شاهکار هنری رنسانس در آشپزخانه یک زن سالمند پیدا شد

کارشناسان هنری می‌گویند کشف این تابلو دنیای هنر را تکان داده است

یک شاهکار هنر نقاشی که گفته می‌شود اثر چیمابوئه، نقاش قرن ۱۳ ایتالیاست و در آشپزخانه یک زن سالمند فرانسوی کشف شده، در یک حراج هنری به مبلغ ۲۴ میلیون یورو به فروش رفته است. این اثر توسط یک خریدار ناشناس در منطقه «شانتیی» در شمال پاریس خریداری شده است.

استفان پینتا، کارشناس هنری در گالری «تورکَن» پاریس می‌گوید این اثر در اوایل امسال توجه کارکنان یک مرکز حراج را که از خانه این زن در «کُمپیِن» در شمال فرانسه دیدن می‌کردند، جلب کرد. آن‌ها به او توصیه کردند این تابلو را برای ارزیابی به کارشناسان نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رفت این اثر که به نام «تمسخر مسیح» معروف است، به مبلغی میان ۴ تا ۶ میلیون یورو به فروش برسد.

کارشناسان هنری می‌گویند این تابلوی شانزده در سیزده سانتی احتمالا یک طرف یک تابلوی تاشو بوده که چیمابوئه حدود سال ۱۲۸۰ میلادی کشیده بوده است. این‌گونه تابلوها که مثل صفحات کتاب و تاشو بوده‌اند، خاص محراب‌های کلیسا در قرون وسطی بوده است. صفحات دیگر آن در مجموعه «فریک» در نیویورک و «گالری ملی» لندن به نمایش گذاشته شده است.

کارشناسان هنری می‌گویند کشف این تابلو دنیای هنر را تکان داده است.

دومینیک لوُ کُنت، مدیر خانه حراج «اکتیون» در «سانلیس» واقع در شمال پاریس می‌گوید: «وقتی یک اثر هنری کمیاب مثل تابلوی چیمابوئه وارد بازار می‌شود، باید خودتان را برای وقایع غیرمترقبه آماده کنید. این تنها اثر چیمابوئه است که به فروش گذاشته شده است.»

این خانه حراج به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت مبلغی که برای این تابلو پرداخت شده «برای یک اثر هنری پیش از قرن شانزدهم بی‌سابقه است».

دومینیک لو کنت افزده است: «این اثری منحصر به فرد، باشکوه و بسیار مهم است. چیمابوئه پدر جنبش رنسانس بود، اما مبلغ فروش این اثر فرای تصور ما بود.»

چیمابوئه که استاد نقاش مشهور ایتالیایی «جیوتو» بوده، به‌عنوان پیش کسوت جنبش رنسانس ایتالیا شناخته می‌شود. او از سبک «بیزانس» که در قرون وسطی محبوب بود، گسست و عناصر حرکت و بُعد را وارد نقاشی کرد که بعدها مشخصه نقاشی‌های غربی شد. 

تا چندی پیش، این اثر جایی میان آشپزخانه و اتاق نهارخوری بر دیوار خانه‌ای در «کمپین» آویزان بود. صاحب آن می‌دانست که این تابلو اندک اهمیتی دارد، اما همین تابلو اکنون او را تبدیل به یک میلیونر کرده است.

کارشناسان گالری «تورکن» ابتدا با آزمایش این اثر با «قاطعیت» به این نتیجه رسیدند که این تابلو دارای تمام خصوصیات کارهای چیمابوئه است.

در این ارتباط، استفان پینتا، کارشناس گالری «تورکن» به شباهت‌هایی که میان حالت‌های چهره‌ها و ساختمان‌های این اثر و سایر آثار چیمابوئه وجود دارد و نیز تکنیک نقاش در استفاده از بُعد و نور اشاره کرده است.

در تهیه این گزارش از مطالب خبرگزاری‌های دیگر استفاده شده است.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر