سپیده رشنو با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد

حکومت ایران قصد دارد با بستن اتهام‌های امنیتی راه هرگونه مبارزه با حجاب اجباری را مسدود کند

آزادی سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی خواهد بود - twitter /samanrashnoo

سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری پس از تحمل ۴۰ روز بازداشت روز سه‌شنبه ۸ شهریور با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

سامان، برادر سپیده رشنو این خبر را در توییتی اعلام کرد و نوشت: «خواهرم سپیده آزاد شد.»

آزادی این شهروند معترض به حجاب اجباری به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی خواهد بود. نخستین جلسه رسیدگی به اتهام‌های او روز دوشنبه ۷ شهریور در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

رئیس دادگاه اتهام‌های سپیده رشنو را «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین»، «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران» و «تشویق مردم به فساد و فحشا» اعلام کرد.

اواخر تیر ۱۴۰۱ ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یک زن آمر به معروف، به زن دیگری تذکر حجاب داد. دخالت زن آمر به معروف در حریم شخصی دیگران، واکنش دیگر مسافران اتوبوس را به دنبال داشت و در این میان برخی حاضران از وی فیلم‌برداری کردند. پس‌ازاین درگیری، سپیده رشنو به اتهام «هتاکی و ضرب و شتم آمر به معروف» دستگیر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه ۳۰ تیر خبر داد که خانم رشنو همراه با تعداد زیادی مأمور شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به دلیل خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی از او عکس‌برداری شود.

بر اساس اظهارات شاهدان، خانم رشنو در زمان انتقال به بیمارستان، کاهش فشارخون داشته، بی‌رمق بوده و به‌دشواری حرکت می‌کرده است.

مأموران امنیتی حاضر اجازه صحبت خانم رشنو به دیگران را ندادند و حتی در زمان معاینه پزشک او را تنها نگذاشتند. به گفته شاهدان، خانم رشنو همان شب مجدد به بازداشتگاه بازگردانده شد.

پس‌ازآن نیز در روز شنبه ۸ مردادماه ویدئویی از اعترافات اجباری سپیده رشنو از صداوسیما پخش شد درحالی‌که رنگ پوست او تیره و نواحی چشم او کبود شده بود.

سپیده رشنو، متولد ۱۳۷۳، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته نقاشی در دانشگاه الزهرا و اهل خرم‌آباد است.

حکومت ایران با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، سرکوب زنان را تشدید کرده است و با بستن اتهام‌های سنگین امنیتی به مخالفان حجاب اجباری، قصد دارد راه هرگونه مبارزه مدنی در این زمینه را مسدود کند.

در ادامه موج دستگیری‌های زنان در ماه‌های گذشته روز یکشنبه ۶ شهریور نیز دو خواهر مخالف حجاب اجباری در شیراز پس از اعتراض به زنان آمر به معروف دستگیر شدند و مرکز خرید مصطفوی شیراز نیز به دلیل «عدم رعایت اصول اسلامی» تعطیل شد.

ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه در دومین نشست خبری خود در حضور نمایندگان رسانه‌ها از حضور گشت‌ ارشاد در خیابان‌ها دفاع کرد و با تهدید تلویحی زنان گفت: «هیچ‌کس حق ندارد خلاف قانون رفتار کند.»