مکرون: امیدوارم در چند روز آینده مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد

ابراز امیدواری روزهای گذشته از به‌نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در حالی مطرح می‌‌شود که حکومت ایران برنامه غنی‌سازی خود را سرعت بخشیده است

اگر توافقی امضا شود حکومت ایران باید بار دیگر از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، غیر از ۳۰۰ کیلوگرم با غلظت پایین، صرف‌نظر کند - Ludovic MARIN / AFP

یک روز بعد از ابراز امیدواری جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی «اتحادیه اروپا»، برای احیای توافق‌نامه «برجام» در روزهای آینده، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، نیز روز پنج‌شنبه در جمع سفرای این کشور گفت امیدوار است مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران ظرف چند روز آینده در نهایت به نتیجه برسد.

همزمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان گفت‌وگو با عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، گفت جمهوری اسلامی به‌سرعت در حال آماد‌ه کردن پاسخ طرف‌های مقابل است.

پاسخ آمریکا به نظرها و خواسته‌های ایران درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه دوم شهریورماه ارائه شده‌ است و در طول این مدت گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تعهداتی که طرفین پذیرفته‌اند و نتیجه نهایی مذاکرات مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراز امیدواری روزهای گذشته از به‌نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات هسته‌ای وین در حالی مطرح می‌‌شود که روز گذشته خبرگزاری رویترز به استناد یک سند محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت حکومت ایران دومین سری از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ را در یک مرکز زیرزمینی در مجتمع هسته‌ای نطنز، به‌ کار گرفته است.

نشریه فارن‌‌افرز روز جمعه هفته گذشته، به‌ نقل از منابع خود، نوشت اگر توافقی در این مرحله امضا شود حکومت ایران باید بار دیگر از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، غیر از ۳۰۰ کیلوگرم با غلظت پایین، صرف‌نظر کند. 

تعهد مهم دیگر حکومت ایران است که باید تمامی برنامه‌‌های غنی‌سازی اورانیوم بالای ۳.۶ درصد‌ خود را نیز متوقف کند و هم‌زمان، هزاران دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته‌اش را کنار بگذارد.

بر اساس توافق‌نامه برجام، ایران فقط می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد. در حالی که آخرین ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران در حال حاضر دست‌کم به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

بیشتر از جهان