لاپید به آلمان می‌رود

انتظار می‌رود برجام و ایران از موضوع‌های اصلی این سفر باشد

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، ماه آینده برای دیدار رسمی دولتی عازم آلمان می‌شود. دفتر آقای لاپید این خبر را روز سه‌شنبه اعلام کرد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اطلاعات چندانی در مورد این سفر ارائه نکرده و هنوز نگفته است آقای لاپید طی این سفر با کدام یک از مقام‌های آلمان دیدار خواهد کرد. با این حال، انتظار می‌رود لاپید با اولاف شولتس، صدراعظم، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری، و آنالنا بربوک، وزیر خارجه، دیدار کند.

آخرین سفر شولتس به اسرائیل در ماه مارس بود، زمانی‌که لاپید وزیر خارجه و نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل بود. شولتس در آن سفر تاکید کرده بود که توافق جدید هسته‌ای با ایران «دیگر نمی‌تواند به تعویق بیفتد.» حالا با گذشت پنج ماه، هنوز خبری از توافق ایران و غرب برای احیای برجام نیست.

انتظار می‌رود برجام یکی از موضوع‌های اصلی سفر لاپید باشد، چرا که آلمان از مهم‌ترین اعضای گروه «پنج به علاوه یک» است که این توافق را در سال ۲۰۱۵ امضا کرد. اسرائیل بارها از آلمان و سایر متحدان خود در اتحادیه اروپا خواسته است تا به ایران امتیازهای اضافه ندهند.

آمریکا هفته گذشته پاسخ خود به پیشنهادهای ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق احیای برجام را داد و انتظار می‌رود که دو طرف به توافق نزدیک شده باشند. با این حال، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، اخیرا گفت اگر تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد سایت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند، تهران توافق را امضا نخواهد کرد، موضوعی که می‌تواند جلو احیای توافق سال ۲۰۱۵ را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر آقای لاپید به آلمان در ضمن، کم‌تر از یک ماه پس از سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، خواهد بود. عباس طی این سفر اسرائيل را به ارتکاب «۵۰ هولوکاست» متهم کرد تا جنجالی جهانی دربگیرد و باعث شود که اسرائیل و سایر کشورها عباس را محکوم کنند. عباس این گفته‌های جنجالی را در نشستی خبری در برلین اظهار کرد که به‌طور مشترک با شولتس برگزار شده بود. این پس از آن بود که از عباس خواسته شد به‌دلیل قتل عام ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ ۱۹۷۲ که به دست یکی از گروه‌های فلسطینی انجام شده بود معذرت‌خواهی کند. رابطه این گروه فلسطینی با یاسر عرفات و رهبری وقت سازمان فلسطینی فتح، که آقای عباس رهبر کنونی آن است، مورد اختلاف و مناقشه تاریخی بوده است.

شولتس در واکنش به حرف‌های عباس به روشنی ناخرسند بود، اما تا پیش از پایان نشست خبری چیزی نگفت. اما صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان مدت کوتاهی بعد، حرف‌های عباس را محکوم کرد و چند روز بعد در صحبتی تلفنی با لاپید به این موضوع پرداخت.

آقای لاپید در واکنش به حرف‌های رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در برلین گفت: «اینکه محمود عباس از خاک آلمان اسرائیل را به ارتکاب «۵۰ هولوکاست» متهم می‌کند نه تنها از نظر اخلاقی، مشمئزکننده است که دروغی عظیم است.»

شولتس در صحبت تلفنی با لاپید بار دیگر حرف‌های عباس را محکوم کرد و افزود: «زنده نگاه داشتن خاطره هولوکاست که شکافی تمدنی است مسئولیت دائمی این دولت آلمان و تمام دولت‌های آلمان است.»

در ضمن، سفر لاپید به آلمان حدود یک هفته پس از مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد قتل عام مونیخ صورت می‌گیرد. این مراسم نیز به نوبه خود جنجالی بوده است. خانواده‌های ۱۱ قربانی اسرائیلی وعده داده‌اند به‌دلیل اختلاف بر سر میزان و نحوه غرامت دریافتی این مراسم را تحریم کنند.

در عین حال، طبق گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شده است، اعضای خانواده‌ها نزدیک به رسیدن توافق با دولت آلمان برای دریافت ۱۱ میلیون غرامت اضافی‌‌اند. اگر این توافق به دست آید، این خانواده‌ها احتمالا به همراه اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در مراسم یادبود در آلمان شرکت خواهند کرد.

آلمان از زمان برقراری روابط دیپلماتیک آلمان غربی و اسرائیل در سال ۱۹۶۵ از نزدیک‌ترین متحدین اروپایی اسرائیل بوده است، اما خاطره عملکرد ضعیف پلیس آلمان در جریان کشتار سال ۱۹۷۲ از نقاط تلخ رابطه دو کشور است. مواضع دولت سوسیال دموکرات آلمان در مورد ایران در پی سال‌ها صدراعظمی آنگلا مرکل محافظه‌کار و همچنین برجام از موضوع‌های اختلاف بین برلین و تل‌آویو بوده است.

بیشتر از جهان