نگرانی عراق از احتمال جنگ ایران و آمریکا

تصمیم ترامپ برای حمله به ایران «ده دقیقه‌ای» عوض شد

دیدار حسن روحانی با برهم صالح در بغداد، ۱۱ مارس ۲۰۱۹- SABAH ARAR / AFP

رئیس جمهوری عراق می‌گوید نگران جنگ بین ایران و آمریکاست. برهم صالح رئیس جمهور کردتبار عراق در مصاحبه با شبکه خبری «اکسیوس» با اشاره به روابط عراق با سایر کشورهای دنیا از جمله ایران گفت که «نگران وقوع یک جنگ میان ایران و آمریکا است». 

رئیس جمهور عراق در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه چنین جنگی بین ایران و عراق برای همگان فاجعه‌بار خواهد بود، گفت: «اگر چنین اتفاقی بیفتد، عراق قادر نخواهد بود میان ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند. حقیقت این است که به نفع بغداد نیست، بخواهد به همسایه قدرتمند خود (ایران) آسیب برساند».

برهم صالح با اشاره به اینکه ایران همسایه عراق است و هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین این دو کشور است، گفت: «نمی‌توانیم خواهان یک ایران دچار مشکل باشیم. این به هیچ وجه به نفع عراق نیست». برهم صالح البته تاکید کرد که آمریکا نیز متحد عراق است و عراق خواهان ادامه رابطه با آمریکاست.

رئیس جمهور عراق تاکید کرد که وقوع جنگ میان ایران و آمریکا خارج از کنترل خواهد بود. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش و با اشاره دوباره به جنگ احتمالی آمریکا با ایران گفت: «اگر ایالات متحده به جنگ با ایران بپردازد، برخی از تحلیلگران بر این باورند که عراق اولین میدان نبرد خواهد بود. ایالات متحده بیش از ۵۰۰۰ سرباز مستقر در عراق دارد. ایران با استفاده از شبه نظامیانی که در داخل عراق کنترل می کند، می تواند به نیروهای آمریکایی حمله کند همانطور که این شبه نظامیان در گذشته این کار را انجام داده بودند».

صالح در بخشی از حرف‌های خود به نکته بسیار مهمی اشاره می‌کند، رئیس جمهور عراق گفت: «اگر دونالد ترامپ در آخرین لحظات از تصمیم خود منصرف نمی‌شد، در اواخر ماه ژوئن به ایران حمله می‌کرد و اوضاع منطقه در همان زمان بسیار آشفته می‌شد و کنترل اوضاع کاملا از دست خارج می‌شد.»

به گفته رئیس‌جمهورعراق، دونالد ترامپ در عرض ۱۰ دقیقه تصمیم خود برای حمله به ایران را تغییر داده است وگرنه قصد جدی برای حمله به ایران را داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌ اصلی مقامات عراقی از امکان درگیری نظامی بین آمریکا و ایران از این جهت است که خاک عراق می‌تواند اصلی‌ترین محل این نزاع باشد. هر دو کشور ایران و آمریکا در عراق پایگاه نظامی دارند و برافروخته شدن آتش جنگ میان این دو کشور پیش از آنکه به خاک ایران بکشد بی‌شک در خاک کشور عراق شعله‌ور خواهد شد. 

تابستان امسال بود که نیروهای نظامی ایران یک پهپاد آمریکایی را که ادعا می‌شد وارد خاک ایران شده بود، سرنگون کرد و باعث شد تا دونالد ترامپ زمزمه‌های حمله به ایران را شروع کرد. در همان زمان بود که رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس آمریکا گفته بود «جنگ ایران با ایالات متحده زیاد طول نخواهد کشید».

ترامپ هم‌چنین گفته بود «در صورتی که ایالات متحده به ایران حمله کند نیروی زمینی ارتش ایالات متحده وارد خاک ایران نمی‌شود و سربازها پا بر زمین نخواهند گذاشت»​.

در آن زمان رئیس جمهور عراق گفته بود که کشورش به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد که آمریکا از خاک کشور عراق برای حمله به ایران استفاده کند. 

روز دوشنبه، ۶ آبان، هم‌چنین علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه در سخنانی گفت: «دشمن به این نتیجه رسیده که گزینه نظامی علیه ایران اسلامی نتیجه‌ای ندارد». این مقام سپاه هم‌چنین ادعا کرد: «توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی امروز حتی با پنج سال گذشته قابل قیاس نیست و با وجودی که دشمنان با همه توان علیه جمهوری اسلامی ایستاده‌اند، اما در مقابل ما شکست خورده‌اند».

به زعم این فرمانده سپاه «آمریکا برای نابودی انقلاب اسلامی از هیچ کاری دریغ نمی کند و اگر بداند امشب می تواند کاری انجام بدهد که جمهوری اسلامی نباشد این کار را به فردا موکول نمی کند».

هرچند که در ماه‌های گذشته تنش‌ها در رابطه ایران و آمریکا بالا گرفت و حتی تحریم‌های جدیدی از سوی دولت آمریکا بر جمهوری اسلامی اعمال شد اما صحبت از درگیری‌های نظامی بین این دو کشور کم‌تر از قبل به گوش می‌رسد. با این حال ابراز نگرانی رئیس‌جمهور عراق از احتمال رخ دادن جنگ بین ایران و آمریکا بار دیگر زمزمه‌های احتمال این فاجعه در منطقه را بلندتر کرده است.