پایگاه رفاه ایرانیان: ۹۰ درصد جمعیت کشور مشمول یارانه نقدی‌اند

پس از «جراحی اقتصادی دولت»، شمار زیادی از ایرانیان به زیر خط فقر سقوط کردند

شمار نیازمندان دریافت یارانه در ایران از ۷۰ درصد به حدود ۹۰ درصد رسیده است- Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS 

از ۸۶ میلیون نفر جمعیت کل ایران، حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار، معادل ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، مشمول دریافت یارانه شناخته شدند. این آمار را سید مجتبی زری‌باف، سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت رفاه، اعلام کرد و گفت که گزارش اخیر بر اساس آخرین وضعیت محاسبه مشمولان در مرداد ۱۴۰۱، تهیه شده است.

به گفته او، پس از پرداخت یارانه‌های اردیبهشت ۱۴۰۱، از میان هفت میلیون جامانده، حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کردند و در وسع‌سنجی تیرماه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به جمع مشمولان اضافه و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شدند.

آماری که این مقام وزارت رفاه از تعداد مشمولان دریافت یارانه ارائه کرد، بیانگر آن است که حدود ۹۰ درصد جمعیت ایران برای تامین هزینه‌های زندگی خود درآمد کافی ندارند و باید یارانه بگیرند. این در حالی است که بنا به گفته سرپرست پایگاه رفاه ایرانیان، حتی دهک‌ درآمدی دهم نیز جزو اقشار ثروتمند جامعه محسوب نمی‌شوند؛ زیرا دهک درآمدی بیشتر از آنکه یک مفهوم اقتصادی مطلق باشد، یک مفهوم نسبی و جمعیتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زری‌باف به خبرگزاری ایسنا گفت: «دهک ۱۰ لزوما به معنای قشر مرفه نیست؛ دهک ۱۰ معادل ۱۰ درصد جمعیت ایران است که در مجموع و پس از ترکیب موارد وسع‌سنجی، به نسبت مابقی جمعیت در مکانی بالاتر قرار می‌گیرند.»

پایگاه رفاه ایرانیان دهک‌بندی خانوارهای ایرانی را بر مبنای اطلاعات دریافتی از دیگر دستگاه‌های دولتی انجام می‌دهد. این اطلاعات مواردی مانند دارایی‌های ملکی، ساختار خانوار، خودرو، تراکنش‌های مالی، شرایط اجتماعی، حقوق، ابتلا به بیماری‌های خاص، داشتن مجوزهای صفی، میزان سفرهای خارجی و سود بانکی را شامل می‌شوند.

وزارت رفاه در حالی بر اساس اطلاعاتی همچون ارزش ملک و خودرو دهک‌بندی خانوارها را انجام می‌دهد که قیمت دارایی‌های مردم به دلیل بالا رفتن نرخ تورم افزایش یافته اما درآمدها و هزینه‌های زندگی آنان تغییر محسوسی نکرده است. با این‌ حال، دولت جمهوری اسلامی ایران یارانه تعداد زیادی از مردم را با این توجیه که دارایی آنان زیاد است، قطع کرد.

اکنون با بررسی وضعیت معترضان و اضافه‌ شدن یارانه‌بگیران جدید، مشخص شد که نزدیک به ۹۰ درصد ایرانیان به پول اندک یارانه نیاز دارند.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس، فروردین ۱۴۰۰، با بیان اینکه ۶۰ میلیون نفر به یارانه نیاز دارند، گفت: «وقتی مجلس تصمیم گرفت یارانه بدهد، اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود؛ یعنی ما می‌پذیریم ۷۳ درصد مردم ایران مستحق اعانه‌اند و زیر خط فرضی فقر قرار دارند.»

اکنون شمار نیازمندان دریافت یارانه در ایران از ۷۰ درصد به حدود ۹۰ درصد رسیده است. دولت رئیسی با برنامه‌های اقتصادی خود که آن را «جراحی اقتصادی» می‌نامد، ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف و دستور افزایش چندین برابری قیمت‌ها را صادر کرد. در این روند، شمار زیادی از ایرانیان به زیر خط فقر صعود کردند و یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دولت نیز با توجه به افزایش چندین برابری قیمت‌ها، دردی از مشکلات اقتصادی مردم درمان نکرد. با این‌ حال ابراهیم رئیسی در نشست خبری روز دوشنبه، ۷ شهریور خود، ادعا کرد که دولت او نرخ تورم را کنترل کرده و فقر را کاهش داده است.