فرمان مقتدی صدر برای خروج معترضان از منطقه سبز بغداد و توقف خشونت

او بابت خشونت‌های اخیر، صرف‌نظر از این‌که چه کسی درگیری را آغاز کرده است، از مردم عراق، عذرخواهی کرد

مقتدی صدر در مقر خود در نجف در یک نشست خبری صحبت می‌کرد که به‌طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد- REUTERS

پس از نزدیک به دو روز درگیری‌های مرگبار میان گروه‌های مسلمان شیعه رقیب از هواداران جریان صدر و نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی در عراق، مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی و رهبر جریان صدر، در نشستی خبری، از پیروان خود خواست که به اعتراض‌ها خاتمه دهند و به آن‌ها «یک ساعت» فرصت داد تا از منطقه سبز بغداد عقب‌نشینی کنند. او گفت که در غیر این‌صورت، از جریان صدر اعلام برائت خواهد کرد.

مقتدی صدر روز سه‌شنبه، هشتم شهریورماه، در نشستی خبری که به‌طور زنده از تلویزیون عراق پخش شد، بابت خشونت‌های رخ‌داده در روزهای اخیر از مردم عراق، صرف‌نظر از این‌که چه کسی درگیری را آغاز کرده است، عذرخواهی کرد و گفت: «ریختن خون عراقی ها حرام است.»

او با اشاره به این‌که انتظار داشته است اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز پیش برود، افزود: «کشور گروگان فساد و خشونت است و من به نیروهای امنیتی، حشد شعبی و فرماندهی نیروهای مسلح به‌دلیل اقدام‌های افتخارآمیزشان درود می‌فرستم.»

رهبر جریان صدر همچنین تاکید کرد که اعضای «حشد‌الشعبی» برخلاف رهبرانشان هیچ ارتباطی با خشونت‌ها ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدر در نشست خبری‌اش در پایگاه خود در شهر نجف عراق، خشونت‌های رخ‌داده را تقبیح کرد و به خبرنگاران گفت: «انقلابی که با خشونت و کشتار خدشه‌دار شود، انقلاب نیست.» او افزود: «این (دیگر یک اقدام) انقلابی نیست، زیرا ماهیت صلح‌آمیز خود را از دست داده است.»

او همچنین تأکید کرد که کناره‌گیری‌اش از سیاست، «نهایی و شرعی» است و گفت  که اگر گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در عراق منحل می‌شدند، وضعیت فعلی در این کشور به‌وجود نمی آمد.

مقتدی صدر از هوادارانش خواست که ظرف ۶۰ دقیقه منطقه سبز بغداد را ترک کنند. گزارش رسانه‌های عراقی حاکی از آغاز خروج معترضان هوادار جریان صدر از این منطقه امنیتی و حفاظت‌شده، درپی این سخنان بوده است.

هواداران جربان صدر از روز دوشنبه اعتراض‌ خود را به بن‌بست سیاسی در آن کشور و ناتوانی مجلس از انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیری و تشکیل کابینه جدید، با تحصن در منطقه سبز بغداد و اشغال ساختمان مجلس عراق آغاز کرده بودند.

با آغاز خروج معترضان از منطقه سبز بغداد، فرماندهی عملیات مشترک در عراق نیز تصمیم به لغو مقررات منع آمد‌وشد در این کشور گرفت.

در نخستین واکنش به سخنان صدر، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، گفت: «فراخوان صدر برای توقف خشونت، نشان‌دهنده بالاترین سطوح میهن‌پرستی و اشتیاق برای حفظ خون شهروندان عراق است.»