مرندی: اعتمادی به اروپایی‌ها نداریم

بیانیه انتقادی سه‌ کشور اروپایی از این جهت اهمیت دارد که در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شد

محمد مرندی، مشاور ارشد تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای حکومت ایران، در واکنش به بیانیه مشترک روز شنبه سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان گفت شرایط به‌گونه‌ای است که جمهوری اسلامی نمی‌‌تواند به طرف‌های اروپایی اعتماد کند. به‌گفته مرندی، اروپایی‌ها مطیع سیاست‌های کاخ سفید‌ هستند و برای رسیدن به توافق با حکومت ایران، باید جسارت داشته باشند.

مشاور ارشد تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بامداد روز یک‌شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با شبکه المیادین، کشورهای اروپایی را متهم کرد که بی‌طرف عمل نمی‌کنند و جمهوری اسلامی نباید فریب تبلیغات رسانه‌ای آنها را بخورد. به گفته مرندی، جمهوری اسلامی تنها توافقی را امضا می‌کند که منافعش تامین شود.

سه‌ کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه با صدور یک بیانیه مشترک اعلام کردند «تردیدهای جدی» درباره نیت و خواست واقعی حکومت ایران برای دست‌یابی به یک توافق وجود دارد.

خبرگزاری بلومبرگ بامداد روز یک‌شنبه در گزارشی، به‌نقل از مقام‌های اروپایی نوشت، با توجه به خودداری حکومت ایران از امضای توافقی که آماده روی میز است، حالا طرف‌های اروپایی به‌دنبال راهی برای جلوگیری از تشدید تنش‌های هسته‌ای با حکومت‌ ایرانند.

بیانیه روز شنبه سه‌ کشور اروپایی، تنها دو روز قبل از شروع به کار نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست آخر شورای حکام آژانس، یک بیانیه توبیخی علیه حکومت ایران به‌سبب عدم همکاری موثر با بازرسان آژانس صادر شد.

توقف تحقیقات آژانس از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران، از خواست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وین است.

حال کشورهای اروپایی می‌گویند در این زمینه حاضر نیستند هیچ امتیازی به حکومت ایران بدهند و حکومت ایران باید به پرسش‌های بازرسان آژانس، درباره چرایی یافتن ذرات اورانیوم، در سه مرکز اعلام‌نشده هسته‌ای، به‌طور شفاف پاسخ دهد.

خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه هفته گذشته به استناد یک گزارش داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت در سه ماه گذشته، ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران، با ۱۲ کیلوگرم افزایش، دست‌کم به ۵۵ کیلوگرم رسیده است.

آخرین یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آستانه نشست این هفته «شورای حکام» نشان می‌دهد اگر حکومت ایران، به روند غنی‌سازی اورانیوم خود کمی بیشتر ادامه دهد، به‌اندازه کافی مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی در اختیار خواهد داشت.