امام جمعه اراک: سایه خامنه‌ای مستدام اما مجلس خبرگان همیشه آماده تعیین رهبر جدید است

دری نجف‌آبادی در نماز جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ اراک، بر آمادگی مجلس خبرگان برای تعیین جانشین علی خامنه‌ای تاکید کرد

سخنان دری نجف‌آبادی پس از آن بیان شد که برخی رسانه‌های داخل ایران مجتبی خامنه‌ای را «آیت‌الله» خطاب کردند - خبرگزاری مهر

دری نجف‌آبادی: امید است سایه رهبری سال‌های سال مستدام باشد اما مجلس خبرگان هر وقت لازم باشد، طبق وظیفه شرعی و در مرز قانون اساسی، ادای وظیفه می‌کند.

با گسترش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تعیین مجتبی خامنه‌ای به عنوان جانشین علی خامنه‌ای، قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو مجلس خبرگان، در خطبه‌های نماز جمعه اراک، در خصوص برخی «تجزیه و تحلیل‌های کودکانه» هشدار داد و بر آمادگی مجلس خبرگان برای تعیین رهبر جدید تاکید کرد.

قربانعلی دری نجف‌آبادی گفت: «امید است سایه رهبری سال‌های سال بر سر ملت ایران مستدام باشد اما خبرگان هر وقت لازم باشد، طبق وظیفه شرعی و اعتقادی در مرز قانون اساسی ادای وظیفه می‌کند؛ برخی نسخه ننویسند، یا تجزیه و تحلیل کودکانه نداشته باشند.»

دری نجف‌آبادی در حال حاضر نماینده خامنه‌ای در استان مرکزی و امام جمعه اراک، عضو مجلس خبرگان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هنگام وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در سال ۱۳۷۷، وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی بود. او همچنین پدرزن حسام‌الدین آشنا، از چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت حسن روحانی، است.

دری نجف‌آبادی در نماز جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ اراک، بر آمادگی مجلس خبرگان برای تعیین جانشین علی خامنه‌ای تاکید کرد و افزود: «خبرگان همیشه آماده است. پس از ارتحال امام (روح‌الله خمینی)، بهترین و شایسته‌ترین فرد را انتخاب کردند. غربی‌ها، شرقی‌ها، داخلی‌ها و خارجی‌ها تجزیه و تحلیل کودکانه و بچه‌گانه نداشته باشند.»

سخنان دری نجف‌آبادی پس از آن بیان شد که برخی رسانه‌های داخل ایران مجتبی خامنه‌ای را «آیت‌الله» خطاب کردند و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تعیین این فرزند علی خامنه‌ای جانشین پدرش افزایش یافت.

علاوه بر دری نجف‌آبادی، خود مجلس خبرگان نیز در بیانیه‌ پایانی اجلاس اخیر خود اعلام کرد که این مجلس «بر حسب وظیفه ذاتی، قانونی و شرعی خود شبهه‌پراکنی‌ها را بی‌معنا می‌داند و اعلام می‌دارد سابقه این مجلس وزین حاکی از توجه به شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئله جانشینی مجتبی خامنه‌ای از چند سال قبل و به دنبال بیماری و کهولت سن علی خامنه‌ای، که یکی از بحران‌های کلان و درونی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، مطرح شد.

میرحسین موسوی، یکی از دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، در بیانیه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱، خود بار دیگر موضوع جانشینی مجتبی خامنه‌ای را پیش کشید. موسوی نوشت: «۱۳ سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به‌راستی در پی آن نیستند، چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

پس از این بیانیه بود که برخی رسانه‌های حکومتی در ایران برای مجتبی خامنه‌ای از عنوان «آیت‌الله» استفاده کردند و برخی از امام‌جمعه‌های منصوب خامنه‌ای نیز در تریبون‌های رسمی از تعیین مجتبی خامنه‌ای به عنوان جانشین احتمالی پدرش حمایت کردند. یکی از این امام جمعه‌ها، مهدی تاج‌زاده، امام جمعه شهر بهارستان در استان اصفهان، است که با تشبیه مجتبی خامنه‌ای به امام دوم شیعیان، به‌صراحت از جانشینی پسر دوم خامنه‌ای و تعیین او به عنوان رهبر بعدی جمهوری اسلامی دفاع کرد.

