حماس پنج نفر را در نوار غزه به اتهام قتل و همکاری با اسرائیل اعدام کرد

این نخستین بار در پنج سال گذشته است که حماس احکام اعدام اجرا می‌کند. پیش از این، در سال ۲۰۱۷ سه شهروند غزه در پی محاکمه‌ای فوری اعدام شدند

مقام‌های سازمان اسلام‌گرای حماس در نوار غزه پنج مرد فلسطینی را به اتهام قتل و همکاری با اسرائیل اعدام کردند. این سازمان که از حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی حکومت ایران برخوردار است، از حدود ۱۵ سال پیش حکومت را در نوار غزه در اختیار گرفته است. 

وزارت کشور حماس هدف از این اعدام‌ها را «دستیابی به بازدارندگی عمومی و امنیت» اعلام کرد، اما گروه‌های حقوق بشری در گذشته از فقدان موازین دادرسی منصفانه در دادگاه‌های نظامی و غیرنظامی حماس سخن گفته‌اند. 

دو نفر از این مردان که از اعضای نیروهای امنیتی فلسطین بودند، تیرباران شدند و سه نفر دیگر سحرگاه یکشنبه، ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور)، در مکانی امنیتی در غزه به دار آویخته شدند. 

این نخستین بار در پنج سال گذشته است که حماس احکام اعدام اجرا می‌کند. پیش از این، در سال ۲۰۱۷ سه شهروند غزه در پی محاکمه‌ای فوری در پیوند با پرونده کشته شدن یکی از رهبران این گروه، اعدام شده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حماس در سال ۲۰۰۷ در پی درگیری با نیروهای وفادار به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در انتخابات فلسطین پیروز شد و قدرت را در غزه در اختیار گرفت. به گفته «مرکز حقوق بشر فلسطین»، حماس در دوران حکومت خود ۱۸۰ حکم اعدام صادر کرده و ۳۳ مورد از آن احکام را به‌اجرا درآورده است؛ مواردی که «بدون تصویب رئیس‌ دولت  فلسطین بوده که نقض قانون فلسطین است.»

تشکیلات خودگردان فلسطین که در کرانه غربی مستقر است و آنجا حکومتی محدود دارد، در سال ۲۰۱۸ معاهده‌هایی بین‌المللی را امضا کرد که به موجب آن‌ها، مجازات اعدام ممنوع است. 

دو تن از اعدام‌شدگان روز یکشنبه که ۴۴ و ۵۴ سال داشتند، به همکاری با اسرائیل متهم شده بودند. وزارت کشور غزه مدعی است که آن‌ها اطلاعاتی به اسرائیلی‌ها داده بودند که به حملات این کشور به غزه کمک کرده است. یکی از این دو تن از سال ۲۰۰۹، و دیگری از سال ۲۰۱۵ در زندان محبوس بود.

سه نفر دیگر نیز در پرونده‌های مجزایی با اتهام قتل به اعدام محکوم شدند؛ از جمله یکی از آن‌ها که متهم بود در جریان تیراندازی در نزاعی خانوادگی در ماه ژوئیه، یک مرد و یک دختر نوجوان را کشته است. 

بیشتر از جهان