مصرف ویتامین دی در دوران بارداری خطر ابتلا به خروسک را پایین می‌آورد

مکمل‌ها ممکن است «سیستم ایمنی را تحریک کنند تا به نوزادان و کودکان خردسال کمک کند بیماری‌ها را به‌طور موثرتری از بین ببرند»

ویتامین دی و روغن ماهی می‌توانند در دوزهای کاملا بالا، در برابر خروسک در دوران کودکی مفید باشند - Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که اگر مادران در دوران بارداری از روغن ماهی و مکمل‌های ویتامین دی (D) استفاده کنند، نوزادان و کودکان خردسال آن‌ها کمتر در معرض ابتلا به خروسک (Croup) قرار می‌گیرند.

خروسک یک بیماری واگیر شایع در قفسه سینه است که بر راه‌های تنفسی کودکان خردسال اثر می‌گذارد. نشانه‌های این بیماری عبارت‌اند از: سرفه خشک و کوتاه (شبیه صدای فوک) ، صدای خش‌دار و سختی در تنفس.

معمولا این بیماری خفیف است، اما ممکن است بعضی از کودکان به درمان در بیمارستان و کمک تنفسی احتیاج پیدا کنند. سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (NHS) به همه والدین توصیه می‌کند در صورت مشکوک شدن به مبتلا بودن فرزندشان به خروسک، با ۱۱۱ تماس بگیرند.

پژوهش جدیدی که در کنگره بین‌المللی انجمن تنفسی اروپا (European Respiratory Society International Congress) در‌ در شهر بارسلون اسپانیا ارائه شد، به این نتیجه رسید که احتمال ابتلا به سرخک در کودکان مادرانی که در هنگام بارداری از روغن ماهی استفاده کرده‌اند، ۳۸ درصد کمتر از آن‌هایی است که روغن زیتون مصرف کرده‌اند.

در این مطالعه که دکتر نیکلاس بروستاد، از بیمارستان دانشگاهی کپنهاگ رهبری کرده بود، ۷۳۹ زن باردار در سال ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار گرفتند.

این زنان را به چهار گروه تقسیم کردند و از هفته بیست و چهارم بارداری، به‌طور روزانه به آن‌ها مکمل دادند.

به یک گروه روغن ماهی و مکمل ویتامین دی با دوز بالا، به گروه دیگر روغن زیتون و مکمل ویتامین دی با دوز بالا، به گروه سوم روغن ماهی و ویتامین دی با دوز معیار و به گروه آخر روغن زیتون و ویتامین دی با دوز معیار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کودکان این زنان تا سه سالگی تحت نظر قرار گرفتند و در این مدت ۹۷ مورد خروسک در این گروه تشخیص داده شد.

مشخص شد که کودکانی که مادرانشان روغن ماهی مصرف کرده‌ بودند ۱۱ درصد خطر ابتلا به خروسک داشتند، در حالی که آن‌هایی که مادرانشان روغن زیتون مصرف کرده بودند، ۱۷ درصد خطر ابتلا به خروسک را نشان می‌دادند.

همچنین، در مادرانی که دوز بالایی از ویتامین دی مصرف کرده بودند، کودکان ۱۱ درصد خطر ابتلا به خروسک داشتند، در حالی که‌ کودکان مادرانی که دوز معیاری از ویتامین دی مصرف کرده بودند، ۱۸ درصد خطر ابتلا به این بیماری را نشان دادند.

بروستاد در رابطه با این یافته‌ها گفت: «در حال حاضر هیچ واکسنی علیه پاتوژن (عامل بیماری‌زای) ایجادکننده این بیماری وجود ندارد.» از این‌رو، راهبردهای پیشگیرانه دیگری مورد نیاز است و اقدام‌های آغاز شده در دوران بارداری ممکن است مهم باشند، زیرا خروسک در نوزادان و کودکان خردسال رخ می‌دهد.

«یافته‌های ما نشان می‌دهند که ویتامین دی و روغن ماهی می‌توانند در دوزهای کاملا بالا، در برابر خروسک در دوران کودکی مفید باشند. این‌ها مکمل‌های نسبتا ارزانی هستند، به این معنی که این اقدام می‌تواند برای بهبود سلامت کودکان خردسال بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد.»

پژوهشگران گفتند مشخص نیست چرا ویتامین دی و روغن ماهی این اثر مفید را دارند، اما «ممکن است دلیلش این باشد که آن‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند تا به نوزادان و کودکان خردسال کمک کند بیماری‌ها را به‌طور موثرتری از بین ببرند.»

پروفسور روری مورتی، رئیس گروه زیست‌شناسی بهبود ریه و راه تنفسی انجمن تنفسی اروپا که در این پژوهش شرکت نداشت، گفت تحقیقات بیشتری لازم است تا تعیین کند آیا خدمات بهداشتی باید توصیه مکمل‌های جدیدی را در دوران بارداری اجرا کنند یا نه.

مورتی گفت: «ما می‌دانیم که سلامت ریه در نوزادان و در کودکان خردسال می‌تواند در دوران بارداری تحت تاثیر قرار گیرد. به‌عنوان مثال، نوزادانی که مادرانشان سیگار می‌کشند، احتمالا از سلامت ریه بدتری برخوردارند. ما به‌طور روزافزون مشاهده می‌کنیم که عناصر برنامه غذایی مادر هم می‌تواند به رشد ریه نوزاد کمک کند و یا مانع آن شود.»

«زنان حامله باید همیشه قبل از مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود مشورت کنند.»

© The Independent