بایدن در گفتگو با لاپید: خواسته‌های فرابرجامی حکومت ایران را نمی‌پذیریم

به‌گزارش کاخ سفید، جو بایدن و یائیر لاپید در این گفتگوی ۴۵ دقیقه‌ای در مورد مذاکرات وین و بحران جاری میان اسرائیل و لبنان گفتگو کردند

بایدن به لاپید تعهد داد که جمهوری اسلامی ایران نتواند از طریق چین و روسیه تحریم‌ها را دور بزند -- ATEF SAFADI / POOL / AFP

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از گفتگوی تلفنی یائیر لاپید و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خبر داد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این بیانیه، گفتگوی تلفنی این دو مقام بلند پایه سیاسی در روز چهارشنبه، ۹ شهریور ۱۴۰۱، بر آینده مذاکرات احیای برجام و همچنین فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه تمرکز داشت.

هر دو طرف در این گفتگوی تلفنی، که به‌گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ۴۵ دقیقه طول کشید، بار دیگر بر تعهدشان در قبال جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند و به تبادل نظر در مورد مقابله با فعالیت‌های تروریستی حکومت ایران در منطقه خاورمیانه پرداختند.

بر اساس اطلاعات موجود از این گفتگوی تلفنی، نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از حمله‌های هوایی ایالات متحده آمریکا به نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در سوریه قدردانی کرد و اقدامات اخیر ارتش آمریکا در این‌ زمینه را مهم دانست.

وبسایت آکسیوس از قول یکی از مقام‌های ارشد دولت اسرائیل نوشت یائیر لاپید در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد که چه توافق برجام احیا شود و چه احیا نشود، اسرائیل بدون هیچ محدودیتی در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران از خود دفاع خواهد کرد.

این مقام ارشد اسرائیلی در این مورد به آکسیوس چنین گفت:«پرزیدنت بایدن بر تعهد عمیق خود نسبت به امنیت کشور اسرائیل و همچنین بر توانایی اسرائیل به‌منظور مقابله با هر گونه تهدیدی تاکید کرد.» به‌گفته این مقام ارشد دولت اسرائیل، رئیس جمهوری آمریکا به لاپید اطمینان داده است که ایالات متحده در هیچ‌یک از موارد فرابرجامی، از جمله مسائل مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای حکومت ایران، امتیازی به تهران نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد دولت اسرائیل در عین‌حال به وبسایت آکسیوس تاکید کرد که بایدن این تضمین را هم داده است که جمهوری اسلامی ایران نتواند تحریم‌ها را از طریق همکاری با چین و روسیه دور بزند.

کاخ سفید هم با انتشار بیانیه‌ای کوتاه خبر گفتگوی تلفنی لاپید و بایدن را تایید کرد، اما هیچ جزییاتی از این گفتگو منتشر نکرد. کاخ سفید در این بیانیه فقط به موضوعات گفتگوی نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد. بر اساس بیانیه کاخ سفید این دو چهره سیاسی در مورد ضرورت جلوگیری از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی و بحران جاری میان اسرائیل و لبنان صحبت کردند. کاخ سفید همچنین نوشت بایدن از پذیرایی دولت اسرائیل از او در جریان سفرش به منطقه خاورمیانه تشکر کرد.

در پیوند با آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، نیز گفت مخالفان خارجی برنامه هسته‌ای حکومت ایران همواره تلاش کرده‌اند تا «مانع پیشرفت ایران در زمینه هسته‌ای شوند.»

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:«خوشبختانه در ماه های اخیر حقایق فراوانی نمایان و مشخص شد که قصد دشمنان  ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت است؛ البته آنها به این نتیجه رسیده اند که اگر ایران مولفه های اقتدار آفرین را در اختیار داشته باشد به راحتی نمی توانند با ما مذاکره کنند.»

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد که دست حکومت ایران در مذاکرات وین پر است.