تظاهرات دختران دانش‌آموز در پکتیا؛ طالبان مدارس را دوباره تعطیل کردند

طالبان مدیران مدارس دخترانه را بازداشت کردند

طالبان روز شنبه، ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر)، پنج مدرسه دخترانه در استان پکتیا در شرق افغانستان را که دو هفته پیش باز شده بودند، دوباره تعطیل کردند.

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند نیروهای طالبان به دستور مقام‌های کابل، مدیران این مدارس را نیز بازداشت کردند. دانش‌آموزان در پاسخ به این اقدام طالبان، دست به تظاهرات زدند و در خیابان‌های شهر گردیز، مرکز این استان راهپیمایی کردند.

پنج مدرسه بزرگ دخترانه در شهر گردیز و شهرستان سمکنی پکتیا، دو هفته پیش در پی تفاهم میان بزرگان قومی و ریاست معارف (آموزش‌وپرورش طالبان) در این استان آغاز به کار کردند.

یکی از کارمندان ریاست معارف پکتیا که خواست نامش فاش نشود، به ایندیپندنت فارسی گفت ریاست معارف طالبان در پکتیا به‌طور شفاهی دستور باز شدن پنج مدرسه بزرگ دخترانه به نام‌های «حلیمه خزان»، «نسوان شهری»، «شاه‌ قمبر»، «قلعه حلیم» و «ششگر» را داده بود.

اما صبح روز شنبه هنگامی که دانش‌آموزان و آموزگاران خواستند وارد مدرسه شوند، طالبان مانع ورود آنان شدند و دوباره این مدارس را تعطیل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه گفت افراد طالبان مدیران این مدارس را نیز بازداشت کردند و گفتند: «این دستور مقام‌های کابل است.»

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمع بزرگی از دختران نوجوان را با لباس مدرسه نشان می‌دهد که با صدای بلند در خیابان‌های گردیز فریاد می‌زنند و راهپیمایی می‌کنند. این دانش‌آموزان به ممانعت طالبان از تحصیل دختران انتقاد می‌کنند و خواستار بازگشایی مدارس‌اند.

استان پکتیا ۳۵۰ مدرسه ویژه دختران دارد که تا پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز دختر در این مدارس مشغول تحصیل بودند. طالبان که قرار بود با آغاز سال تحصیلی جدید در فروردین‌ماه، مدارس را به روی دختران بگشایند، در دقایق آخر حرفشان را پس گرفتند و اجازه ندادند مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم باز شوند. این گروه دلایل زیادی برای تعطیلی مدارس دخترانه، از مناسب نبودن محتوای دروس تا مناسب نبودن پوشش دختران و رضایت مردم درباره بسته ماندن مدارس، آوردند.

طالبان در یک سال گذشته ادعا می‌کنند که تعطیلی مدارس دخترانه خواست مردم و براساس فرهنگ و عرف افغانستان است، اما تلاش مردم و بزرگان قومی برای بازگشایی مدارس دخترانه در استان‌های به شدت سنتی و پشتون‌نشین مانند پکتیا، نقطه مقابل این ادعا است.