اسرائیل در حال آماده باش برای مقابله با حملات احتمالی ایران

ناهنجاری های کنونی منطقه، تهدیدی برای اسرائیل است

عکس از: گیتی (اندیپندنت عربی) .

با آن که میزان تهدید های ایران علیه اسرائیل در این اواخر کاهش یافته است اما دولت اسرائیل به وضعیت کنونی اعتماد نداشته و پیوسته در تلاش است تا برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی از سوی ایران آمادگی داشته باشد.

در همین راستا، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل هشدار داد که آرامش نسبی در منطقه به معنای پایان یافتن تهدیدهای ایران نیست و ممکن است رژیم ایران با استفاده از هر وضعیتی دست به حمله علیه اسرائیل بزند. اظهارات کوخاوی، بار دیگر مسئله ای تهدیدهای امنیتی علیه اسرائیل را به بحث و بررسی کشانده است، در همین حال، طبق برخی گزارش ها، ایران در صدد تقویت نیروهای دفاعی خود بوده و این امر نشان دهنده ای افزایش تهدید ها علیه اسرائیل است، زیرا تحولات اخیر منطقه ممکن است به سود سیاست های منطقه ای ایران تمام شود. دولت ایران همواره تلاش دارد با استفاده از رخداد های خاورمیانه، اسرائیل را مورد حمله قرار دهد.

سکوت آمریکا در برابر تهدیدهای ایران

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل تصمیم گرفت اظهارات خود را از طریق خبرنگاران نظامی به رسانه های اسرائیلی برساند، مسئله ای که برای بسیاری از کارشناسان سیاسی، تعجب آورد بود، به ویژه این که خاورمیانه در حال حاضر شاهد آرامش نسبی است. اما برخی دیگر از کارشناسان، بدین باور اند که احتمال سوء استفاده از آرامش کنونی منطقه و تحولات لبنان، می تواند منجر به افزایش نگرانی ها شود.

کوخاوی تأکید کرد که ارتش اسرائیل در حال تشدید آمادگی ها برای مقابله با تهدیدهای خارجی است و البته شمال کشور به عنوان عمده ترین جبهه استراتژیک اسرائیل به شمار می رود، زیرا نیروهای حزب الله و مواضع موشکی در آن سوی مرز، امنیت اسرائیل را تهدید می کنند.

کوخاوی با اشاره به نا امنی های اخیر در خاورمیانه، از سکوت واشنگتن در قبال حملات ایران به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و عملیات نظامی را که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس علیه اسرائیل طرح می کند، ابراز نارضایتی کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان نظامی بدین باور اند که درگیری میان تهران وتل آویو، اجتناب ناپذیر است، دو کشور ایران و اسرائیل زود و یا دیر درگیر جنگ خواهند شد، اما پرسش همگان این است که در صورت آغاز درگیری، آیا اسرائیل به صورت مستقیم به خاک ایران حمله می کند و یا این که به حمله علیه اهداف و منافع ایران در منطقه بسنده خواهد کرد؟

همچنان اسرائیل از جبهه جنوب نیز نگرانی دارد، زیرا ممکن است ایران گروه های جهادی در نوار غزه را تحریک به حمله علیه اسرائیل کند، در آن صورت اسرائیل همزمان در دو جبهه  شمال و جنوب درگیر جنگ خواهد شد.

با توجه به همین نگرانی ها، ارتش اسرائیل اقدامات متعدد دفاعی و امنیتی را روی دست گرفته است تا توانمندی نظامی خود را در تمام مرزها به ویژه در مناطقی که خطر حمله دشمن به آن ها بیشتر است، افزایش دهد.

تردیدی نیست که اجرای این همه آمادگی نظامی، مستلزم میلیارد ها دلار هزینه است و دولت اسرائیل که در حال حاضر با چالش های سیاسی و ناسازگاری های ناشی از انتخابات گذشته رو به رو است به سختی می تواند با این وضعیت دشوار کنار آید.

