سازمان ملل متحد درباره تداوم و تشدید بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داد

حدود ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند

سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد: دورنمای یک افغانستان امن، مرفه و باثبات، تیره‌وتار است--UN Photo/Jenny Rockett

مقام‌های سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان که دوشنبه، ۷ شهریور، (۲۹ اوت) در نیویورک برگزار شد، درباره تداوم و تشدید بحران گرسنگی در افغانستان هشدار دادند. مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگی کمک‌های اضطراری، گفت: «مردم افغانستان همچنان با سختی و بلاتکلیفی شدید مواجه‌اند و بیش از نیمی از جمعیت- حدود ۲۴ میلیون نفر- به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

بر اساس اطلاعات مارتین گریفیتس، در حال حاضر، حدود ۲۵ میلیون نفر در افغانستان در فقر زندگی می‌کنند. او اضافه کرد که حدود سه میلیون کودک با بحران سوءتغذیه مواجه‌اند و در حال  حاضر، حدود سه‌چهارم درآمد مردم افغانستان برای غذا هزینه می‌شود.

این مقام سازمان ملل متحد با اشاره به افزایش بهای مواد خوراکی، وقوع زلزله و سیل در ماه‌های اخیر در افغانستان گفت: «با شروع فصل سرما، افزایش سرسام‌آور بهای مواد غذایی و سوخت خانواده‌ها را مجبور می‌ک‎ند بین سیر کردن شکم فرزندانشان، فرستادن آن‌ها به مدرسه یا بردن آن‌ها پیش پزشک یا گرم نگه‌داشتن آن‌ها یکی را انتخاب کنند.»

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره با نگرانی از گسترش فاجعه انسانی در افغانستان گفت، زنان و دختران به حاشیه رانده‌ شده‌اند و محیط عملیاتی برای کمک‌رسانی با چالش‌های فراوانی مواجه است. او اضافه کرد که در یک‌ سال گذشته، آژانس‌های امدادرسان سازمان ملل متحد و بقیه سازمان‌های کمک‌رسان توانستند به ۲۳ میلیون انسان نیازمند، کمک‌های فوری ارائه کنند. او تصریح کرد که عملیات کمک‌رسانی در افغانستان در تمامی ۴۰۱ شهرستان ۳۴ استان افغانستان ادامه دارد اما «کمک‌های بشردوستانه هرگز نمی‌توانند جایگزینی برای خدمات گسترده و سازمان‌یافته به ۴۰ میلیون نفر در سراسر این کشور باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مارتین گریفیتس، طرح واکنش بشردوستانه برای افغانستان با کمبودی ۳.۱۴ میلیارد دلاری مواجه است. او تاکید کرد که برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در افغانستان در فصل زمستان، به ۶۱۴ میلیون دلار فورا نیاز است.

مارکس پوتزل، سرپرست دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، هم در گزارشی که به نشست شورای امنیت ارائه کرد، گفت که وضع تحریم‌ها بر طالبان به اقتصاد افغانستان آسیب زده است. او خواهان اقدام‌هایی شد که به «باز شدن راه تنفس اقتصاد افغانستان» منجر شود.

پوتزل گفت که تسهیل دسترسی به ذخایر ارزی بلوکه‌شده افغانستان می‌تواند یکی از راه‌های کمک به اقتصاد ورشکسته افغانستان باشد. سرپرست دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل با اشاره به اینکه در یک‎ سال گذشته، هیچ دولتی طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته است، گفت: «همه دولت‌ها پیش شرط‎‌هایی در زمینه حقوق بشر، از جمله زنان و دختران دارند که مقام‌های طالبان نمی‌پذیرند.»

پوتزل همچنین به تنش‌ها و اختلاف‌های داخلی طالبان اشاره کرد و گفت: «مقام‌های حاکم طالبان با تعداد فزاینده‌ای از چالش‌های حکومتی مواجه‌اند. آن‌ها با نادیده گرفتن شایعات مداوم در مورد اختلاف‌های داخلی، خود را یک نهاد حکومتی یکپارچه معرفی می‌کنند. اگرچه کابینه مستقر در کابل به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد، رابطه میان کابینه در کابل و هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار، همچنان نامشخص است.»

مارکس پوتزل افزود که شیوه حاکمیت طالبان از طریق تصمیم‌گیری‌های سیاسی که مطابق «اسلام و سنت‌های افغانی» اعلام می‌شود، حقوق و آزادی‌‌های فردی را به‌ویژه برای زنان و دختران، محدودتر کرده است.

سرپرست هئیت معاونت سازمان ملل متحد در کابل همچنین گفت که افزایش حملات انفجاری در ماه‌های اخیر در افغانستان از اقلیت‎‌‌های قومی و مذهبی قربانی گرفته است. مسئولیت بیشتر این حملات را گروه ترویستی دولت اسلامی موسوم به داعش خراسان برعهده گرفته است.

پوتزل گفت از اینکه مقام‌های طالبان اقدام‌هایی را برای بررسی این حوادث آغاز کرده‌اند، خرسند است. او همچنین تصریح کرد که یوناما موارد زیادی از نقض حقوق بشر در افغانستان را مستند کرده است. مواردی نظیر نقض حقوق بشر با هدف قرادادن گروه‌های خاص از جمله مقام‌های دولت سابق و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان، افراد متهم به وابستگی به داعش و جبهه مقاومت ملی، جامعه مدنی، رسانه‌ها و زنان، از جمله متهمان جرائم به اصطلاح «اخلاقی».

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک که در نشست شورای امنیت حضور داشت، در سخنان خود، اوضاع افغانستان یک‌ سال پس از سلطه طالبان را ناگوار توصیف کرد و گفت: «دورنمای یک افغانستان امن، مرفه و باثبات تیره‌وتار است.»

فایق با اشاره با کوچ اجباری ساکنان استان‌های شمال افغانستان، کشتار غیرنظامیان در پنجشیر، بغلان و تخار و شکنجه و آزار افراد به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی گفت که افغانستان با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در سطح جهان مواجه است.

سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنین گفت که افغانستان تحت سلطه طالبان به پناهگاه امن تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شده و کشته شدن ایمن الظواهری در کابل و حضور تروریست‌های خارجی در شهرهای مختلف افغانستان، گواه این مسئله است.

در این نشست، سفرای شماری از کشورها از جمله روسیه، ایران، پاکستان، نروژ، آمریکا و بریتانیا نیز سخنرانی کردند. بیشتر سخنرانان با اشاره به بحران انسانی در افغانستان، از سازمان ملل متحد خواستند کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان را ادامه دهد.

بیشتر از جهان