ژنرال اوری گوردین؛ فرمانده جدید شمال اسرائیل

به‌گفته گوردین، ماموریت اصلی او عقب‌ راندن حزب‌الله لبنان و حفاظت از شهروندهای غیرنظامی اسرائیل در مقابل این گروه شبه‌نظامی است

یکی از ماموریت‌های ژنرال گوردین (میان) را تقویت همکاری نیروهای نظامی ارتش اسرائیل با شهروندهای غیرنظامی این کشور خواهد بود- U.S. National Guard photo by New York Guard Captain Mark Getman

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال اوری گوردین، از فرمانده‌های ارتش اسرائیل، قرار است فرماندهی نیروهای نظامی اسرائیل در شمال این کشور را بر عهده بگیرد؛ نقشی که مسئولیت مستقیم مهار حزب‌الله لبنان در خطوط مقدم را بر دوش او خواهد گذاشت.

آسوشیتدپرس می‌نویسد حزب‌الله لبنان، که در حال حاضر ده‌ها هزار موشک در اختیار دارد، گمان می‌کند توانایی حمله موشکی به تمام نقاط خاک اسرائیل را دارد و تهدیدهای باقی گروه‌های شبه‌نظامی فعال در نوار غزه علیه اسرائیل، از جمله حماس و جهاد اسلامی، در مقابل توان رزمی این گروه شبه‌نظامی لبنانی کمرنگ شده است.

تفاوت میان توانایی حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی دیگر را می‌توان در یکی از اظهارنظرهای ژنرال گوردین دریافت. به‌گفته او در شرایطی که دیگر گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در نوار غزه توانایی آن را دارند که روزانه ۴۰۰ موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک کنند، حزب‌الله لبنان می‌تواند در هر روز ۴ هزار موشک به سمت خاک اسرائیل پرتاب کند.

از این منظر ژنرال گوردین به‌درستی از اهمیت نقش تازه‌ای که بر عهده گرفته، آگاه است. او روز جمعه، ۹ سپتامبر ۲۰۲۲، در گفتگویی با آسوشیتدپرس گفت ماموریت تازه‌اش این است تا به‌مقابله با تهدیدهای حزب‌الله لبنان بپردازد و اطمینان حاصل کند که اقدامات این گروه شبه‌نظامی، که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، آسیبی به شهروندهای غیرنظامی اسرائیل وارد نخواهد کرد.

او در این گفتگو تاکید کرد که در نبرد میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، کشور متبوع او همچنان از قدرت بالاتری برخوردار است اما، به‌گفته گوردین، حزب‌الله نیز دشمنی قدرتمند به‌حساب می‌آید. او در ادامه این بخش از اظهاراتش، با اشاره به توانایی‌ نظامی حزب‌الله لبنان، گفت:«باید این را بگویم که [توانایی حزب‌الله] می‌تواند خسارت‌های قابل توجهی به بار آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندهی مرزهای شمالی اسرائیل یکی از حساس‌ترین ماموریت‌های نیروهای نظامی این کشور است. اسرائیل در نقاط شمالی‌اش با تهدیدهای متعددی روبرو است. اسرائیل در شمال کشور نه تنها با تهدیدهای جدی حزب‌الله لبنان مواجه است، بلکه جمهوری اسلامی ایران نیز در سال‌های اخیر توانسته مجموعه‌ای از نیروهای نیابتی تحت امرش را در خاک سوریه مستقر کند؛ هر چند که حزب‌الله لبنان، که اخیرا چهلمین سالروز تاسیس‌اش را جشن گرفت، همچنان مهمترین تهدید در مرزهای شمالی اسرائیل محسوب می‌شود.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، در شرایطی که حزب‌الله بارها در طی ماه‌های گذشته تهدید کرده است که قصد دارد سکوهای گاز طبیعی اسرائیل در مدیترانه را هدف قرار دهد، انتخاب ژنرال گوردین به فرماندهی مرزهای شمالی اسرائیل اهمیتی دو چندان خواهد داشت.

تنش‌های ماه‌های اخیر میان حزب‌الله و اسرائیل، بار دیگر خاطره تلخ جنگ ۳۳ روزه آنها در سال ۲۰۰۶ را زنده کرده است؛ جنگی که به‌نظر می‌رسد هر دو سوی درگیری علاقه‌ای به تکرار مجدد آن ندارند و نیروهای سیاسی لبنان نیز تلاش می‌کنند حزب‌الله را از آن باز دارند.

با این‌وجود، و با توجه به منابعی که ارتش اسرائیل به‌منظور آمادگی برای مقابله مستقیم با حزب‌الله در نظر گرفته است، به‌نظر می‌رسد ارتش این کشور احتمال وقوع جنگی دیگر با حزب‌الله لبنان را نادیده نمی‌گیرد و دارد خودش را برای قرار گرفتن در چنان شرایطی آماده می‌کند.

بر اساس تخمین‌های ارتش اسرائیل، جنگ بعدی با حزب‌الله لبنان چند هفته طول خواهد کشید و نیروهای نظامی این کشور تنها می‌توانند ۹۰ درصد موشک‌های شلیک شده از سوی این گروه شبه‌نظامی را رهگیری کنند. با این‌حساب ۷ هزار موشک حزب‌الله می‌تواند به نقاط مختلف خاک اسرائیل اصابت کند؛ امری که می‌تواند موجب آسیب رساندن به صدها یا حتی هزارها شهروند اسرائیل شود.

نقش ژنرال گوردین نیز در چنین چارچوبی اهمیت دارد. به‌گزارش آسوشیتدپرس وظیفه اصلی فرماندهی جبهه داخلی، که در سال ۱۹۹۱ و در جریان حمله موشکی صدام حسین به خاک اسرائیل تاسیس شد و مسئولیت آن پیش‌تر با گوردین بود، حفظ جان شهروندهای اسرائیل و حفاظت از شبکه‌های مربوط به پناهگاه‌های این کشور است. در عین‌حال این واحد نظامی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا نیز نقش بسزایی در حفاظت از سلامت عمومی اسرائیل ایفا کرد.

از این‌جهت می‌توان یکی از ماموریت‌های ژنرال گوردین را تقویت همکاری نیروهای نظامی ارتش اسرائیل با شهروندهای غیرنظامی این کشور دانست. خود گوردین در این مورد به خبرگزاری آسوشیتدپرس چنین می‌گوید:«شما نمی توانید بدون همکاری مردمی که در مناطق جنگی زندگی می‌کنند با دشمن بجنگید و [تحقق این امر] به توانایی ما برای همکاری با جمعیت غیرنظامی وابسته است.»  

بیشتر از جهان