ورزش دشمن سرطان پستان است

محققان می‌گویند هرچقدر از بی‌تحرکی بکاهید احتمال ابتلا به بیماری نیز کاهش می‌یابد

«حفظ وزن بهداشتی، محدود کردن مصرف مشروبات الکلی، و هر چه بیشتر فعالیت جسمی کردن، همگی می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.»- Canva

محققان گفته‌اند «شواهد محکمی» هست که ثابت می‌کند ورزش منظم از احتمال خطر ابتلا به سرطان پستان می‌کاهد.

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که رابطه‌ علت و معلولی آشکاری بین ورزش کردن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان وجود دارد.

پژوهشی که در «بریتیش ژورنال آو اسپورتس مدیسن» [نشریه بریتانیایی طب ورزشی] منتشر شد، نشان داد که «شواهد محکمی دال بر این وجود دارد که بیشتر بودن میزان فعالیت بدنی و کمتر [بی‌تحرک] نشستن، احتمالا خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد و نتایج این پژوهش عموما در مورد همه انواع سرطان پستان به یک اندازه صادق است».

پژوهشگران با استفاده از یک روش پیش‌بینی ژنتیکی موسوم به تصادفی‌سازی مندلی (Mendelian randomisation) شواهدی بر شواهد پیشین افزودند که نشان می‌داد ورزش کردن از خطر ابتلا به سرطان می‌کاهد.

متخصصان برای انجام این مطالعه جدید داده‌های ۱۳۰ هزار و ۹۵۷ زن اروپایی‌تبار را به کار گرفتند. این تعداد عبارت بودند از ۶۹ هزار و ۸۳۸ زن با غده‌هایی که شروع به پخش شدن کرده بود، شش هزار و ۶۶۷ زن با غده‌هایی که هنوز پخش نشده بود، و برای مقایسه، ۵۴ هزار و ۴۵۲ زن که مبتلا به سرطان پستان نبودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج نشان داد که افزایش مجموع میزان فعالیت‌های جسمی،  به حدود ۴۰ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌انجامد و فعالیت شدید بدنی سه روز یا بیشتر در هفته، به همین مقدار کاهش ابتلا به سرطان پستان پیش از [رسیدن به سن] پایان دوران عادت ماهانه منجر می‌شود.

از سوی دیگر، نشستن مداوم، با افزایش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان پستان ارتباط داشت.

این گروه تحقیقاتی شامل متخصصان دانشگااه بریستول، در پایان پژوهش خود نوشته‌اند: «مطالعه ما حاوی شواهد محکمی دال بر این است که افزایش مجموع میزان فعالیت‌های جسمی و افزایش فعالیت جسمی شدید و کاهش زمان نشستن، احتمالا خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.»

«روی آوردن گسترده‌تر به سبک‌های فعال‌تر زندگی، می‌تواند از فشار اکثر سرطان‌های رایج در میان زنان بکاهد.»

در بریتانیا هر سال حدود ۵۵ هزار و ۹۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان پستان رخ می‌دهد و این سرطان رایج‌ترین سرطان در این کشور است.

زیاده‌روی در مصرف مشروبات الکلی، اضافه‌وزن یا چاقی، و کهن‌سالی، همگی از عوامل افزایش خطر سرطان پستان است.

دکتر کاترینا تمسینایته، مدیر ارشد ارتباطات پژوهشی موسسه «سرطان پستان هم‌اکنون»، می‌گوید:«در بریتانیا در هر ۱۰ دقیقه ابتلای یک زن به سرطان پستان تشخیص داده می‌شود و اگر هیچ تغییری ایجاد نشود، در ۱۰ سال آینده این شاخص به هر هشت دقیقه یک زن افزایش می‌یابد. بنابراین، برای جلوگیری از ابتلای مردم به این بیماری ویرانگر، نیاز مبرمی به یافتن روش‌های جدید داریم. »

«عوامل بسیاری بر احتمال تشخیص این بیماری اثر می‌گذارد، اما اینک می‌دانیم که داشتن فعالیت جسمی با پایین آمدن احتمال ابتلا به سرطان پستان پیوند دارد.»

«این مطالعه ابتکاری با بررسی افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد سطوح مختلف فعالیت جسمانی‌اند، شواهد موجود در مورد اهمیت کاهش مدت نشستن و افزایش مدت تحرک را برای کاستن از خطر سرطان پستان، بیشتر تقویت کرد»

«حفظ وزن سالم، محدود کردن مصرف مشروبات الکلی، و هر چه بیشتر فعالیت جسمی کردن، همگی می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.»

«این پژوهش روشن می‌کند که کمک کردن به مردم در شروع ایجاد تغییرات کوچک به منظور رسیدن به سبک زندگی سالم که بر سلامت‌شان اثر مثبت می‌گذارد و به کاهش خطر سرطان پستان کمک می‌کند، چقدر اهمیت دارد.»

© The Independent