امام جمعه شهر بهارستان گفت: «اینکه دشمن آیت‌الله مجتبی (خامنه‌ای) را هدف حمله قرار داده است و در رسانه‌های استعماری مدت‌ها به این شخصیت و عالم فقیه، متقی، زاهد، مدیر ومدبر حمله می‌کنند، چون می‌ترسند.»

از سوی دیگر احمد خاتمی، نایب رئیس مجلس خبرگان، نیز جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱، طی سخنانی در سالگرد کشته شدن اسدالله مدنی، جانشینی علی خامنه‌ای پس از روح‌الله خمینی را «تداوم انقلاب» خواند و افزود: «برخی دوست داشتند این صراط مستقیم باقی نماند.»

نایب رئیس مجلس خبرگان درباره افزایش مخالفت‌ها با جمهوری اسلامی در دوره رهبری علی خامنه‌ای گفت: «آن‌ها به‌دروغ می‌گویند که علاقه مردم به انقلاب کم شده است؛ ما حضور پررنگ مردم در تشییع جنازه قاسم سلیمانی و در روز قدس را شاهدیم که دلیلی بر دروغ بودن ادعا‌های آن‌ها است.»

هم‌زمان با بحث‌برانگیز شدن احتمال تعیین مجتبی خامنه‌ای به عنوان جانشین پدرش، ابهام‌ها درباره لغو جلسه اعضای مجلس خبرگان با علی خامنه‌ای نیز افزایش یافت. رسانه‌های حکومتی ایران روز سه‌شنبه، ۱۵شهریور، خبر داده بودند که در پایان اجلاس خبرگان، اعضای این مجلس با علی خامنه‌ای دیدار خواهند کرد اما با گذشت سه روز، هنوز خبری درباره این دیدار منتشر نشده است.

قربانعلی دری نجف‌آبادی، امام جمعه اراک و عضو مجلس خبرگان، نیز در خطبه‌های نماز جمعه اراک، به تازه‌ترین دیدار با رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد اما گفت که این دیدار «در جریان هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت» انجام شد که تاریخ آن ۱۲ شهریور ماه و سه روز پیش از تاریخ تعیین‌شده برای دیدار اعضای مجلس خبرگان با خامنه‌ای بود.

موضوع جانشینی مجتبی خامنه‌ای از سال ۱۳۸۴ و پس از آن قوت گرفت که علی خامنه‌ای در پاسخ به نامه اعتراضی مهدی کروبی در مورد دخالت «آقازاده» رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات، گفت: «ایشان آقا است، نه آقازاده!»

در یک دهه گذشته، برای جانشینی علی خامنه‌ای از گزینه‌های دیگری نیز نام برده شد؛ از جمله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضاییه و رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اثر بیماری درگذشت. صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضاییه، هم یکی دیگر از این نام‌ها بود اما با بازداشت اکبر طبری، از نزدیکان لاریجانی، شرایط به گونه‌ای عوض شد که حتی پیش از پایان دوره پنج ساله دوم ریاست خود بر قوه قضاییه از این سمت کنار رفت.

روحانیان حکومتی که در ۱۵ سال گذشته از آن‌ها به شکل غیررسمی به عنوان گزینه‌ جانشینی علی خامنه‌ای نام برده شد، هیچ یک از حملات، افشاگری‌ها و حملات تخریبی برخی طیف‌های حکومت و نهادهای امنیتی در امان نمانده‌اند؛ اما مجتبی خامنه‌ای با وجود آنکه هزاران نفر در جریان اعتراض‌های مختلف، علیه او در خیابان‌ها شعار سرداده‌اند، روزبه‌روز در دفتر رهبر جمهوری اسلامی نقش پررنگ‌تری یافت و در رسانه‌های حکومتی و تریبون‌های رسمی به عنوان شبیه‌ترین فرد به پدرش تبلیغ شد.