چرا ناسا پرتاب فضاپیما به ماه در روز دوشنبه را لغو کرد؟

مقام‌های ناسا صبح دوشنبه در تارنمای خود نوشتند: وضعیت موتور شماره ۳ به دلیل فرآیند نشتی، درست تنظیم نیست

ناسا با پیش‌بینی امکان بروز مشکلات غیرقابل پیش‌بینی و لغو پرتاب اول، دو پنجره زمانی پشتیبان برای پرتاب را در نظر دارد - AFP

پرتاب موشک جدید و عظیم ماه ناسا که برای صبح دوشنبه برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل بروز مشکلی در یکی از موتورهای این موشک، لغو شد؛ اما سازمان فضایی می‌تواند [این کار را] دوباره در روز دوم سپتامبر تکرار کند. 

پنجره زمانی دوساعته پرتاب ماموریت آرتمیس۱ ناسا در سال ۰۸:۳۳ صبح دوشنبه باز شد و تیم عملیات زمینی ناسا در ساعت ۱:۱۴ صبح، سوخت‌رسانی به موشک عظیم سامانه پرتاب فضایی «اس‌ال‌اس» (SLS) را پس از قرار گرفتن آن روی سکوی پرتاب در مرکز فضایی کندی در فلوریدا آغاز کردند. ناسا شمارش معکوس پرتاب را در روز شنبه ۲۷ اوت (پنجم شهریور) آغاز کرد، اما این شمارش معکوس به دلیل بروز مشکل در موتور، پیش از باز شدن پنجره زمانی پرتاب، متوقف شد.

بر اساس به‌روزرسانی‌های ناسا، مشکل از زمانی آغاز شد که کنترل‌کننده‌ها [بازرسان فنی]، آزمایش نشتی موتور را آغاز کردند؛ [آزمایشی] شامل اجازه دادن به برخی از پیشرانه‌های برودتی موشک اس‌ال‌اس که با جاری شدن در موتورهای اصلی، آن‌ها را تا حدی خنک کند و برای کنترل جریان‌های اکسیژن مایع و هیدروژن مایع ضروری است.

مقام‌های ناسا ساعت ۰۶:۲۳ صبح دوشنبه در تارنمای خود نوشتند: «وضعیت موتور شماره ۳ به دلیل فرآیند نشتی، درست تنظیم نیست و مهندسان در حال عیب‌یابی‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا در ساعت ۸:۳۶ صبح به وقت شرق ایالات متحده، پرتاب را به دلیل مشکل نشتی موتور لغو کرد.

بیل نلسون، مدیر ناسا، در بیانیه‌ای در خصوص تصمیم به لغو پرتاب اعلام کرد: «ما تا زمان درست شدن آن، پرتاب را انجام نمی‌دهیم. این موضوع فقط بیانگر این است که این یک ماشین بسیار پیچیده است؛ یک سیستم بسیار پیچیده و همه آن چیزها باید کار کنند. شما نمی‌خواهید پرتاب را تا زمانی که آماده رفتن نیست، استارت بزنید.»

آزمایش نشتی موتور یکی از دستورالعمل‌هایی است که ناسا بررسی آن را در جریان «تمرین لباس خیس» برای پرتاب برنامه‌ریزی کرده بود. بر این اساس، سازمان فضایی انتقال سامانه پرتاب فضایی اس‌ال‌اس به سکوی پرتاب و پر کردن آن با سوخت و اجرای یک شمارش معکوس شبیه‌سازی‌شده را تمرین می‌کند. اما پس از آنکه چهار تلاش برای تکمیل تمام جنبه‌های تمرین لباس خیس با شکست مواجه شد، ناسا در ماه ژوئن تصمیم گرفت کار را بدون اجرای تمام جنبه‌های آزمایش ادامه دهد.

ناسا با پیش‌بینی امکان بروز مشکلات غیرقابل پیش‌بینی و لغو پرتاب اول، دو پنجره زمانی پشتیبان برای پرتاب را در نظر دارد. نخستین پنجره زمانی پشتیبان در روز جمعه ۲ سپتامبر در ساعت ۱۲:۴۸ بعدازظهر به وقت شرق ایالات متحده و دومین پنجره زمانی پشتیبان برای پرتاب در ساعت ۰۵:۱۲ بعدازظهر [۵ سپتامبر] به وقت شرقی ایالات متحده باز می‌شود.

ناسا هنوز اعلام نکرده است که سازمان فضایی، دوباره در کدام یک از تاریخ‌های پرتاب پشتیبان، تلاش خواهد کرد تا آرتمیس۱ را به فضا پرتاب کند؛ زیرا مهندسان همچنان در حال بررسی مشکل نشتی موتور و همچنین برخی ترک‌هایی‌اند که در عایق پوشش بیرونی بدنه اصلی موشک سامانه پرتاب فضایی اس‌ال‌اس ظاهر شدند.

آرتمیس۱ هنگامی که پرواز کند، نخستین پرواز آزمایشی موشک جدید سامانه پرتاب فضایی و آزمایش مهمی برای فضاپیمای اوریون که [سامانه پرتاب فضایی] آن را حمل می‌کند، خواهد بود. پرتابگر و فضاپیما در کنار یکدیگر سنگ‌بنای برنامه جدید ماه آرتمیس ناسا به شمار می‌روند که هدف آن فرود انسان‌ها روی ماه تا سال ۲۰۲۵ با ماموریت آرتمیس۳ است.

آرتمیس۲، پرواز سرنشین‌دار به ماه، برای مه سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است و ماموریت آرتمیس۱ یک آزمایش بدون‌سرنشین برای ماموریتی مانند آرتمیس۲ محسوب می‌شود. با پرتاب [آرتمیس۱] چه در ۲ یا ۵ سپتامبر یا تاریخی دیگر، آرتمیس۱ فضاپیمای اوریون را در قالب ماموریت پرتاب ماه که ۴۲ روز به طول می‌انجامد، به سوی ماه می‌برد و به ناسا این امکان را می‌دهد پیش از آنکه نخستین انسان‌ها سوار این فضاپیما شوند، در مورد نحوه عملکرد موشک و فضاپیما اطلاعات مهمی را جمع‌آوری کند.

با فرض اینکه آرتمیس۱ و سپس آرتمیس۲ و ۳ طبق انتظار پرتاب شوند، برنامه این است که فضانوردان ناسا روی ماه و اطراف آن ایستگاه‌های فضایی بسازند و در دهه آینده، زمان زیادی را روی سطح ماه بگذرانند تا برای ماموریت سرنشین‌دار به مریخ در دهه ۲۰۴۰ آماده شوند. 

© The Independent

بیشتر از علوم