کشتی‌گیر ایرانی: هیتلر، اسطوره من است 

محمدعلی گرایی گفت هیتلر برای او اسطوره است چون «افکار بزرگی داشت که سعی می‌کرد به آن‌ها دست پیدا کند»

علاقه محمدعلی گرایی از چهره‌های موفق ورزش ایران است- Jack GUEZ / AFP

علاقه محمدعلی گرایی، کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی، به آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی که از منفورترین شخصیت‌های تاریخ جهان دانسته می‌شود،  تیتر یک روزنامه اسرائیلی شد. گرایی چند ماه پیش در گفت‌وگو با روزنامه پرخواننده «خبر ورزشی» از علاقه خود به هیتلر گفته بود، اما این موضوع روز یکشنبه، ۲۷ اوت ۲۰۲۲ (۵ شهریور ۱۴۰۱)، زمانی مجددا رسانه‌ای شد که وب‌سایت تلویزیون «ایران‌ اینترنشنال» به آن اشاره کرد. در پی توییت مینا بای، روزنامه‌نگار ایرانی-نروژی در این مورد، روزنامه «اورشلیم پست» اسرائیل هم گزارشی در آن باره آن منتشر کرد. 

گرایی که از چهره‌های موفق ورزش ایران است و در المپیک توکیو پنجم شد، در فروردین ۱۴۰۱ به «خبر ورزشی» گفته بود که هیتلر برای او «اسطوره» است. او در پاسخ به این پرسش که «اسطوره تو از بین تمام اشخاص چه کسی است»، از هیتلر نام برد و در توضیح دلیل این انتخاب خود، گفت: «زیرا افکار بزرگی داشت که سعی می‌کرد به آن‌ها دست پیدا کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیتلر به دلیل جنایات بسیاری که دولت آلمان نازی مرتکب شد، وسیعا در بین جهانیان منفور است، اما روزنامه «کیهان» در ماه آوریل در سرمقاله‌ای از او تعریف کرده بود. رهبر سابق آلمان نازی، به‌ویژه به دلیل کشتار شش میلیون یهودی که «هولوکاست» نامیده می‌شود (و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آن ‌را انکار می‌کند) منفور است. روزنامه «کیهان» در یادداشتی که در روز هفت اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شد، گفته بود هیتلر با اخراج یهودیان از اروپا «نشان داد که باهوش‌تر از تمام سران کنونی اروپا است و… از آن‌ها شجاع‌تر است».

در سال ۲۰۰۴ برخی هواداران تیم ملی ایران در بازی ایران و آلمان در ورزشگاه آزادی با دادن «سلام نازی»، حیرت آلمانی‌ها و انزجار بسیاری را برانگیختند. البته چنین حرکاتی در بین هواداران افراطی فوتبال در جهان سابقه دارد و تیم‌هایی که اکثریت یهودی دارند، مثل تیم ملی فوتبال اسرائیل و باشگاه‌هایی با تاریخ و سابقه یهودی همچون تاتنهام انگلستان و آژاکس هلند، با آن‌ مواجه شده‌اند. در سال ۲۰۱۶ پلیس دو هوادار تیم ملی ایتالیا را به جرم سلام نازی دادن در استادیومی در حیفای اسرائیل، از آن مراسم اخراج کرد. تیم ملی اسرائیل متشکل از بازیکنانی با پیشینه‌های قومی و مذهبی مختلف است و کاپیتان آن فوتبالیستی مسلمان و چرکسی‌تبار به نام بیبراس ناتخو است که در حال حاضر در پارتیزان بلگراد توپ می‌زند. 

بیشتر از ورزش