مدل مشهور راز پوشاندن بدنش را فاش کرد

اوانجلیستا می‌گوید، پنج سال پنهان زندگی کرده است و «به این نتیجه رسیده که تنها راه نجات، روایت کردن داستانش» است

لیندا اوانجلیستا، ستاره مد دهه ۹۰ میلادی، هفته پیش با صورتی بدون آرایش، چند لایه لباس لینن گشاد، و کیف برکین هرمس سبزرنگی که از سال ۱۹۸۵ دارد، برای مصاحبه با «ووگ» بریتانیا حضور یافت. این جلسه عکاسی با استیون مایزل برای ووگ، اولین حضور او پس از مدت‌ها بوده است. اوانجلیستا می‌گوید، پنج سال پنهان زندگی کرده است و «به این نتیجه رسیده که تنها راه نجاتش، روایت کردن داستانش» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیندا اوجلیستا در کانادا متولد شد و یکی از ستاره‌های دنیای مد در دهه ۹۰ میلادی بود. او از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین مدل‌های تمام دوران‌ها شناخته می‌شود و عکس او روی جلد بیش از ۷۰۰ مجله چاپ شده است. شهرت اوانجلیستا در درجه اول به دلیل مجموعه عکس‌های استیون مایزل از او، و نیز جمله‌ معروفش است: «ما برای کمتر از ۱۰ هزار دلار در روز، از خواب بیدار نمی‌شویم».

او در سخنانش با نشریه ووگ برتانیا از افسردگی‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، سخن گفت. سوپرمدل ۵۷ ساله فاش کرد که تحت تاثیر تبلیغات تلویزیونی مکرر منجمد کردن چربی قرار گرفته بوده است، چیزی که اگر می‌دانست «عوارض جانبی آن ممکن است شامل از دست دادن [موقعیت] یا پایان دوران کاری او باشد، و اینقدر افسرده شود که از خودش متنفر باشد، حتما انجام نمی‌داد».

 در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ (از اوت ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۱۰۶)، اوانجلیستا تحت چند جلسه درمان زیبایی برای منجمد کردن چربی‌های پوستش قرار گرفت، و این جراحی‌‌ها به تغییری بازگشت‌ناپذیر در زندگی او انجامید. شرکت زیبایی زلتیک با ابداع روش منجمد کردن چربی‌های بدن، مدعی ارائه راه‌حلی دائمی و بدون درد برای از بین بردن چربی‌های سخت بدن بود. لیندا تصمیم گرفت این روش را امتحان کند. سه ماه پس از انجام این درمان بود که او متوجه برجستگی‌هایی در ناحیه غبغب، ران‌ها، و سینه خود شد و همان ناحیه‌هایی که قرار بود کوچک‌تر شوند، ناگهان شروع به رشد کردند، سپس سفت، و بعد بی‌حس شدند.

اوانجلیستا می‌گوید: «نخست سعی کردم خودم مشکل را برطرف کنم. فکر می‌کردم کار اشتباهی انجام داده‌ام. بعد ورزش و رژیم جدی را شروع کردم. کم کم به جایی رسیدم که اصلا غذا نمی‌خوردم. شاید گاهی ساقه کرفس یا تکه سیبی گاز می‌زدم. احساس می‌کردم دارم عقلم را از دست می‌دهم.»

اوانجلیستا سرانجام در ژوئن ۲۰۱۶ به پزشکش رجوع کرد. او در گفت‌وگویی که پیش‌تر با  نشریه «پیپل» انجام داد، می‌گوید: «یادم می‌آید لباس‌هایم را درآوردم و داشتم غر می‌زدم. گفتم من مدام گرسنگی می‌کشم و چیزی نمی‌خورم، چه کار باید بکنم؟ اما پزشکم تشخیص داد که به Paradoxical adipose hyperplasia  (عارضه بسیار نادری که پس از منجمد کردن چربی‌ها بروز می‌کند. در این عارضه، برعکس چیزی که انتظار می‌رود، بافت چربی‌ها بیش از حد رشد می‌کند و سفت می‌شود) مبتلا شده‌ام و هیچ رژیم غذایی و ورزشی نمی‌تواند آن را رفع کند.»