البته تلاش اسرائیل برای تقویت نیروهای نظامی و توسعه سامانه های دفاعی، ناشی از نگرانی های است که اسرائیل از ایران و حزب الله دارد، کارشناسان نظامی اسرائیل عقیده دارند که ایران و اسرائیل تا هنوز درگیر ناسازگاری های هستند که پیامدهای این تنش ها می تواند امنیت اسرائیل را به شدت تهدید کند. منابع نظامی اسرائیل گزارش داده اند که تلاش های ایران برای قاچاق موشک های بالستیک و جنگ افزارهای پیشرفته به حزب الله و تقویت پایگاه های نظامی ایران در سوریه و عراق تا هنوز ادامه دارد و حملات هوایی اسرائیل به مواضع شبه نظامیان وابسته به ایران در سوریه و عراق نتوانست مانع اقدامات نظامی ایران در منطقه شود.

بدین ترتیب، جنگ و درگیری میان ایران و اسرائیل حتمی است، یا ایران برای انتقام گیری از حملات اخیر اسرائیل به مواضع گروه های مسلح وفادار به ایران در عراق و سوریه، اسرائیل را هدف حمله قرار می دهد و یا این که اسرائیل به منظور جلوگیری از قاچاق سلاح به حزب الله، دست به اقدام نظامی علیه ایران خواهد زد. در این گزارش نظامی علاوه شده است که چالش های سیاسی که فرا راه پروسه تشکیل دولت در اسرائیل وجود دارد، می تواند به عنوان یک نقطه ضعف پنداشته شود و ایران را تشویق به حمله علیه اسرائیل کند. رهبران جناح های مختلف سیاسی در اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس پیوسته هشدار می دهند که عدم ثبات سیاسی در کشور، امنیت ملی را در خطر می اندازد.

یو آف لیمور، کارشناس نظامی اسرائیل باور دارد که تلاش های مداوم ارتش برای جلوگیری از انتقال سلاح به سازمان حزب الله و ممانعت از گسترش پایگاه های نظامی ایران و گروه های مسلح شیعه مذهب وفادار به این کشور در عراق و سوریه توانسته است تهدید های روز افزون ایران را اندکی کاهش دهد. اما به رغم همه ای تلاش ها و حملات هوایی علیه مواضع گروه های مسلح هوادار ایران، سپاه قدس به رهبری قاسم سلیمانی همچنان در تلاش برای اجرای پروژه ای سیاسی و نظامی ایران در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن است. مقامات نظامی اسرائیل عقیده دارند که شاید افزایش تحریم های ایالات متحده رژیم ایران را با فروپاشی رو به رو کرده و یا حد اقل مانع گسترش قدرت و نفوذ ایران در منطقه شود.

طبق پیش بینی های مقامات اسرائیلی، ایران ممکن است به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم واکنش نشان دهد، حملات موشکی و شلیک پهپاد های ایران می تواند از قلمرو سوریه و یا عراق صورت گیرد. در همین حال، برخی از مسئولان امنیتی اسرائیل ادعا می کنند که اسرائیل اطلاعاتی را مبنی بر حملات ایران در دست دارد و در صورتی که اسرائیل هدف حمله قرار گیرد، ناگزیر است دست به اقدام متقابل بزند و ایران را هدف حمله قرار دهد. این مسئولان عقیده دارند که در صورت تداوم جنگ میان ایران و اسرائیل، حزب الله، سوریه و نوار غزه نیز شامل درگیری ها می شوند.

با توجه به وضعیت پیش رو، یو آف لیمور، کارشناس نظامی می گوید: لازم است اسرائیل پیش از آن که هدف چنین حملاتی قرار گیرد، دست به اتخاذ اقدامات لازم بزند و یک ائتلاف همه جانبه ای را تشکیل دهد تا در صورت رویارویی با ایران، بتواند از تمام گزینه های لازم استفاده کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه