موج‌ربا‌: ارزان‌ترین انرژی پاک در جهان

«می‌توانیم هم به باورمندان، هم به آن‌هایی که باور ندارند نشان دهیم ویولاین مگنت چطور می‌تواند جهان را دگرگون کند»

ویولاین مگنت، هم در مخزن‌های دارای آب مواج و هم در شرایط دریای واقعی آزمایش شده است - offshore-energy

سازندگان نوع جدیدی از افزاره‌های استخراج انرژی امواج ادعا می‌کنند این افزاره می‌تواند از هر منبع دیگر انرژی تجدیدپذیر، ارزان‌تر برق تولید کند.

ویولاین مگنت که شرکتی نوآفرین و مستقر در بریتانیا به‌نام انرژی موج دریا (اس.دبلیو.ای.آل) سازنده آن است، افزاره‌ای شبیه ستون مهره است و روی آب دریا و عمود به ساحل شناور می‌شود تا انرژی جنبشی امواج را بگیرد.

این شرکت ادعا می‌کند ویولاین مگنت می‌تواند با هزینه‌ای پایین برق مورد تقاضای زیادی فراهم کند و در «هر محیط آبی پرموج» حداقل نگه‌داری را لازم دارد.

ویولاین مگنت، هم در مخزن‌های دارای آب مواج و هم در شرایط دریای واقعی آزمایش شده است و شرکت انرژی موج دریا (اس.دبلیو.ای.آل) ادعا می‌کند با این فناوری به ثبت رسیده می‌توان کارآمدتر از شیوه‌های کنونی، انرژی تولید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدام زاخوئس، مدیر بخش فناوری شرکت انرژی موج دریا (اس.دبلیو.ای.آل) می‌گوید: «کارشناسان امواج و جذر و مد باید در فرایند نگرش و فهم خود از امواج بازنگری کنند.»

«فناوری ما فهم کنونی را دچار چالش می‌کند و از مبدل‌های رقیب انرژی امواج نتایج بسیار چشمگیرتری دارد. می‌توانیم هم به باورمندان، هم به آن‌هایی که باور ندارند نشان دهیم ویولاین مگنت چطور می‌تواند جهان را دگرگون کند.»

به گفته شرکت انرژی موج دریا (اس.دبلیو.ای.آل)، با شناورسازی این افزاره شبیه ستون مهره در آب‌های ساحلی، می‌توان به جلوگیری از فرسایش سواحل هم کمک کرد، زیرا ضربه امواج را کاهش می‌دهد.

با توجه به کارایی این افزاره در تولید برق و کم‌هزینه بودن مصالح و آسانی راه‌اندازی آن، نه تنها رقیب نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است، بلکه می‌تواند به استفاده از منابع سنتی سوخت فسیلی هم پایان دهد.

زاخئوس می‌گوید هزینه تراز شده انرژی (LCoE)  برای اندازه تجاری این افزاره کمتر از ۰.۰۱ پوند بر کیلووات ساعت است که خیلی جلوتر از مقدار مرجع صنعت کنونی صنعت کنونی انرژی موج یعنی ۰.۷۲ پوند بر کیلووات ساعت است.  

شرکت انرژی موج دریا (اس.دبلیو.ای.آل) همچنین با تجاری‌سازی فناوری انرژی فراساحلی خود در هر مقیاس چشمگیری فاصله زیادی دارد، اما در حال حاضر در پی همکاری‌ها و شراکت‌های راهبردی است تا بتواند مگنت ویولاین را به بهره‌برداری برساند و آن را همچون راهکاری بالقوه برای بحران کنونی انرژی عرضه کند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان