هنگ‌کنگ؛ مقصد جدید پزشکان ایرانی

یک نماینده مجلس گفته که تنها ۱۰ درصد دانشجویان پزشکی به کشور بازمی‌گردند

نتایج نظرسنجی‌ها در ایران نشان می‌دهد ۵۳ درصد پزشکان و پرستاران ایران مایل‌اند مهاجرت کنند. AFP

محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، هم به صف منتقدان مهاجرت پزشکان پیوست و هنگ‌کنگ را مقصد جدید دانشجویان ایرانی معرفی کرد که به آنان برای دکترا پذیرش می‌دهد و «حاضر است تمام امکانات زندگی و تحصیل آن‌ها را تامین کند که دوران تحصیل خود را در این کشور بگذرانند».

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هنگ‌کنگی‌ها بر این باورند که حتی اگر ۱۰ درصد دانشجویان ایرانی هم پس از تحصیل در کشورشان بمانند، کافی است؛ غافل از اینکه احتمالا  تنها ۱۰ درصد آنان به ایران بازمی‌گردند.

محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با پایگاه خبری رویداد۲۴، «بی‌توجهی به نیاز پزشکان» و «متناسب نبودن دخل‌وخرج» و «ثابت‌ ماندن تعرفه‌های پزشکی» را عوامل موثر بر مهاجرت پزشکان دانست و با تکرار سخنان اخیر رئیس‌ کل سازمان نظام پزشکی گفت که اگر «سیاست فعلی» ادامه پیدا کند، مجبوریم از کشورهای دیگر پزشک وارد کنیم.

این نماینده مجلس با انتقاد از موضع‌گیری‌ها به افزایش تعرفه‌های پزشکی گفت: «افزایش این تعرفه‌ها اصلا با افزایش تعرفه‌های دیگر قابل قیاس نیست؛ به عنوان مثال تعرفه خدمات پزشکی در مطب شش تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما اجاره مطب ۷۰ تا ۸۰ درصد، لوازم مصرفی تا ۱۰۰ درصد، هزینه برق و گاز چند  ۱۰ درصد و حقوق کارکنان تا ۶۰ درصد بالا می‌رود.»

به گفته محسنی‌بندپی، دریافتی پزشکان با خدماتی که ارائه می‌دهند، تناسبی ندارد و این وظیفه دولت است که این مشکل را با گذاشتن بار تعرفه‌ها بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر، حل کند. او در حالی‌ این سخنان را مطرح کرد که حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت ایران هیچ بیمه‌ای ندارند و بیشتر آنان هم جزو دهک‌های کم‌درآمد جامعه‌اند که توانایی پرداخت هزینه‌های هنگفت درمان را ندارند. وزارت بهداشت نیز با وجود وعده‌های بی‌شمار، برای کاهش هزینه‌های درمان اقدام مناسبی انجام نمی‌دهد.

اگرچه متناسب نبودن دخل‌وخرج نیز جزو عوامل اثرگذار در مهاجرت پزشکان است، نظرسنجی رصدخانه مهاجرت ایران آشکار می‌کند که «بی‌ثباتی اقتصادی، شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، ناامیدی از آینده، امید به زندگی بهتر در خارج از ایران، وضعیت آزادی‌های فردی و اجتماعی، کیفیت بهتر زندگی در خارج از ایران، کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای بین‌المللی، درآمد پایین، امکان شاد زندگی کردن، نبود شایسته‌سالاری و سلامت اخلاقی جامعه» از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش میل مهاجرت در میان پزشکان و پرستاران‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این نظرسنجی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز آن را تایید کرده‌اند، ۵۳ درصد پزشکان و پرستاران ایران مایل‌اند مهاجرت کنند. به‌تازگی مسعود پزشکیان، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان، گفت کشورهایی مانند امارت متحده عربی برای نخبگان ایرانی «دام» پهن کرده‌اند.

شاهین آخوندزاده، استاد تمام گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بیمارستان روزبه، نیز با اشاره به تلاش کشورهای دیگر برای جذب پزشکان ایرانی گفته بود که عمان «مثل جاروبرقی» در حال جذب پزشکان ایرانی در رشته‌های مختلف است.

در گزارشی دیگر، علی جواهرفروش‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی اهواز، از صدور ۲۰۰ تا ۳۰۰ گواهی گوداستندینگ (گواهی حسن انجام کار و عدم سوءپیشینه) برای کادر درمان اهواز در یک سال اخیر خبر داد و گفت که در این شهر، روزانه برای دو تا ۱۰ نفر از اعضای کادر درمان گواهی گوداستندینگ صادر شده است.

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، هم اوایل شهریور در مراسمی گفت که تخصص جراحی قلب امسال تنها ۱۸ نفر ظرفیت داشت اما هیچ‌کس متقاضی آن نبود. همچنین فقط دو نفر در کل کشور در تخصص جراحی اطفال فارغ‌التحصیل شدند.

او پیش‌تر، افزایش میل به مهاجرت در میان پزشکان را نگران‌کننده خوانده و گفته بود که با وجود کمبود ۱۸ هزار پزشک عمومی در کل ایران، بین ۱۵ تا ۲۰ هزار پزشک داخلی کار پزشکی انجام نمی‌دهند.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، در حال حاضر بالغ‌ بر چهار هزار پزشک با هدف مهاجرت، به این سازمان برای گود استندینگ درخواست داده‌اند.