انفجار انتحاری در کابل؛ کنسول و نگهبان روس سفارت روسیه کشته شدند

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را گروهی برعهده نگرفته است

روز دوشنبه، ۱۴ شهریور، حدود ساعت ۱۱ پیش از ظهر به وقت محلی، یک دیپلمات سفارت روسیه، یک محافظ امنیتی روس  با شماری از شهروندان افغانستان، در حمله بمب‌گذار انتحاری در مقابل سفارت روسیه در کابل کشته شدند. یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت، یکی از کشته شدگان، کنسول سفارت روسیه در کابل است.

سفارت روسیه که در جاده دارالامان در ناحیه سوم شهر کابل قرار دارد، در روزهای اخیر، محل تجمع ده‌ها نفر برای دریافت ویزای روسیه است. براساس معلومات این منبع، انفجار زمانی رخ داد که کنسول سفارت روسیه، به هدف توزیع برگه‌های ویزای شهروندان افغانستان، میان تجمعی از متقاضیان ویزا حضور یافت.

آسوشیتدپرس به نقل از وزارت خارجه روسیه، کشته شدن دو کارمند سفارت روسیه را در کابل تایید کرد. وزارت خارجه روسیه در مورد هویت این افراد جزئیاتی نداده است.

رسانه‌های روسی از جمله راشا تودی و اسپوتنیک، به نقل از منابعشان نوشتند که در این حمله دست‌کم ۲۰ تن کشته شدند. رسانه‌های روسی، در مورد هویت کشته شدگان چیزی ننوشته‌اند. سفارت روسیه در کابل و وزارت خارجه این کشور تاکنون در مورد این حمله جزئیاتی ارایه نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی صابر، یک فرمانده طالبان در در کابل، به خبرگزاری رویترز گفت، نوع حمله انتحاری بوده است و در اثر آن ۲ نفر کشته شده و ۱۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند. مولوی صابر در مورد هویت کشته شدگان معلوماتی ارایه نکرده است.

سفارت روسیه در کابل، از معدود سفارتخانه‌هایی است که با سقوط دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، فعالیتش را در افغانستان متوقف نکرد. کارمندان سفارت روسیه، در یک‌سال گذشته، سرگرم فعالیت‌های سیاسی و ملاقات‌‎های پی‌درپی با طالبان هستند. فعالیت سفارت روسیه در کابل، روابط طالبان و روسیه را تقویت کرده است.

در یک‌سال گذشته، هیئت‌های طالبان چندین بار به مسکو دعوت شدند و در زمینه تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با مقام‌های روس ملاقات کردند. اوایل شهریور، مقام‌های طالبان خبر دادند که در نتیجه مذاکرات با مقام‌های روسیه، در حال نزدیک شدن به امضای توافق خرید گازوئیل و بنزین از روسیه هستند.

در یک‌سال گذشته، با وجودی که روابط طالبان و روسیه توسعه یافت، اما مقام‌های روسی همواره از گسترش فعالیت داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. حدود یک ماه قبل، ضمیر کابلوف، فرستاده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت، شمار جنگجویان داعش نسبت به یک‌سال قبل که طالبان در قدرت نبودند، چندین برابر افزایش یافته است.

بیشتر از جهان