ادامه درگیری روسیه و اوکراین بر سر نیروگاه زاپوریژیا

به‌گفته اوکراین روسیه نیروگاه زاپوریژیا را سپر دفاعی کرده در حالی‌که روس‌ها مدعی‌اند اوکراین برای تخریب این نیروگاه ۱۶ پهپاد انتحاری فرستاده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وعده داد که بازرس‌های سازمان ملل در این منطقه حضوری مستمر داشته باشند- International Atomic Energy Agency (IAEA)/Handout via REUTERS

درگیری‌ شدید میان نیروهای نظامی روسیه و اوکراین در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در روز جمعه، ۲ سپتامبر ۲۰۲۲، ادامه داشت. این درگیری‌ها یک روز پس از آن رخ داد که کارشناس‌های آژانس نظارت اتمی سازمان ملل متحد نسبت به وارد شدن آسیب‌های ساختاری به این نیروگاه ابراز نگرانی کردند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از پایان بازدیدش از نیروگاه زاپوریژیا گفت: « واضح است که، چه از روی تعمد یا چه به‌صورت تصادفی، چندین مورد تخطی‌ وجود داشته است.»

در تازه‌ترین اظهارنظر رسمی در این مورد می‌توان به هشدارهای وزارت دفاع بریتانیا اشاره کرد. به‌گفته این وزارتخانه درگیری‌ها همچنان در اطراف نیروگاه زاپوریژیا ادامه دارد. دفتر رئیس جمهوری اوکراین نیز با تایید درگیری‌ها در این منطقه اعلام کرد که آتش‌بار نیروهای روسیه به منازل مسکونی، لوله‌های گاز و دیگر زیرساخت‌های این منطقه آسیب‌هایی جدی وارد کرده است.

این درگیری‌ها در روز پنجشنبه نیز انجام ماموریت بازرسان سازمان ملل متحد را با دشواری مواجه کرد؛ درگیری‌هایی که نیروهای روسیه و اوکراین از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند و هر یک طرف مقابل را مسئول وقوع آنها می‌دانند.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه مقام‌های دولت اوکراین، تبادل آتش باعث تعطیلی دو راکتور فعال نیروگاه زاپوریژیا شد. مقام‌های اوکراینی در عین‌حال نیروهای ارتش روسیه را به گلوله‌باران مسیر بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند و مدعی شدند نیروهای نظامی روسیه توافق میان دو کشور در ارتباط با ضرورت بازرسی ماموران آژانس را نقض کرده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری اوکراین نیز شامگاه پنجشنبه، ضمن قدردانی از تحقیقات بازرس‌های آژانس، گفت خبرنگارهای مستقل اجازه پوشش این رویداد را نداشتند و چنین امری به روسیه اجازه می‌دهد تا علیه اوکراین دست به تبلیغاتی یک‌طرفه بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در جریان یک نشست خبری گفت مسکو، «علی‌رغم وجود تمام مشکلات ناشی از اقدام‌های طرف اوکراینی»، حضور بازرسان آژانس در منطقه را مثبت ارزیابی می‌کند. روز پنجشنبه نیز دولت روسیه ارتش اوکراین را به تلاش برای تصرف این نیروگاه متهم کرد و مدعی شد گروهی متشکل از ۶۰ نفر از سربازهای اوکراینی تلاش کردند تا از رودخانه‌ای، که به منزله خط مقدم جنگ است، عبور کنند.

دولت اوکراین همچنین روسیه را متهم می‌کند که نیروهای نظامی‌اش این نیروگاه را به‌عنوان سپر دفاعی مورد استفاده قرار می‌دهند. به‌گفته اوکراینی‌ها، روس‌ها از این منطقه به مواضع آنها حمله می‌کنند چون می‌دانند ارتش اوکراین با احتیاط به حمله‌های‌شان پاسخ خواهد داد.

مقام‌های نظامی روسیه نیز در برابر این ادعای دولت اوکراین می‌گویند آنها هیچ سلاح سنگینی در نیروگاه زاپوریژیا یا مناطق اطراف آن ندارند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در جریان اظهاراتی در روز جمعه گفت نیروهای نظامی اوکراین تاکنون ۱۲۰ گلوله توپخانه به سمت نیروگاه شلیک کرده‌اند و به‌هدف تخریب این نیروگاه، ۱۶ پهپاد انتحاری را به پرواز درآورده‌اند. به‌گفته این مقام ارشد نظامی روسیه، اقدامات اوکراینی‌ها «خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای در اروپا را ایجاد کرده است.»

گروه ۱۴ نفره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موفق شدند تا، پس از ماه‌ها تلاش مستمر، در روز پنجشنبه از این نیروگاه بازدید کنند. هدف بازدید این گروه ۱۴ نفره از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بررسی میزان خطرات ناشی از درگیری در اطراف این نیروگاه است. رافائل گروسی پس از دیدار از این نیروگاه هسته‌ای گفت بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانستند در طی ساعات حضورشان در منطقه برخی اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند و خود او هم موفق شد برخی «نکات کلیدی» را از نزدیک مشاهده کند.

گروسی همچنین وعده داد که بازرس‌های سازمان ملل در این منطقه حضوری مستمر داشته باشند. به‌گفته مدیرکل آژانس، بازرس‌ها توانستند از اتاق‌های کنترل، سیستم‌های اضطراری و دیزل ژنراتورها بازدید کنند و گفتگوهایی با کارمندهای این نیروگاه هسته‌ای داشته باشند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد تا در ساعات پایانی روز جمعه نشستی خبری در شهر وین، که مقر اصلی این سازمان بین‌المللی به‌حساب می‌آید، برگزار کند. بر اساس اطلاعات موجود، آژانس گزارشی از آخرین وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و همچنین روند ماموریت بازرسانش در این نیروگاه ارائه خواهد داد.

بیشتر از جهان