آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم ایران نزدیک به ساخت سلاح اتمی است

ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را ظرف سه‌ ماه، بیش از ۱۲ کیلوگرم افزایش داده است

یک هفته بعد از پاسخ دوم حکومت ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق‌نامه برجام، خبرگزاری رویترز با استناد به گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت که در حال حاضر ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده حکومت ایران، به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده است. 

داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم حکومت ایران با خلوص ۶۰ درصدی، طی سه‌ ماه، بیش از ۱۲ کیلوگرم بیشتر شده است.

به‌ نوشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اگر حکومت ایران به روند غنی‌سازی اورانیوم خود کمی بیشتر ادامه دهد، اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح اتمی در اختیار خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز چهارشنبه هفته پیش نیز با استناد به یک سند محرمانه داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت که حکومت ایران دومین سری از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ خود را در یک مرکز زیرزمینی در مجتمع هسته‌ای نطنز، به‌ کار گرفته است. از سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر۶ برای غنی‌سازی اورانیوم در درصدهای بالا استفاده می‌شود.

بر اساس توافق‌نامه برجام، حکومت ایران متعهد شده بود که از راه‌اندازی سانتریفیوژ پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم در خلوص بالا استفاده می‌‌شود، خودداری کند.

برابر برجام، حکومت ایران تنها می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد. 

خبرگزاری رویترز همچنین در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه‌ خود با استناد به یک سند داخلی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت که حکومت ایران همچنان از ارائه پاسخ‌های معتبر درباره چرایی یافت شدن آثار اورانیوم در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده طفره می‌رود.

بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است، یکی از مراکز اعلام‌نشده هسته‌ای حکومت ایران در حومه غربی تهران، در منطقه «تورقوزآباد» قرار داد. دو مکان دیگر، در استان اصفهان است.

به‌نوشته رویترز، مدیرکل آژانس به طرز فزاینده‌ای نگران این نکته است که حکومت ایران درباره مسائل «پادمانی» تعامل ندارد و پیشرفتی در حل‌ مسائل باقی‌مانده به‌دست نیامده است.

توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران، از خواست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وین است.