طالبان داعش را مسئول حمله به ملا انصاری دانستند؛ شماری در کابل مرگ او را جشن گرفتند

مولوی انصاری، خطیب مسجد گازرگاه هرات، همرا با ۱۷ تن دیگر در یک حمله انتحاری کشته شد

شماری از شهروندان افغانستان مرگ مولوی انصاری را جشن گرفتند عکس از آژانس اطلاعاتی باختر

طالبان چند ساعت پس از کشته شدن مولوی انصاری، خطیب مسجد گازرگاه هرات، در بیانیه‌ای داعش را مسئول این حمله دانستند.

طالبان در بیانیه‌ای، روز جمعه ۱۱ شهریور، با ابراز تاسف از کشته شدن مولوی مجیب الرحمان انصاری نوشت که چند روز پیش هیئتی برای بررسی اوضاع هرات به این شهر سفر کردند و به او درباره تهدیدها هشدار دادند.

بر اساس بیانیه طالبان، این گروه سه روز پیش یک گروه چهار نفری از اعضای داعش به رهبری ملا عیسی در شهر هرات را کشته‌اند. طالبان گفت که ملا عیسی رهبری گروه داعش در استان هرات را به عهده داشت.

طالبان اعلام کرد دین‌ محمد، عضو دیگر داعش را که مسئول ترور عالمان دینی بود نیز به همراه سه نفر از همکارانش در روزهای گذشته در فراه کشته است.

مولوی مجیب الرحمان انصاری، روحانی ۳۹ ساله‌ هراتی که از حامیان سرسخت طالبان بود، ظهر روز جمعه در شهر هرات هنگامی که به‌سوی مسجد گازرگاه در حرکت بود، هدف حمله انتحاری قرار گرفت. مسئولان در هرات اعلام کردند که در این انفجار مولوی انصاری و برادرش و ۱۸ نفر دیگر کشته و ۲۳ نفر هم زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجیب الرحمان انصاری لحظاتی پیش از کشته شدن در نشستی که ملا عبدالغنی برادر و شماری از مقام‌های طالبان در آن حضور داشتند، گفت افتخار می‌کند در حضور ملا برادر سخنرانی دارد.

او در این سخنرانی از حکومت پیشین به شدت انتقاد کرد و گفت :«مسئولیت دنیا را به ایشان سپردیم، دنیای ما را خراب کردند، اما دین را به آنان نمی‌سپاریم.»

او حمایتش را از رژیم طالبان اعلام کرد و گفت:«دین و دنیا را به طالبان سپرده‌ایم و می‌دانیم که هم دین و هم آخرت خوب خواهد شد.»

در همین حال شماری از شهروندان افغانستان با روشن کردن چراغ‌، موسیقی و نوشتن شعارهای «ملای زن‌ستیز» «سربازان از تو ۲۰ سال محافظت کردند، تو مرگ آنان را مباح دانستی» «چاه کن در چاه است» و برخی شعارهای دیگر مرگ ملا انصاری را جشن گرفتند.

مجیب الرحمان انصاری سال ۱۳۹۱ با برگزاری یک کنسرت در هرات مخالفت کرد و گفت اگر این کنسرت برگزار شود خون‌های بسیاری ریخته خواهد شد و مسئولیت آن بر عهده برگزارکنندگان خواهد بود.

مجیب الرحمان انصاری دو ماه پیش در یک سخنرانی در کابل به حمایت از طالبان گفت که شخص یا گروهی که با طالبان مخالفت می‌کنند باید سرشان بریده شود.

او اهل تشییع را «روافض» می‌خواند، مخالف برگزاری نوروز و یک روحانی زن‌ستیز بود.

بیشتر از جهان