پاکستان اظهارات سرپرست وزارت دفاع طالبان را غیرمسئولانه دانست

انتقاد طالبان از پاکستان به دلیل اجازه دادن به هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا برای انجام عملیات در خاک افغانستان

ملا یعقوب از پاکستان خواست جلو استفاده هواپیما های آمریکایی از حریم هوایی آن کشور را برای عملیات در افغانستان بگیرد-Wakil KOHSAR / AFP

دولت پاکستان اظهارات سرپرست وزارت دفاع طالبان را در مورد مجوز دادن پاکستان به هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی برای انجام عملیات در خاک افغانستان، غیرمسئولانه دانسته است. 

وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه، ۷ شهریور (۲۹ اوت ۲۰۲۲)، با نشر بیانیه‌ای گفت که از دولت طالبان می‌خواهد تا تعهدات خود را مبنی بر اجازه ندادن به هیچ گروهی برای حمله به کشور‌های دیگر از خاک افغانستان، عملی کند. 

روز یکشنبه، ۶ شهریور (۲۸ اوت)، ملامحمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع رژیم طالبان، که در برنامه پاسخگویی دولت به ملت، گزارش کاری یک ساله وزارت دفاع طالبان را ارائه می‌داد، از پاکستان به دلیل مجوز دادن به استفاده هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از حریم هوایی این کشور برای انجام عملیات در خاک افغانستان، انتقاد کرد. 

ملا یعقوب از پاکستان خواست تا مانع استفاده هواپیما‌های آمریکایی از حریم هوایی پاکستان شود. در واکنش به این اظهارات، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای با نقل‌قول از سخنگوی وزارت دفاع پاکستان، نوشت که پاکستان با نگرانی عمیق به ادعای سرپرست وزارت دفاع افغانستان مبنی بر استفاده آمریکا از فضای هوایی پاکستان در عملیات پهپادهای ضد‌تروریستی آن کشور در افغانستان، می‌نگرد. وزارت خارجه پاکستان نوشته است، در غیاب هیچ مدرکی، چنانچه شخص سرپرست وزارت دفاع [طالبان] نیز اذعان کرده است، چنین ادعاهای متکی به حدس‌و‌گمان بسیار تاسف‌بار است و با هنجارهای رفتار دیپلماتیک مسئولانه مغایرت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 وزارت خارجه پاکستان در این بیانیه می‌افزاید که پاکستان به تعهد خود در زمینه احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها پایبند است و تروریسم را در همه اشکال و مظاهر آن محکوم می‌کند. پاکستان از طالبان نیز می‌خواهد که از فعالیت سازمان‌های تروریستی در داخل خاک افغانستان که می‌کوشند علیه کشور‌های منطقه فعالیت کنند، جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد که فعالیت سازمان‌های تروریستی، به‌ویژه «تحریک طالبان پاکستان» زیر پرچم طالبان، دولت پاکستان را نگران کرده است. روزنامه پاکستانی «دان» در مقاله‌ای تحلیلی به قلم اعزاز احمد چودری، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک پاکستان، روز دوشنبه، ۲۹ اوت، نوشت که پاکستان و کشور‌های منطقه بار دیگر در برابر تهدید تروریسم قرار گرفته‌اند، زیرا سازمان‌های تروریستی در حال بازگشتن به افغانستان‌اند. این روزنامه همچنین افزود که بحران اقتصادی و بشری احتمال یک جنگ داخلی دیگر را در افغانستان متصور کرده است و در خلاء حکومتی‌ که در افغانستان ایجاد شده است، تروریست‌های بیشتری در حال جذب شدن به افغانستان‌اند. 

به نظر می‌رسد که طبق پیش‌بینی شماری از سیاستمداران افغان که گفته بودند حمایت پاکستان از تروریست‌ها، بالاخره دامنگیر این کشور خواهد شد، حالا پاکستان نگران افزایش حملات سازمان‌های تروریستی در خاک خود است. پاکستان از طالبان خواسته است که نگذارند «تحریک طالبان پاکستان» و «جنبش آزادیخواه بلوچستان»، از خاک افغانستان استفاده کنند. اما به نظر می‌رسد که طالبان به این درخواست پاکستان توجه چندانی نشان نداده‌اند. «تحریک طالبان پاکستان» نیز با الگو گرفتن از طالبان افغان، می‌خواهد دولت پاکستان را ساقط کند و خود قدرت را در این کشور به دست بگیرد.