حمله به دو طلبه در قم؛ «به‌قصد کشت ما را زدند» 

طلبه مضروب: «دیدند عمامه دارم به ماشینم حمله‌ور شدند و تمام شیشه‌ها را خرد کردند»

علت نزاع و درگیری بین دو ضارب و دو روحانی به دلیل اختلاف شخصی بوده و ضارب یکی از روحانی‌های مضروب را می‌شناخته است - Hawzahnews

در ادامه حمله افراد خشمگین به طلبه‌ها و افراد معمم در شهرهای مختلف ایران، روز دوشنبه ۸ شهریور، افراد ناشناسی به دو طلبه در قم حمله و آنان را با لوله آهنی مضروب کردند.  

امام جماعت «مسجد متحدالمونین قم» از طلبه‌های مضروب در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، ماجرا را چنین تعریف کرد: «هنگام برگشت از مسجد، با صحنه‌ای باورنکردنی روبه شدم، حجت‌الاسلام حیدری امام جماعت مسجد کوچه رهبر را دیدم که با تلفن همراه صحبت می‌کرد، بنده هم داخل خودرو بودم دست بلند کرده و سلام کرد، ناگهان دو جوان بدون علت با لوله آهنی به وی حمله‌ور شده به سروصورتش کوبیدند و مورد ضرب و شتم قرار دادند که گویا بی‌هوش شد، اما دست‌بردار نبودند همچنان بر بدن وی ضربه می‌زدند، وقتی چشمشان به من افتاد که عمامه دارم به ماشین من حمله‌ور شدند و تمام شیشه‌های ماشین را خرد کردند.» 

این طلبه مضروب در ادامه افزود: «پایین آمدم که جلوی آن‌ها را بگیرم اما من را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند و از ناحیه دست مجروح ساختند و به زمین افتادم و تنها با پا از خودم دفاع می‌کردم که تمام پاهایم کبود شده‌اند.»

او گفت که ضاربان، هدفی جز کشتن نداشتند اما پس از پس از دادوفریادهای من و جمع شدن مردم از صحنه گریختند و وارد خانه‌ای در همان کوچه شدند.

امام جماعت مسجد متحدالمومنین در ادامه ادعا کرد که اورژانس و نیروی انتظامی با ۴۰ دقیقه تاخیر به محل حادثه رسیدند و برای دستگیری ضاربان اقدامی انجام ندادند. به گفته او دیگر طلبه مجروح در بیمارستان بستری است و باید جراحی شود. 

در پی این حادثه، خبرگزاری ایرنا به نقل از ولی ترابی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قم اعلام کرد که علت نزاع و درگیری بین دو ضارب و دو روحانی، اختلاف شخصی بوده و ضارب یکی از روحانی‌های مضروب را می‌شناخته است.  

او با بیان اینکه نیروی انتظامی پیگیر مسئله و مشخص شدن تمام ابعاد پرونده است، مدعی شد که «علت درگیری هیچ ارتباطی به جایگاه روحانیت ندارد».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که طلبه‌ها و روحانیون در نقاط مختلف ایران موردحمله قرار می‌گیرند. شامگاه پنج‌شنبه ششم مرداد یک طلبه جوان به نام مجتبی حسینی، هنگامی‌که در حال سخنرانی در امام‌زاده محمد کرج بود، از سوی فردی هدف حمله با چاقو قرار گرفت و مجروح شد. 

حدود دو ماه پیش هم امام جماعت مسجدی در اصفهان از سوی یک موتورسوار هدف حمله با سلاح گرم قرار گرفت. سال ۱۳۹۸ نیز یک طلبه در همدان با اسلحه گرم کشته شد. 

فروردین امسال نیز دو طلبه اهل سنت در گنبدکاووس با اسلحه کشته شدند. پس از آن نیز سه آخوند در محوطه حرم امام هشتم شیعیان، با چاقو هدف حمله قرار گرفتند و دو نفر از آنان کشته شدند.

طبق اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی ایران فرد ضارب عبدالطیف مرادی نام داشت و روز ۳۰ خرداد، در زندان وکیل‌آباد مشهد و در ملأعام اعدام شد.

مدتی پیش مستندی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن طلبه‌ای می‌گوید در پارک، جوانی به صورتش تف کرد و همین باعث شد همسرش از او طلاق بگیرد.

پیش‌تر محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در همین زمینه گفته بود: «بسیاری از طلابی که می‌خواهند به بازار بروند، خریدی دارند یا کاری دارند یا می‌خواهند به مغازه‌ای بروند، سعی می‌کنند با لباس روحانیت نروند، برای اینکه مردم متلک یا فحش می‌دهند.»

محمدرضا زائری، از روحانیون اصلاح‌طلب، نیز در اینستاگرام خود نوشته بود که بارها با «توهین‌های شدید» مواجه شده و به صورتش آب دهان نیز انداخته‌اند. او در ادامه گفته بود که حتی راننده اسنپ هم او را پیاده کرده و گفته است: « من آخوند سوار نمی‌‌کنم.»