چرا جو بایدن و دونالد ترامپ هر دو به شهری کوچک در پنسیلوانیا می‌روند؟

ویلکس‌بار در لوزرن کانتی واقع شده است که از نظر تاریخی قبل از آمدن ترامپ به دموکرات‌ها رای می‌داد

دیدن دو رئیس‌جمهوری در دیدار از شهری با کمتر از ۴۱ هزار سکنه جای تعجب دارد ‌ـ AFP

روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به ویلکس‌بار (Wilkes- Barre) پنسیلوانیا سفر می‌کند تا درباره خشونت‌های مسلحانه صحبت کند.

سپس، روز شنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالت متحده، به همان شهر کوچک می‌رود تا برای حمایت از مهمت اوز، نامزد حزب جمهوری‌خواه مجلس سنا از پنسیلوانیا، و دوگ ماستریانو، نامزد فرمانداری، در موهگان سان ارینا (Mohegan Sun Arena) تجمعی برگزار کند.

در ظاهر، دیدن دو رئیس‌جمهوری در دیدار از شهری که کمتر از ۴۱ هزار سکنه دارد و دو ساعت با فیلادلفیا فاصله دارد، تعجب‌برانگیز است.

اما در حالی که این سفرها ظاهرا برای تبلیغ دستور کار بایدن است و ترامپ تلاش می‌کند نظر رای‌دهندگان را به نامزدهای مورد حمایتش جلب کند، هر دو نفر به سال ۲۰۲۴ چشم دوخته‌اند. ترامپ بی‌تردید خواهان رقابت مجدد با بایدن است‌ــ و مکان‌هایی مانند ویلکس‌بار برای هر دو نامزد حیاتی خواهد بود.

ویلکس‌بار درست در لوزرن کانتی (Luzerne County) قرار دارد و از اسکرنتون (Scranton) چندان دور نیست، جایی که بایدن متولد شده و بخشی از دوران کودکی‌اش را گذرانده بود، قبل از این که پدرش محل زندگی خانواده را به دلاور (Delaware) منتقل کند.

تا دهه‌ها، این منطقه کاملا آبی بود و دموکرات‌های ثبت‌شده حدود ۱۰ هزار نفر از جمهوری‌خواهان ثبت‌شده در این شهرستان بیشتر بودند.

در سال ۲۰۰۰، ال گور (Al Gore) با ۵۲ درصد آرا در مقابل ۴۳.۸ درصد آرای جورج دبلیو بوش در این شهرستان پیروز شد. این منطقه در سال ۲۰۰۴ با حدود ۳.۴ امتیاز به جان کری رای داد. وقتی باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ جو بایدن را به‌عنوان معاونش معرفی کرد، این تعداد با ۸.۴ امتیاز از جان مک کین پیشی گرفت. اما این تفاوت زمانی فشرده‌تر شد که آن‌ها برای انتخاب مجدد در برابر میت رامنی شرکت کردند، او ثابت کرد که نامزد قدرتمندی در میان نامزدهای مستقل و حومه شهر است و آن‌ها فقط با ۴.۸ امتیاز پیروز شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اوضاع در سال ۲۰۱۶ تغییر کرد، و دونالد ترامپ اولین جمهوری‌خواهی بود که رای پنسیلوانیا را به دست آورد پس از جورج اچ دبلیو بوش در سال ۱۹۸۸، که آخرین باری بود که یک جمهوری‌خواه رای لوزرن کانتی را کسب می‌کرد. ترامپ این کار را تا حد زیادی به پشتوانه شهرستان‌های صنعتی مانند لوزرن انجام داد، که هیلاری کلینتون را با اختلاف زیاد ۱۹.۴ امتیاز شکست داد. سناتور جمهوری‌خواه پت تومی (Pat Toomey) با ۷.۶۵ درصد آرا، کیتی مک گینتی (Katie McGinty) نامزد دموکرات‌ها را شکست داد.

یک دلیل احتمالی افزایش رای ترامپ در منطقه و این که چرا به‌شدت به جناح راست سوق پیدا کرد، ممکن است پیام پوپولیستی اقتصادی او باشد. مطالعه‌ای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نشان داد مشاغل تولیدی کارخانه‌ای در آن‌جا از بین رفته است. امروزه، آمازون بزرگ‌ترین کارفرمای این شهرستان است و پس از آن، دولت فدرال قرار دارد.

اتفاقا، زمانی که جاش شاپیرو (Josh Shapiro) که در حال حاضر نامزد دموکرات‌ها برای فرمانداری پنسیلوانیا است، برای اولین بار نامزد دادستانی کل شد، فقط با کمتر از یک درصد رای این شهرستان را از دست داد.

اد میچل (Ed Michell) مشاور حزب دموکرات پنسیلوانیا، در پیامی کتبی به ایندیپندنت گفت: «شاپیرو وقتی که برای دادستانی کل نامزد شد، همیشه بیشترین رای را در لوزرن داشت.»

ترامپ در سال ۲۰۲۰، بار دیگر در شهرستان لوزرن پیروز شد. اما بایدن حدود پنج امتیاز بیشتر از کلینتون به دست آورد. عملکرد بایدن در ویلکس‌بار تا حدی به این امر کمک کرد.

علاوه بر این، لوزرن کانتی یکی از معدود مناطق وابسته به کنگره است که در حالی که در سال ۲۰۲۰ به ترامپ رای داد، یک دموکرات را برای کنگره انتخاب کرد و مت کارترایت (Matt Cartwright) برای انتخاب مجدد نامزد می‌شود.

میچل به مثلی قدیمی اشاره کرد که در آن جنایتکار معروف ویلی ساتون (Willie Sutton) گفت او به بانک‌ها دستبرد می‌زند، زیرا پول آن‌جا است.

«بایدن و ترامپ در لوزرن کانتی هستند، زیرا رای‌دهندگان سرنوشت‌ساز آن‌جا هستند.»

© The Independent

بیشتر از جهان