احتمال فوران یک شراره خورشیدی قدرتمند و برخورد آن به زمین

به گفته ناسا، شراره‌های کلاس ایکس وقایع نادری‌اند؛ با وجود این می‌توانند انرژی معادل یک میلیارد بمب هیدروژنی تولید کنند

ستاره‌شناسان هشدار داده‌اند که یک لکه خورشیدی بسیار بزرگ که در سمت رو به زمین خورشید در حال پیشروی است، می‌تواند شراره‌های خورشیدی قدرتمندی پرتاب کند که ممکن است به ایجاد اختلالاتی گسترده منجر شوند.

منطقه لکه‌های خورشیدی ۳۰۸۹ یکی از چهار ناحیه لکه‌های خورشیدی است که تحت نظارت قرار می‌گیرد و برای فوران [شراره‌های خورشیدی از آن‌ها] احتمال بسیار زیادی وجود دارد. اگرچه این تنها منطقه‌ای است که قابلیت ایجاد یک طوفان ژئومغناطیسی قدرتمند در جو زمین را دارد.

اسپیس ودر لایو (SpaceWeatherLive) که فعالیت‌های شفق قطبی و خورشیدی را به صورت لحظه‌ای بررسی می‌کند، در آخرین گزارش خود در مورد منطقه لکه‌های خورشیدی، اعلام کرد: «این منطقه لکه‌های خورشیدی چند روز پیش فعال بود اما به میزان قابل‌توجهی آرام شد. [این منطقه] به دلیل برخورداری از ساختار دلتای مغناطیسی قابل‌توجه است.»

وجود یک ساختار دلتای مغناطیسی به این معنی است که احتمال انتشار یک شراره کلاس ایکس، بزرگ‌ترین نوع شراره خورشیدی، [در آن] وجود دارد.

به گفته ناسا، شراره‌های کلاس ایکس وقایع نادری‌اند؛ با وجود این می‌توانند انرژی معادل یک میلیارد بمب هیدروژنی تولید کنند.

سازمان فضایی ایالات متحده هشدار داد: «اگر آن‌ها به سمت زمین هدایت شوند، چنین شعله‌ها و پدیده‌های خروج جرم از تاج خورشیدی «سی‌ام‌ئی» (CME) می‌توانند طوفان‌های تشعشعی طولانی‌مدتی ایجاد کنند که احتمالا به ماهواره‌ها، سیستم‌های ارتباطی و حتی فناوری‌های زمینی و شبکه‌های برق آسیب می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مثال در ۵ و ۶ دسامبر ۲۰۰۶ فوران‌های کلاس ایکس پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) را ایجاد کردند که با سیگنال‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی (جی‌پی‌اس) ارسال‌شده به گیرنده‌های زمینی تداخل داشت... البته با هشدارهای قبلی ممکن است بسیاری از ماهواره‌ها و فضاپیماها در برابر بدترین پیامدها حفاظت شوند.»

بنا بر اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در ایالات متحده، فعلا احتمال اینکه منطقه لکه خورشیدی ۳۰۸۹ یک شراره کلاس ایکس تولید کند، پنج درصد است.

ناحیه لکه خورشیدی ۳۰۸۹ را می‌توان در قسمت پایین سمت راست خورشید رو به زمین مشاهده کرد (ناسا/اسپیس ودر لایو)

در گزارش اسپیس ودر لایو آمده است که موقعیت لکه خورشیدی نشان می‌دهد که این لکه چیزی است که «در روزهای آینده، باید کاملا مراقب آن بود».

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند: «اگر آن دسته‌ای که یک شراره خورشیدی قدرتمند تولید می‌کند، پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی را راه اندازد، احتمال اینکه یک قسمت هدایت‌شده به زمین وجود داشته باشد، بالا است.»

اگر آن [شراره خورشیدی] به زمین برسد، طوفان ژئومغناطیسی حاصل از آن ممکن است به ماهواره‌ها و زیرساخت‌های مخابراتی آسیب برساند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که طوفان‌های شدید خورشیدی حتی ممکن است به خاموشی‌های گسترده منجر شوند. دکتر مایک هاپ‌گود، رئیس گروه تخصصی تاثیرات محیطی فضایی (SEIEG) به ایندیپندنت گفت که چنین رویدادی ممکن است سیستم‌های جی‌پی‌اس را نابود کند.

پژوهشی سال گذشته سانگیتا عبدو جیوتی از دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، هشدار داد که بروز یک طوفان خورشیدی که هر قرن یک بار رخ می‌دهد، حتی ممکن است به یک «آخرالزمان اینترنتی» منجر شود.

© The Independent

بیشتر از علوم