آزادی موقت شش زندانی اعتراضات کارگری با وثیقه‌های سنگین

اسماعیل بخشی و عسل محمدی همچنان در زندان به سر می‌برند

سپیده قلیان پس از آزادی- عکس از توییتر

سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز اللهیاری، امیرحسین محمدی‌فرد، عاطفه رنگریز و مرضیه امیری فعالان مدنی و کارگری پس از بازداشت‌های طولانی مدت، با قید وثیقه‌های سنگین، به طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز اللهیاری و امیرحسین محمدی‌فرد، تعدادی از بازداشت شدگان مرتبط به اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هستند که پیش‌تر در۱۶ شهریورماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه هر کدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. هم‌چنین عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی هستند که به ترتیب به ۱۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، و ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در روز شنبه ۴ آبان ماه ۱۳۹۸، عاطفه رنگریز با گذاشتن وثیقه‌ ۱ میلیارد تومانی، مرضیه امیری، امیر امیرقلی، ساناز اللهیاری و امیرحسین محمدی‌فرد هر کدام با تودیع وثیقه‌ ۷۵۰ میلیون تومانی و سپیده قلیان با وثیقه‌ ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان‌های قرچک ورامین و اوین آزاد شدند.

در سال ۱۳۹۷ در حالی که کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت تپه به روند خصوصی سازی این شرکت و عدم دریافت ماه‌ها حقوق خود اعتراض کردند، به جای رسیدگی به امور آن‌ها، این کارگران و حامیانشان بازداشت شدند. سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز اللهیاری، اسماعیل بخشی، عسل محمدی و امیر حسین محمدی فرد از جمله فعالین کارگری هستند که در خصوص این پرونده متهم شناخته شده و حکم دریافت کردند. 

در شهریور ۱۳۹۸ وقتی احکام سنگین این فعالین اعلام شد موجی از اعتراض و ناباوری در بین مردم و فعالین شکل گرفت. این اعتراضات تا جایی بود که حتی باعث شد برخی از نمایندگان مجلس و رئیس قوه‌ قضاییه ایران نیز خواستار تجدید نظر در این احکام شوند. به علاوه، خانواده و دوستان این افراد وهم‌چنین سایر فعالین کارگری، در طی مدتی که این افراد در بازداشت بودند، به طور همه‌جانبه از آنان حمایت کردند. این حمایت‌ها شامل تجمعات روزانه و متعدد در مقابل زندان اوین و اطلاع‌رسانی مستمر بوده است.

سپیده قلیان ۲۸ مهرماه در اعتراض به فشارهای امنیتی متعدد و بازداشت و بازجویی خواهرش، سمانه قلیان، و همچنین در اعتراض به رفتار غیرانسانی مسئولین و وضعیت نامناسب زندانیان در زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زد خواستار رسیدگی به وضعیت نامناسب زندانیان شد. وی در ۲ آبان ماه با وعده مسئولین به رسیدگی به اعتراضاتش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

اسماعیل بخشی، نمایندهٔ شورای مستقل کارگری در سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و عسل محمدی، فعال اجتماعی از اعضای تحریریه نشریه گام، که اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز را پوشش می‌داد، نیز از بازداشت شدگان مرتبط به اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هستند. اسماعیل بخشی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و عسل محمدی در همین دادگاه به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

عسل محمدی، سپیده قلیان و اسماعیل بخشی پیشتر از شکنجه‌های روحی و جسمی خود و یکدیگر در دوره‌های بازداشت گفته بودند. خانم قلیان اعلام کرده بود که درباره شکنجه‌ خودش و آقای بخشی حاضر است در دادگاه شهادت بدهد و آقای بخشی نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران را که گفته بود ایشان شکنجه نشده‌اند دعوت به مناظره‌ تلویزیوونی کرده بود.

هرچند که برای آزادی موقت اسماعیل بخشی و عسل محمدی، قرار وثیقه تعیین شده است اما خانواده‌های آن‌ها قادر به تامین مبالغ سنگین تعیین شده نبوده‌اند و این دو نفر تا زمان تهیه‌ این گزارش هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.