شکار «بغدادی»

مهر تایید ترامپ بر کشته شدن رهبر گروه تروریستی داعش

JIM WATSON / AFP دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکادر حال اعلام خبر کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، یکشنبه صبح به وقت شرق آمریکا در یک کنفرانس خبری به تشریح عملیات حمله نیروهای آمریکایی به مقر نیروهای داعش در سوریه و کشتن نفر اول این گروه تروریستی پرداخت.شنبه شب گمانه‌زنی‌ها درباره کشته شدن «ابوبکر بغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش پس از حمله نیروهای نظامی آمریکا به مقر داعشی‌ها در «ادلب» سوریه شدت گرفت. امروز اما دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری حاضر شد و در پاسخ به سوالات خبرنگاران ضمن تایید کشته شدن «ابوبکر بغدادی» در حمله هلیکوپترهای آمریکایی به محل اختفای رهبر گروه تروریستی داعش به تمجید از نیروهای نظامی و اطلاعاتی ارتش آمریکا پرداخت و جزییاتی بیشتری درباره  این موفقیت بزرگ بیان کرد. 

ترامپ با بیان اینکه از ابتدای شروع به کارش در کاخ سفید پی دستگیری و کشتن «ابوبکر بغدادی» بوده است گفت که جز «گروه کوچکی» از افراد امنیتی و نظامی هیچ‌ شخص و یا دولتی از انجام این عملیات مطلع نبوده است. 

ترامپ توضیح داد که به صورت زنده شاهد تمام بخش‌های عملیات بوده است و شاهد این بوده که «ابوبکر بغدادی» چطور ضجه‌زنان و گریه‌کنان فرار می‌کرده و در نهایت وقتی در تنگنای یکی از تونل‌های فرار گیر می‌‌افتد، جلیقه انتحاری خود را منفجر می‌کند. به گفته ترامپ نحوه کشته شدن رهبر گروه خلافت اسلامی بسیار فجیع بوده است. ترامپ البته تاکید کرد که در فاصله کوتاهی از کشته شدن بغدادی آزمایش تطبیق «دی‌ان‌ای» انجام شده که مهر تاییدی بر یقین کشته شدن رهبر داعشی‌ها بوده است. به گفته ترامپ به همراه «ابوبکر بغدادی» دو زن و سه کودک هم حضور داشتند. زنانی که برتن آن‌ها نیز جلیقه انفجاری بوده است. 

ترامپ هم‌چنین توضیح داد که از حدود یک‌ماه پیش «اطلاعات خوبی» درباره محل استقرار «ابوبکر بغدادی» دریافت کرده و در نهایت از دوهفته پیش این عملیات را شروع کرده است. ترامپ گفت که خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه هیچ ارتباطی به این عملیات نداشته است هرچند که تاکید کرد اطلاعات بسیار خوبی از کردها گرفته بود که در انجام این عملیات به کمک آمریکایی‌ها آمد. 

AFP ابوبکر بغدادی رهبر گروه تروریستی داعش 

ترامپ با بیان اینکه نمی‌تواند محل شروع عملیات در پرواز هلیکوپترهای آمریکایی را بگوید، گفت که منطقه‌ای که نیروهای آمریکایی از آنجا پرواز کرده اند تحت نظر نیروهای «روسیه» بوده اما روس‌ها همکاری بسیار خوبی با نیروهای آمریکایی داشتند و از آن‌ها تشکر کرد. ترامپ گفت که آمریکا به روسیه هیچ‌چیز درباره این عملیات نگفته و بنا به گفته ترامپ تنها به نیروهای روس اشاره کرده که «شما هم از انجام این کار خوشحال می‌شوید». به زعم ترامپ نابودی داعش در منطقه خواسته همه کشورهاست از جمله ایران، روسیه، ترکیه و سوریه. ترامپ از همکاری کشورهای عراق و سوریه هم در موفقیت این عملیات سخن گفت. عملیاتی که به گفته او تنها خسارتش زخمی شدن یکی از «سگ»‌های نیروی نظامی آمریکایی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

   

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت که خطر داعش برای روسیه و چین و ایران بیشتر از آمریکاست. وی گفت:«ما می‌خواهیم سربازهای آمریکایی به کشور بازگردند». به گفته ترامپ تنها توجیه حضور نیروهای آمریکایی در آن منطقه محافظت از «نفت» است و « باید برای بازسازی تاسیسات ویران‌شده در جنگ وارد معامله شد». 

دونالد ترامپ هم‌چنین گفت که اطلاعات زیادی درباره جانشین‌های بغدادی دارد اما مهم‌ترین فرد خود بغدادی بوده است. رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از حرف‌هایش ضمن تمجید ازعملیات کشته شدن «ابوبکر بغدادی» این عملیات را با ماجرای کشته شدن «اسامه بن‌لادن» رهبر گروه «القاعده» مقایسه کرد. ترامپ گفت که اهمیت «بغدادی» از آن جهت بیشتر است که او برخلاف «بن‌لادن» در فکر تاسیس یک «خلافت» بود. 

این مقایسه از آن‌جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که «اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا دقیقا یک‌سال پیش از پایان چهارسال ابتدایی دوران ریاست‌جمهوری خود در عملیاتی دقیق توانست رئیس گروه تروریستی «القاعده» را در محل اختفایش در پاکستان غافلگیر و توسط نیروهای ویژه کشته شود. اینک یک سال مانده تا پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در حالی که تهدید به استیضاح وی پیش از پیش قوت گرفته است، ماجرای کشته شدن رئیس گروه تروریستی داعش باردیگر می‌تواند برگ جدید و برنده ای در پرونده سیاسی دونالد ترامپ باشد.