مرکز آمار ایران: تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در فصل بهار به ۴۹.۳ درصد رسید

اقدام‌های دولت در حذف ارز ترجیحی بسیاری از کالاها به‌شدت بر هزینه تولید کالا و ارائه خدمات افزوده است

در فصل بهار بیش­ترین تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده با ۶۶.۲ درصد مربوط به گروه کشاورزی و کم­ترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۸.۴ درصد مربوط به گروه تولید، انتقال و توزیع برق بوده است- ATTA KENARE / AFP

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در فصل بهار ۱۴۰۱، با جهشی ۷.۳ درصدی به ۴۹.۳ درصد افزایش یافت و تورم تولیدکننده نیز در این فصل نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۰ به ۱۵.۸ درصد رسید. روند افزایشی این شاخص‌ها، بیانگر ادامه روند پرشتاب گرانی‌ها و افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آینده است.

بنابر گزارش تازه مرکز آمار ایران، در فصل بهار ۱۴۰۱، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده یعنی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به ۴۹.۳ درصد رسید و این درحالی است که در فصل زمستان ۱۴۰۰، تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده ۴۲ درصد بود.

اقدام‌های دولت در حذف ارز ترجیحی بسیاری از کالاها به‌شدت بر هزینه تولید کالا و ارائه خدمات افزوده است و این افزایش تورم تولیدکننده در ماه‌های آینده، سبب تداوم موج گرانی‌های کالاها و خدمات خواهد شد.

به این ترتیب، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به دوره بهار سال ۱۴۰۰ معادل ۴۹.۳ درصد افزایش داشته است.

در فصل بهار بیش­ترین تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده با ۶۶.۲ درصد مربوط به گروه کشاورزی و کم­ترین تورم نقطه‌به‌نقطه با ۸.۴ درصد مربوط به گروه تولید، انتقال و توزیع برق بوده است.

تورم تولیدکننده در بخش صنعت که در زمستان ۱۴۰۰ معادل ۴۰.۷ درصد بود در فصل بهار سال ۱۴۰۱ با ۵.۶ درصد افزایش به ۴۶.۳ درصد رسیده است و تورم‌ تولید در گروه خدمات نیز با رشدی ۳.۶ درصدی به ۴۹.۴ درصد افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تورم فصلی تولیدکننده نیز بنابر گزارش مرکز آمار ایران، در فصل بهار نسبت به فصل قبل یعنی زمستان ۱۴۰۰ نیز به ۱۵.۸ درصد افزایش یافته است.

این شاخص در فصل زمستان ۱۰.۹ درصد بود و نشان می‌دهد تورم تولیدکننده در فصل بهار ۱۴۰۱، با افزایشی ۴.۹ درصدی مواجه شده است. همچنین در فصل بهار ۱۴۰۱، تورم تولیدکننده در گروه کشاورزی به رقم ۳۸.۶ درصد افزایش یافته است و کمترین تورم فصلی در بهار نیز متعلق به گروه معدن با ۷.۴ درصد است.

مرکز آمار ایران هم‌زمان عنوان کرده است که درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠١ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، به ۴۹.۷ درصد رسیده است. این شاخص در فصل زمستان ۱۴۰۰ معادل ۵۴.۳ درصد بوده است.

بیش­ترین تورم سالانه تولیدکننده در فصل بهار سال جاری با ۶۳.۶ درصد مربوط به گروه کشاورزی و کم­ترین تورم سالانه تولیدکننده نیز با ۱۳.۸ درصد مربوط به گروه تولید، انتقال و توزیع برق بوده است.

در حالی که تورم تولیدکننده با جهش و افزایش در فصل بهار سال ۱۴۰۱ مواجه شده است، هزینه بالای تولید اجازه توقیف روند افزایشی قیمت محصولات را نخواهد داد و در عمل به ادامه پرشتاب گرانی‌ها و افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آینده منجر خواهد شد.

این درحالی است که هم‌اکنون نیز نرخ تورم مصرف‌کننده در ایران بسیار بالا است و با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واردات کالاهای اساسی و دارو، تورم نقطه‌به‌نقطه بخش مواد غذایی در ماه مرداد ۱۴۰۱ به ۸۰.۶ درصد رسیده است، یعنی خانوارهای کشور در این ماه به‌طور میانگین ۸۰.۶ درصد بیشتر از مرداد ۱۴۰۰ برای خرید یک مجموعه از کالاها و مواد خوراکی هزینه کرده‌اند.

تورم تولیدکننده به‌دلیل انتفال قیمت‌ها در سمت مصرف‌کننده از اهمیت بالایی در اقتصاد برخوردار است و آن را به‌عنوان تورم پیش‌نگر تلقی می‌کنند.

تورم تولیدکننده بیانگر تغییرات قیمت در هزینه‌های تولید است و هنگامی‌که هزینه‌های تولید با تورم بالایی مواجه می‌شود این روند در ماه‌های بعد به رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی نیز انتقال خواهد یافت.

بیشتر از اقتصاد