این زمینه اجماع بین‌المللی وجود دارد، به‌ویژه چینی‌ها، ایالات متحده و روس‌ها، که همگی این مناقشه را به یک شکل می‌بینند و معتقدند که باید در یک زمینه سیاسی و ازطریق مذاکره حل‌وفصل شود.

او گفت که حتی جمهوری اسلامی ایران هم از آتش‌بس در یمن و تمدید آن استقبال کرده است. 

نماینده آمریکا در امور یمن، در تشریح نقش جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌ها، گفت که روابط بین حوثی‌ها و ایران رابطه‌ای عمدتا «مرگبار» بوده است و ایرانی‌ها گاهی حوثی‌ها را تشویق به انجام حملات کرده‌اند. 

او افزود: «آن‌ها در زمینه توسعه توانایی نظامی و قابلیت پهپادی از حوثی‌ها حمایت کرده‌اند و این [اقدامی] بسیار منفی بوده است… این به‌جای آرام‌کردن، به درگیری دامن می‌زند.»

با وجود این، لندرکینگ ابراز امیدواری کرد که تهران با حمایت از مسیر مثبت کنونی، سخنانش را مبنی‌بر استقبال از آتش‌بس و حمایت از آتش‌بس طولانی، با اعمال خود هماهنگ کند.

او از یمن و رهبران آن کشور خواست تا از امکان صلح -ازطریق آتش‌بس، آتش‌بس پایدار و مذاکرات سیاسی- بدون تاخیر استقبال کنند.

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن گفت: «اینجا چیزهای زیادی در خطر است. زمانی که از درگیری یمن صحبت می‌کنیم، نه‌تنها با معیشت و وضعیت وحشتناک انسانی در یمن روبه‌روییم، بلکه جان آمریکایی‌ها در عربستان سعودی و اطراف خلیج فارس را نیز باید در نظر بگیریم که با حملات به این کشورها در معرض خطر قرار می‌گیرند. ما شاهد حمله حوثی‌ها به نفت و دیگر زیرساخت‌ها در این کشورها بوده‌ایم.»