او نخستین بار سال گذشته، پس از شکایت از شرکت زلتیک و درخواست ۵۰ میلیون دلار غرامت، درباره آن ماجرا و وضعیتی که به آن دچار شده بود، سخن گفت. طی این مدت، او خود را در خانه حبس کرده بود، در انظار عمومی ظاهر نمی‌شد، و به گفته خودش، «اصلا خودم را در آینه نگاه نمی‌کنم، چون چیزی که می‌بینم شبیه من نیست».

در جایی از گفت‌وگو، اوانجلیستا به ووگ می‌گوید که تلاش زیادی می‌کرده تا بدنش را از آئوگی، پسرش، نیز پنهان کند، اما او متوجه تغییرات مادرش شده بود؛ البته تغییرات روحی. او می‌گوید: «چیزی که انگار مثل خنجری در قلبم فرو ‌رفت، وقتی بود که پسرم گفت، آیا روزگاری را که شاد بودی به یاد می‌آوری؟ یادت است زمانی مدام می‌خندیدی؟ حرف معصومانه‌ای که برای من بسیار سنگین بود.»

او می‌گوید شرایط وقتی سخت‌تر شد که دو سال پیش، پسرش شروع کرد به پرسش که در حالیکه همه دوستان هم‌دوره‌اش (نائومی کمبل و کلودیا شیفر ۵۲ ساله، سیندی کرافورد ۵۶ ساله، امبر والتا و کیت ماس ۴۸ ساله، و دیگران) همچنان مشغول به کارند، چرا او دیگر کار نمی‌کند: «او به اندازه فهم یک نوجوان سیزده ساله، فهمیده بود. به او گفتم می‌خواهم شکایتی بکنم؛ ممکن است چیزهایی بشنوی و خجالت‌زده شوی. اما او گفت، چرا باید خجالت بکشم، من خجالت نمی‌کشم، برایت ناراحتم. نگران نباش، من از تو مراقبت می‌کنم». اوانجلیسا اشک‌هایش را پاک می‌کند و می‌گوید: «کدام پدر و مادری دوست دارد سربار فرزندانش باشد؟» سپس با خنده‌ای عصبی می‌گوید: «همانطور که می‌بینید، تعریف کردن داستان من برایم بسیار مفید بود، الان خیلی خوشحالم!»

او اصرار دارد توضیح دهد که برای عکاسی جلد و این مطلب مجله ووگ، آرایشگران ووگ تمام صورت او را به آرامی با چسب کشیده‌اند. «این فک و گردن من در زندگی واقعی نیست، من نمی‌توانم با چسب و کش همه جا راه بروم» این توضیح، کوششی برای بازیابی اعتماد‌به‌نفس از دست داده او است، و خودش نیز آن را قبول دارد. 

پیش از این، اوانجلیستا در گفت‌وگو با «پیپل» گفته بود: «امیدوارم بتوانم از شر خودم خلاص شوم و به افرادی که در شرایط مشابه من قرار دارند، کمک کنم، این هدف من است.» او می‌گوید که این یکی از مهم‌ترین دلایل شکستن سکوتش در اینستاگرام در سال گذشته است که باعث حمایت دوستان هم‌دوره‌اش، از جمله سیندی کرافورد، شد که در آن زمان او را تشویق کرد: «قدرت و هویت واقعی تو برای همیشه یکتا و نمادین است.»

در حالیکه اوانجلیستا هر روز برای به دست آوردن چیزهایی که از دست داده است مبارزه می‌کند، به یک چیز اطمینان دارد: «دیگر پنهان نمی‌شوم.»

بیشتر از مُد و زیبایی